5 matvarer du trodde ikke var bra, men som ernæringseksperter anbefaler

28 april, 2021
Smør, egg, animalsk fett og meieriprodukter er matvarer som, når de spises i moderasjon, gir flere helsemessige fordeler for kroppen din.

Hver dag gjør vi feil med hva vi spiser uten å vite nøyaktig hvilke de er. Ta notat av følgende matvarer fordi du sannsynligvis trodde de ikke var bra for deg, men faktisk er det. Faktisk anbefales de av ernæringsfysiologer!


Uansett finnes det en anbefaling for alle disse produktene: Hvis du bestemmer deg for å innlemme noen av disse matvarene i kostholdet ditt, må du sørge for at de er av høy kvalitet. Det er også viktig å huske på porsjonsstørrelsen du introduserer, fordi alt kan anbefales, men ikke i overkant.

Klarnet smør (Ghee)

Ernæringseksperter anbefaler smør

Klarnet smør, også kjent under navnet ghee, er ikke dårlig for deg. Det er en type smør du får fra å koke det til proteinet stivner på bunnen og sukkeret stiger til toppen.

Derfor, i motsetning til hva du kanskje tror, ​​anbefaler ernæringseksperter dette fordi det er rikt på fettsyrer som er lette å fordøye. Det er også en direkte energikilde.

I tillegg er det en matvare med en høy mengde smørsyre som tjener til å nære cellene i tarmen og er rik på vitamin K2, noe som er grunnleggende for å ivareta munnhelsen.

Det er en matvare som er rik på linolsyre, som hjelper deg å forbrenne kroppsfett og beskytte arteriene dine.

Besøk denne artikkelen: Matvarer som tetter arteriene dine

Egg

Det er mange mennesker som tror det er ille å spise egg, men det er absolutt en sunn matvare du kan spise fritt. Faktisk har det blitt gjort mange studier som konkluderte med at å spise egg ikke nødvendigvis betyr en økning i kolesterolnivået.

I tillegg er å spise egg heller ikke relatert til økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Husk at egg er en flott kilde til omega-3 fettsyrer, med betennelsesdempende egenskaper, vitamin B12, protein og karotenoider, et stoff som er viktig for synet. Det er også et produkt som inneholder kolin, et stoff som er viktig for hjernens helse og stoffskiftet.

Som en anbefaling vil det beste være å kjøpe økologiske egg fra frittgående høns fordi de har flere egenskaper enn det du finner i egg fra burhøns, på grunn av kostholdet som hønene får.

Meieriprodukter er matvarer du kanskje trodde ikke var bra for deg

Meieriprodukter

Meieriprodukter har en høy mengde protein og kalsium, og selv om de før var en hovedkomponent i kostholde, har disse vanene endret seg nylig.

Regelmessig inntak av meieriprodukter støtter ikke å spise fett. Derfor er de ikke noe å bekymre deg for hvis du kjøper produkter med mindre fett. Det er sunt hvis du spiser det i anbefalte porsjoner.

Du må være klar over at meieriprodukter alltid vil være en del av et balansert kosthold. Velg alternativer med lite fett, siden skummede alternativer er de mest anbefalte. Det beste er å spise tre porsjoner meieriprodukter om dagen og ikke velge alternativer uten laktose, med mindre du er laktoseintolerant.

Du er kanskje interessert i å lese: Hvordan hjelpe kroppen din til å unngå kalsiummangel

Fett fra biff

Fett fra biff er en type fett rik på vitamin E, kolin og linolsyre, så det hjelper deg med å redusere kroppsfett takket være linolsyre.

I tillegg beskytter denne typen syre kroppen din mot svulster. Det er også et mettet fett, noe som gjør det tryggere enn andre oljer for steking ved høye temperaturer.

Du må imidlertid huske på at ikke alle typer oksefett er gunstig for kroppen din. Det er derfor best å kjøpe økologisk kjøtt fra dyr som har spist gress, ikke kraftfôr.

Det er viktig å vite at kvaliteten på fettet er det som gjør forskjellen i de tilfellene, akkurat som med egg.

Du trodde kanskje poteter er matvarer som ikke er bra for deg

Poteter

Poteter er kjent for å gjøre deg tjukk, men disse knollene er absolutt sunne. Når de spises i moderasjon, er de gode for deg og bør ikke erstattes. Du kan vanligvis finne dem i produkter som inneholder mye raffinerte karbohydrater som du bør unngå. De er imidlertid  rike på karbohydrater, vitamin C, noen B-vitaminer og sporstoffer.

Et godt alternativ for å spise dem er å unngå å steke dem og velge versjoner som er kokt, bakt eller grillet.