5 naturlige måter å forhindre urininkontinens på

Lider du av noen av risikofaktorene knyttet til urininkontinens? Har du noen gang hatt ufrivillige urinlekkasjer? Vurder alle anbefalingene i denne artikkelen og inkluder dem i rutinen din som en forebyggende metode.
5 naturlige måter å forhindre urininkontinens på

Siste oppdatering: 01 mars, 2021

Urininkontinens er en ubehagelig og pinlig tilstand som er preget av en midlertidig eller permanent manglende evne til å holde tilbake urin.

Tilstandens intensitet varierer fra lekkasje av urin når man hoster eller nyser til å føle behovet for å tisse så mye at det er umulig å komme seg til toalettet i tide.

Hovedårsaken til urininkontinens er tap av muskeltonus i bekkenmuskulaturen. Det kan imidlertid også skyldes fødsel, vaginale infeksjoner og langvarig bruk av enkelte medisiner.

Denne tilstanden er vanligst i alderdommen. Det kan imidlertid skje i alle stadier av livet, spesielt hvis personen fører en usunn livsstil.

Å utvikle urininkontinensproblemer kan påvirke livskvaliteten og den følelsesmessige helsen betydelig. Vi skal derfor gjennomgå hovedårsakene og komme med noen anbefalinger for å redusere risikoen for å lide av det.

Årsaker til urininkontinens

Urininkontinens betraktes ikke som en sykdom, men et symptom. Det er mer vanlig hos kvinner enn hos menn på grunn av den spesifikke anatomien som kjennetegner kvinner.

Disse symptomene skyldes visse vaner, noen sykdommer og fysiske problemer.

Noen av årsakene inkluderer:

  • Graviditet og fødsel
  • Overvekt og fedme
  • Idrett med høy innvirkning
  • Urinveisinfeksjoner
  • Forstoppelse
  • Å innta syrlige og søte matvarer
  • Å innta koffein og alkohol
  • Medisiner for blodtrykket og hjertet, beroligende midler og muskelavslappende midler
  • Bruk av diuretika
  • En hindring i urinveiene
  • Nevrologiske eller cerebrale problemer
  • Demens eller andre psykiske helseproblemer
  • Muskel- og nerveproblemer
  • Svakhet i bekken- eller urinrørsmuskulaturen

Symptomer på urininkontinens

Urinkontinens

Noen mennesker lider av mindre og sporadiske lekkasjer. Andre personer lider imidlertid av kontinuerlig inkontinens og lekker mye mer urin.

Symptomene inkluderer:

  • Urin lekker når det er trykk på blæren når du hoster, nyser eller ler.
  • Milde eller moderate urinlekkasjer når du trener eller løfter tunge gjenstander.
  • En plutselig og intens trang til å urinere, fulgt av en ufrivillig urinlekkasje.
  • Hyppig urinlekkasje.

5 naturlige måter å forhindre urininkontinens på

Det er noen årsaker til urininkontinens som ikke kan unngås. Det finnes imidlertid noen vaner og råd som, i noen tilfeller, kan bidra til å redusere risikoen for å lide av det.

1. Tren blæren din

Kvinne med urininkontinens

Først og fremst innebærer det å trene blæren din at du oppretter en timetabell for når du skal urinere. Dette tillater deg å styrke musklene i bekkenbunnen. Deretter reduserer dette gradvis det kontinuerlige ønsket om å urinere.

  • For å begynne er det anbefalt å vente i omtrent 10 minutter når du føler et ønske om å urinere.
  • Videre er ideen å øke tiden litt etter litt til man oppnår en passende timeplan.

2. Praktiser kegeløvelser

Kegeløvelser eller enhver annen øvelse for å styrke bekkenbunnen kan bidra til å redusere risikoen for å lide av denne tilstanden.

Disse øvelsene forbedrer styrken i bekkenbunnsmuskulaturen. De bidrar dermed til å kontrollere ufrivillige urinlekkasjer.

  • I tillegg kan du kjøre dem i korte tidsperioder to eller tre ganger om dagen.
  • Du kan også gjøre den hvor som helst; mens du venter på bussen, kjører, på kontoret osv.

3. Reduser inntaket av irriterende varer

Gruppe mennesker drikker kullsyreholdige drikker

Tro det eller ei, det finnes flere matvarer og drikker som irriterer blæren. For å unngå å svekke blæren din bør du begrense inntaket av irriterende matvarer og drikkevarer.

Generelt sett er disse de vanligste irriterende produktene:

  • Kaffe
  • Alkoholholdige drikker
  • Sterke krydder
  • Brus
  • Sitrussaft
  • Sjokolade
  • Søtningsmidler som aspartam

Vi anbefaler at du leser denne: Kan kunstige søtningsmidler bekjempe fedme?

4. Oppretthold en sunn vekt

På samme måte øker overdreven kroppsvekt presset på blæren og de omkringliggende musklene. Dette er spesielt sant når man hoster, nyser eller om det er en annen type ekstra kraft.

For å unngå å utvikle dette problemet bør du endre vanene dine slik at du kan nå en sunn vekt.

  • For å gjøre dette bør du søke profesjonell hjelp. En personlig trener og en ernæringsfysiolog kan virkelig hjelpe deg.

5. Innta sneller

Sneller for å forhindre urininkontinens

Takket være silikoninnholdet er sneller et alternativt middel som kan kontrollere blærespasmer.

I tillegg fungerer dette som et urinsnerpende middel. Denne planten har også vanndrivende effekter som bidrar til å eliminere beholdte væsker i kroppen.

Sneller bidrar også til å redusere veksten av bakterier i urinveiene. Dette reduserer risikoen for infeksjoner.

Interessert i å lære mer? Les denne: Bli kvitt væskeansamling med ananas, agurk og sneller

Lider du av noen av risikofaktorene knyttet til urininkontinens? Har du noen gang hatt ufrivillige urinlekkasjer? Vurder anbefalingene vi har delt i denne artikkelen og inkluder dem i rutinen din som en forebyggende metode.

Det kan interessere deg ...
Urininkontinens i barndommen: Hvordan behandle det?
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Urininkontinens i barndommen: Hvordan behandle det?

Urininkontinens er et vanlig problem blant barn mellom 4 og 6 år. Det er viktig å være oppmerksom på det slik at det ikke påvirker barnets selvtill...



  • 2.  Martin JL, Williams KS, Abrams KR, Turner DA, Sutton AJ, Chapple C, et al. Systematic review and evaluation of methods of assessing urinary incontinence. Health Technol Assess. 2006 Feb; 10(6): 1-132, iii-iv.
  • 3.  Dumoulin C, Hay-Smith EJ, Mac Habée-Séguin G. Pelvic floor muscle training versus no treatment, or inactive control treatments, for urinary incontinence in women. Cochrane Database Syst Rev. 2014 May 14; 5: CD005654.