5 årsaker til vanlig hodepine det kan være greit å vite om

· oktober 23, 2018
Når vi opplever hodepine, er det nødvendig å gi det oppmerksomhet omgående for å unngå at det blir til en migrene som vil påvirke livet vårt.

For øyeblikket er vanlig hodepine et av symptomene som folk søker medisinsk hjelp for. De oppstår ofte så ofte og med en slik intensitet at det får de som opplever dem til å bli bekymret og engstelige.

I de fleste tilfeller kan vanlig hodepine være knyttet til:

  • Stress
  • Forkjølelser
  • Dehydrering
  • De er også forbundet med sidestilte symptomer på tilstander som livmorhalskontrakturer.

Avhengig av det spesifikke området i hodet hvor de oppstår, kan de være milde, akutte og intense. Noen pasienter beskriver dem som en undertrykkelse i et bestemt område i hodet, som gir et nesten uutholdelig ubehag.

Imidlertid er de fleste tilfellene av en vanlig hodepine ikke et tegn på noen tilstand som vi bør bekymre oss for mye over eller noe som vi bør vurdere som et nødstilfelle.

Mulige årsaker til vanlig hodepine

1. Spenningsmigrene

Mann med spenningshodepine hos legen

Denne tilstanden er en av de vanligste årsakene til hodepine og en av de mest gjentagende årsakene for nevrologiske konsultasjoner.

Det starter med en hamrende sensasjon i tinningene eller rundt øynene, noe som skaper spenning i nakken og ansiktet. Samtidig genererer dette ekstrem følsomhet i hodebunnen.

Spenningshodepine har en tendens til å dukke opp på slutten av dagen, når tretthet og stress fra arbeidsdagen har akkumulert seg. På grunn av dette er de viktigste årsakene til denne typen migrene: dårlig søvn, søvnløshet, hormonelle endringer, stressende situasjoner og selv mulige episoder av depresjon.

Les: 5 naturlige muskelavslappende midler du bør prøve

2. Cervikogen hodepine

Dette er en tilstand som også kalles nakkehodepine, og er ledsaget av følelsen av at noe er i klem ved bunnen av skallen. Når noen lider av dette, har de en tendens til å klage over smerte i den øvre delen av nakken, og i noen tilfeller beveger smerten seg til pannen.

3. Fokusert migrene-nevralgi

Mann med hodepine hos legen

Dette er en type hodepine hvor smerten dukker opp på den ene siden av hodet og fortsetter til den påvirker den andre halvdelen.

Det har en tendens til å skje etter plutselig utskillelse av histamin eller serotonin i kroppen som kan skyldes overdreven bruk av alkohol, for stort inntak av medisiner eller overanstrengelse under fysisk aktivitet.

4. Vaskulær hodepine

Hodesmerter assosiert med vaskulær hodepine bør bli svært nøye overvåket for å unngå fremtidige komplikasjoner. I de fleste tilfeller er det ingen grunn til bekymring. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på andre signaler som kan knyttes til cerebrovaskulære ulykker:

  • Du føler at smerten øker, som gjør at du må bøye deg, hoste, eller må legge deg ned.
  • Du har problemer med noen bevegelser eller tale.
  • Smerten varer i mer enn tre dager.
  • Du opplever kramper eller besvimelse, feber, kvalme eller oppkast.

Snakk med en spesialist om du opplever et av disse problemene, spesielt om du allerede lider av vaskulære problemer. Husk at forebygging er nøkkelen.

Les: Nattlig hodepine: Hva forårsaker det?

5. Nakkesmerter

Mann med hodepine på jobb

En annen årsak til hodepine, og en som har en tendens til å gå ubemerket hen i kliniske undersøkelser, er nakkesmerter.

Denne tilstanden er forårsaket av milde ulykker eller dårlig holdning. Det er preget av muskelsvikt i nakken og svekkelse i ryggvirvelens stabilitet, samtidig som det forårsaker spasmer i nakken som gir banking i enkelte områder av hodet.

Gjør endringer i din daglige rutine

Å endre vanene dine kan hjelpe deg med å lindre vanlig hodepine. For eksempel kan du opprettholde et sunt kosthold som inneholder frukt og grønnsaker, samt ha en spiseplan for å redusere episoder med hodepine.

Å holde kroppen ordentlig hydrert er en annen faktor som må vurderes. Drikk to liter vann om dagen for å holde kroppen frisk. Unngå å drikke drikkevarer som inneholder alkohol og koffein.

Tren hyppig, dette vil hjelpe deg med å redusere stress og spenningshodepiner som du kan oppleve.

Unngå søvnløse netter. Å hvile riktig og sove de antall timer som kroppen din trenger vil optimalisere din daglige ytelse. Det bidrar også til at ubehaget som er knyttet til hodepine forsvinner.

Om du opplever gjentakende hodepine, eller smerte rundt øynene, kjeven eller den nederste delen av skallen, snakk med en spesialist. En helseprofesjonell er den eneste personen som kan utelukke enhver tilstand som kan være alvorlig.