7 øvelser for å redusere dobbelthaken

· mars 5, 2016
Hvis du ikke ønsker å ta en operasjon for å bli kvitt dobbelthaken, kan du redusere den naturlig ved hjelp av øvelser som styrker musklene i nakken og ansiktet.

I dag skal vi snakke om hvordan man kan redusere dobbelthaken. Det kan være et relativt lite område av kroppen, men det stopper det ikke fra å være viktig både estetisk og medisinsk. Opphopning av fett i dette området av kroppen er skjemmende, men det kan også være et tegn på kardiometabolske risikoer.

I tillegg til det fettet som samler seg her, kan det også se ut som en slapp eller hengende hake. Heldigvis finnes det en løsning som ikke innebærer noen form for kirurgi for en sunn, vakker og presentabel hake. Hvis du er overvektig bør du ta av noen kilo, eller prøve noen øvelser for å styrke musklene i nakken og ansiktet. Nedenfor vil vi vise deg en rutine for å redusere dobbelthaken din.

Tungepress

Først starter du ved å sitte med ryggen helt rett og skuldrene løse. Deretter strekker du nakken (snu hodet oppover, som om du prøver å se i taket). Når du er i denne posisjonen trykker du tungen mot ganen mens du bøyer hodet ned (prøv å få haken til å berøre brystet). Gjør dette mens du holder tungen presset mot i ganen. Slapp av i tungen og gå tilbake til startposisjon. Gjør 20 repetisjoner av denne øvelsen hver dag.

Trutmunn og tilt

7 øvelser for å redusere dobbelthaken

En annen øvelse for å redusere dobbelthaken kan gjøres både mens du sitter og mens du står. Strekk leppene så langt som mulig (ved å lage en trutmunn og trekke sammen nakken). Så, mens du fortsatt trekker sammen musklene i nakken, bøyer du hodet for å bringe haken mot brystet.

Gjør denne øvelsen uten å bue ryggen eller å heise opp skuldrene. Avslutt med å vende tilbake til utgangsposisjonen. Utfør rundt 20 repetisjoner hver dag.

Les denne også: 5 flotte øvelser for å forbrenne overflødig fett

«O»

Akkurat som med tidligere øvelser, bør denne utføres med ryggen rett og skuldrene avslappet. Strekk nakken bakover og lukk leppene for å danne en «O».

Hold leppene i denne stillingen samtidig som halsen er forlenget i omkring 20 sekunder. Gå tilbake til startposisjonen og gjør 10 repetisjoner med denne øvelsen hver dag.

Kyss taket

For denne øvelsen må du stå oppreist og la skuldrene være helt avslappet. I denne posisjonen skal du strekke nakken (snu hodet opp for å se på taket).

Nå spisser du leppene, som om du prøver å kysse taket. Prøv å strekk leppene så langt som mulig mens du føler at musklene i halsen og haken blir harde. Prøv å hold leppene i denne posisjonen i minst 5 sekunder, deretter går du tilbake til startposisjon. Utfør rundt 15 repetisjoner av denne øvelsen daglig.

Nakkerotasjoner

7 øvelser for å redusere dobbelthaken

Nakkerotasjoner kan gjøres sittende eller stående. Prøv å rette ryggsøylen så mye som mulig, og deretter flytter du haken fra den ene skulderen til den andre. Lag en halvsirkel når du flytter fra den ene skulderen til den neste, ved å passere over brystet. Skuldrene skal være avslappet hele tiden. Gjør 10 repetisjoner hver dag.

Til sidene

Denne øvelsen skal utføres i følgende stilling: Sitt på gulvet og plasser en hånd på gulvet som en støtte, 15 cm fra hoften. Nå, med venstre hånd på toppen av hodet, hviler du det høyre øret på skulderen din mens du trykker lett med hånden. Hold denne posisjonen i 10 sekunder og deretter skifter du side. Utfør tre repetisjoner daglig.

Få med deg denne også: 5 øvelser du kan gjøre hjemme for en perfekt midje

Vokalspillet

7 øvelser for å redusere dobbelthaken

Start i en stående stilling med ryggen helt rett. Begynn med å gjenta vokaler langsomt og tydelig med munnen på vidt gap. Denne øvelsen bør gjentas så ofte som mulig, og er en god øvelse for å redusere dobbelthaken.