8 matvarer som kan beskytte arteriene dine

22 august, 2020
Har du høyt kolesterol? Er du bekymret for å lide av hjerte- og karsykdommer? Hvis du fremdeles ikke har begynt å beskytte arteriene dine, øk inntaket av disse matvarene og finn ut hvor gode de er for å forhindre disse helseproblemene!
 

Hvis du vil beskytte arteriene dine er det viktig å opprettholde et sunt kosthold med kontrollerte nivåer av fett og kalorier.

Bransjen har invadert markedet med en stor mengde foredlede matprodukter. Det er imidlertid best å velge sunne, organiske alternativer som tilbyr næringsstoffene som kroppen din trenger.

Selv om vi kanskje ignorerer det, fremmer industriell mat vektøkning. Det forårsaker også akkumulering av kolesterol og arteriell forverring.

Av den grunn anbefales det å forbedre kostholdet sitt, begrense inntaket av salt og bearbeidet mat samt øke inntaket av mat som bidrar til å beskytte arteriene dine.

I denne artikkelen skal vi dele de 8 viktigste matvarene som bidrar til å beskytte arteriene, slik at du kan spise dem regelmessig.

1. Olivenolje kan beskytte arteriene dine

Oliveolje kan beskytte arteriene dine.

Først av alt er det å inkludere ekstra virgin olivenolje i ditt daglige kosthold en av vanene som kan bidra til å forhindre forverring og herding av arteriene.

  • Det betydelige innholdet av fettsyrer og antioksidantforbindelser bidrar til å minimere de skadelige effektene av frie radikaler og overflødig kolesterol.

Se også: 6 sunne egenskaper extra virgin olivenolje har

2. Chiafrø, blant de beste matvarene som kan beskytte arteriene dine

 

Chiafrø har blitt populært som et supplement for vekttap. Det er imidlertid også verdt å nevne at det er en av de beste matvarene for å beskytte hjertehelsen.

Disse frøene inneholder små doser omega-3-fettsyrer og essensielle aminosyrer. Når de først er blitt assimilert av kroppen, øker de elastisiteten i arteriene og forhindrer opphopning av kolesterol-plakk.

3. Tomater kan beskytte arteriene dine

Tomater.

Tomater inneholder en antioksidant kjent som lykopen. Dette gir betydelige fordeler for hjerte- og sirkulasjonssystemet.

Å spise tomater reduserer nivået av dårlig kolesterol (LDL). I tillegg til å regulere betennelsesprosessene som påvirker høyt blodtrykk.

4. Havre

Havre en av de mest komplette matvarene du kan inkludere i kostholdet ditt. Det inneholder kostfiber, karbohydrater og essensielle aminosyrer. I tillegg til å øke energien din, forbedrer disse også hjerte- og arteriehelsen.

Havre er ideelt for å kontrollere høye nivåer av kolesterol, og bidrar blant annet til å forbedre fordøyelsen av fett.

5. Blåbær kan beskytte arteriene dine

Blåbær.
 

Blåbær har blitt populært på grunn av de betennelsesdempende, antimikrobielle og antioksidante egenskapene.

  • Totalt sett forbedrer det høye innholdet av vitaminer, mineraler og kostfiber den metabolske aktiviteten. I tillegg bidrar det til å rense arteriene.
  • Det er også anbefalt for å redusere overdreven ansamling av kolesterol og triglyserider. Dette er to fettstoffer som er assosiert med arteriell forverring og de vanligste hjertesykdommene.

6. Laks

Videre er laks en god kilde til omega 3 og aminosyrer. Disse reduserer arteriell skade og risikoen for hjerte- og karsykdommer.

  • Totalt sett øker det å spise laks minst to ganger i uken tilstedeværelsen av godt kolesterol (HDL) i arteriene. Dermed reduserer det opphopningen av skadelig fett som dårlig kolesterol (LDL) og triglyserider.
  • I tillegg reduserer næringsstoffene nivået av betennelse i vevet og stimulerer blodstrømmen, og forhindrer dermed hypertensjon.

Vi anbefaler at du leser: Oppskrift på en deilig hjemmelaget yoghurtsaus

7. Nøtter kan beskytte arteriene dine

En skål med nøtter.

I tillegg har mandler, peanøtter og mange andre nøtter blitt populære som sunn snacks for å kontrollere mat-angst.

 

Det mange imidlertid ikke er klar over er at disse matvarene, i tillegg til å forlenge følelsen av å være mett, også bidrar til arteriell og hjerte-kar-helse.

  • De tilbyr en liten mengde omega 3, en sunn fettsyre som fremmer rensing av arteriene og eliminering av dårlig kolesterol (LDL).
  • I tillegg øker det betydelige kaloriinnholdet energinivået og forbedrer fysisk og mental ytelse.
  • Til slutt inneholder de aminosyrer som beskytter arteriene dine og forhindrer lidelser relatert til betennelse og overflødig vekt.

8. Ingefær

Ingefær brukes tradisjonelt til å tilberede naturlige remedier.

  • Det inneholder aktive stoffer med antioksidante og antiinflammatoriske effekter. Disse minimerer effekten av oksidativt stress og fett i kroppen.
  • I tillegg bidrar det til å redusere dannelsen av kolesterol-plakk og fremmer rensingen av blodet.
  • Til slutt forbedrer den viktigste aktive ingrediensen, gingerol, blodsirkulasjonen og forhindrer for tidlig herding og forverring av arteriene.

Har du høyt kolesterol? Er du bekymret for å lide av hjerte- og karsykdommer? Hvis du fremdeles ikke har begynt å beskytte arteriene dine, kan du øke inntaket av disse matvarene og finne ut hvor effektive de er for å forhindre disse helseproblemene.

For best resultat, sørg selvfølgelig for å opprettholde et sunt, balansert kosthold ledsaget av mye vann og trening.