6 tips for å hjelpe deg med å forhindre hjerneslag

· august 14, 2018
Å innføre disse sunne vanene, samt å kontrollere din nåværende tilstand, er de beste måtene å forebygge et hjerneslag på. På samme måte, hvis du har noen av de betydelige risikofaktorene, er det viktig at du har regelmessige kontroller med legen din.

Det er mange sunne vaner som kan bidra til å forhindre hjerneslag. Selv om denne sykdommen kan dukke opp fra faktorer som er utenfor din kontroll, er en sunn livsstil den avgjørende faktoren for å redusere risikoen på best mulig måte.

Et hjerneslag oppstår når noe avbryter eller reduserer blodstrømmen til hjernen din. Ved kutt av oksygen og næringsstoffer får hjernevevet alvorlig skade som ofte kan føre til dødelige utfall.

Det mest urovekkende er at antall personer som lider av hjerneslag stiger, og det er millioner av mennesker som er i fare. Til tross for dette har mange ignorert hva de må gjøre for å forhindre hjerneslag.

Hva er noen av årsakene til hjerneslag?

En cerebrovaskulær hendelse (CVA) eller et slag oppstår når noe blokkerer eller reduserer blodstrømmen til en del av hjernen. Dette får hjerneceller til å dø og har svært alvorlige konsekvenser.

De fleste av disse tilfellene er forårsaket av en blodpropp i en av arteriene (iskemisk slag). I tillegg kan ødelagte blodkar også forårsake et slag, eller et midlertidig avbrudd av blodsirkulasjonen til hjernen din.

Risikofaktorer

Hvis man lider av visse forhold og har en stillesittende livsstil øker sannsynligheten for hjerneslag.

Noen av de viktigste risikofaktorene er:

  • Å være overvektig eller lide av fedme
  • Å ikke utføre noen fysisk aktivitet
  • Overforbruk av alkohol
  • Bruk av ulovlige stoffer som kokain eller metamfetamin
  • Å ha høyt kolesterol
  • Høyt blodtrykk
  • Tobakksavhengighet
  • Søvnapné
  • Om man er diabetiker
  • Hvis man lider av andre kardiovaskulære problemer: hjertesvikt, hjertefeil, hjerteinfeksjon, etc.

Symptomene på hjerneslag

Kvinne med hodepine

Det å ha kunnskap om symptomene på hjerneslag er nøkkelen til å oppfatte en nødsituasjon så snart du ser den. Selv om de kan manifestere seg på mange måter, er umiddelbar hjelp viktig for utsiktene.

Her er noen av vanligste symptomene:

  • Problemer med å snakke eller forstå
  • Lammelse eller nummenhet i ansikt, armer eller ben
  • Synsproblemer på ett eller begge øyne
  • Kraftig hodepine
  • Kvalme, svimmelhet og oppkast
  • Problemer med å gå og tap av balanse

Tips for å forhindre hjerneslag

Du trenger ikke å være en del av høyrisikogruppen for å begynne å forhindre hjerneslag. Faktisk bør enhver person, selv en som anses som sunn, følge noen retningslinjer for å ta vare på hjernen og hjertets helse.

1. Mosjon

Kvinne tøyer ut

Fysisk trening er en av de mest effektive vanene for å unngå å få hjerneslag. Å sette av 150 minutter i uken er nok til å skaffe seg fordeler ved å trene. Dette kan gjøres om +til fem 30-minutters økter.

Noen anbefalte aktiviteter er:

  • Sykling
  • Hoppetau
  • Rask gange
  • Svømming
  • Zumba
  • Vektløfting

2. Pass på kolesterolet ditt

Hyperkolesterolemi, eller høyt kolesterol, er en av hovedårsakene til slag. Siden det er et stoff som akkumuleres i arteriene kan det føre til blokkering som utløser angrepet.

Noen av måtene du kan holde kolesterolet ditt under kontroll på er:

  • Begrens forbruket av fett og andre kilder til kolesterol
  • Regelmessig trening
  • Økt fiberinntak
  • Oppretthold en sunn vekt

3. Følg et sunt kosthold

Frukt og grønt

Det er viktig å legge vekt på diett siden et riktig kosthold er nøkkelen til å beskytte hjernens helse. Å følge et balansert kosthold og kontrollere kalorier reduserer risikoen betydelig. Derfor må du passe på å:

  • Spise mye frisk frukt og grønnsaker
  • Spise mellom fem og seks ganger per dag
  • Begrense forbruket av bearbeidet mat og salt
  • Drikke mye vann
  • Innta moderate mengder protein og karbohydrater

4. Unngå sigaretter

Unngå sigaretter

Giftene i sigaretter har direkte påvirkning på din arterielle helse.

Siden de forringes og ødelegger arteriene, øker sigarettene risikoen for blodpropp, koronar sykdom og aneurisme. Derfor er ikke røykeslutt kun et alternativ, men heller en nødvendighet.

5. Kontroller blodtrykket

Kontroller blodtrykket ditt

Å ha høyt blodtrykk eller sporadiske episoder med høyt blodtrykk er den viktigste risikofaktoren i forhold til hjerneslag.

Med det endelige målet å redusere risikoen for denne sykdommen, er det viktig at du følger medisinske instruksjoner for å holde blodtrykket ditt på et sunt nivå.

Ikke gå glipp av: 5 naturlige matvarer som hjelper deg med å kontrollere høyt blodtrykk

6. Oppretthold en sunn vekt

Overvektige pasienter og de med fedme er en av hovedrisikogruppene for denne alvorlige tilstanden. Fettopphopning påvirker blodsirkulasjonen og øker risikoen for blodpropper i arteriene.

Hvis kroppsmasseindeksen din (BMI) er over eller lik 30, har du høyere risiko for hjerte- og hjerneproblemer. Det er best å opprettholde en BMI på under 25.

Som du kan se, vil det å opprettholde disse sunne vanene, samt å kontrollere og se an din nåværende tilstand, være de beste metodene for å forhindre hjerneslag. På samme måte, hvis du har noen av de betydelige risikofaktorene, er det viktig at du får regelmessige kontroller hos legen din.