3 anbefalinger for å starte en fysisk aktivitet

Å begynne å trene regelmessig er en av de beste avgjørelsene en person kan ta for deres velvære. Hva bør du huske på hvis du er en nybegynner i treningsverdenen?
3 anbefalinger for å starte en fysisk aktivitet

Siste oppdatering: 25 august, 2022

Menneskets instinkt får dem til å lete etter måter å overleve på dag etter dag. Utviklingen av verden fører imidlertid med seg ulike problemer, som stillesittende livsstil og inntak av ultrabearbeidet mat, som hindrer dette målet. Til tross for dette finnes det flere alternativer for å forbedre livskvaliteten vår, og ett av dem er fysisk aktivitet.

Men hvis du er en person som ikke har trent regelmessig tidligere, vil det å starte brått sannsynligvis forårsake skader eller ubehag som vil ødelegge motivasjonen din. Derfor er det tilrådelig at det første skrittet inn i fitnessverdenen er bevisst og med riktig planlegging.

Hva er fysisk aktivitet?

Fysisk aktivitet er et utmerket verktøy for å forbedre livet til mennesker. I følge Verdens helseorganisasjon (WHO) regnes enhver kroppslig bevegelse som krever energiforbruk som fysisk aktivitet.

En annen WHO-publikasjon slår fast at inaktivitet er en av de viktigste dødsårsakene i verden. I følge denne organisasjonen er ikke-smittsomme sykdommer relatert til stillesittende livsstil det viktigste folkehelseproblemet i mange land rundt om i verden.

Flere grunner til å starte en fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet øker ikke bare menneskelig levealder, men regnes også som en livsstil. Faktisk ser mange mennesker i dag på trening som en livsstil.

For eksempel, gjennom fysisk aktivitet stifter vi nye bekjentskaper og tar i bruk nye vaner; i tillegg har det også en stor innvirkning på kostholdet.

De viktigste grunnene til å bli fysisk aktiv dreier seg om viktig bevaring. Her er noen av de viktigste fremhevet i en publikasjon av Manual Merck. I følge denne publikasjonen, kan fysisk aktivitet:

  • Fremskynde forbrenningen av kalorier.
  • Gi energi til kroppen.
  • Forebygge hjerte- og karsykdommer.
  • Forebygge stress, angst og humørsykdom.
  • Forhindre sløvhet og øke energinivået.
  • Forbedre våre fysiske evner som blant annet styrke, utholdenhet, hurtighet og elastisitet.

Du kan være interessert i å lese denne artikkelen: Økningen i hjertefrekvens under fysisk aktivitet

Hvordan begynne med fysisk aktivitet?

Alt har en begynnelse, og når de er positive ting for livet, er det mer verdt å prøve. Dette er tilfellet med fysisk aktivitet, som krever litt omsorg for nybegynnere. La oss ta en titt.

1. Vurder situasjonen din

Médico hablando con paciente en el preoperatorio.

Alle kan være fysisk aktive, men det er nødvendig å vurdere hver persons unike situasjon. Det første du må gjøre er å vurdere den medisinske tilstanden. Dette er for eksempel tilfelle hvis du lider av sykdommer som astma eller leddgikt, som krever mer detaljert oppmerksomhet og i noen tilfeller personlige rutiner.

Basert på ovenstående, er det tilrådelig å konsultere en lege og en profesjonell innen fysisk aktivitet for å ta opp et program i henhold til dine personlige forhold.

2. Reguler tidspunktet for aktiviteten

Kroppen er ennå ikke tilpasset tempoet i fysisk aktivitet. Av denne grunn er det beste alternativet å gå steg for steg, og tid er en avgjørende faktor i denne saken.

Først av alt er det grunnleggende å finne en ledig plass i timeplanen din. Sørg for at du finner en tidsplan som er behagelig for deg og som motiverer deg til å oppta en vane med å trene.

På den annen side, for å gjennomføre en adekvat tilpasningsprosess, må du regulere tidspunktet for fysisk aktivitet. Det er best å starte med 2 eller 3 ganger i uken i økter på maksimalt 30 minutter og minimum 20 minutter.

Med ukene som går bør tidene økes, for å unngå at kroppen blir vant til de samme stimuliene og at disse slutter å være effektive. Men gjør dette med forsiktighet og tålmodighet, siden overanstrengelse kan føre til en skade som stopper fremgangen din fullstendig.

3. Varm opp før, og strekk ut etter fysisk aktivitet

Før hver treningsrutine eller utøvelse av en hvilken som helst idrettsdisiplin, er muskelaktivering nødvendig. I følge en publikasjon på Mayo Clinic-nettstedet ligger dens relevans i økningen av blodsirkulasjonen til musklene, i tillegg til å produsere en større aktivering av det kardiovaskulære systemet.

Derfor er det best å varme opp i 5 til 10 minutter før du starter aktiviteten. I følge den nevnte artikkelen er den beste måten å gjøre det på med langsomme bevegelser, hovedsakelig av muskelgruppene som vil bli mest brukt i den påfølgende økten.

På samme måte bør du på slutten av treningen dedikere 5 til 10 minutter til tøying, men ikke for hardt. Hensikten med tøying er å forhindre visse muskelskader og redusere smerter etter trening, ifølge en studie publisert i British Journal of Sports Medicine.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Retningslinjer for fysisk aktivitet for voksne

Starte en fysisk aktivitet: Hvilken fysisk aktivitet bør du gjøre?

starte en fysisk aktivitet

Basert på konseptet satt av Verdens helseorganisasjon, kan enhver aktivitet være hensiktsmessig, så lenge det krever fysisk anstrengelse. Husk at noen typer trening kanskje ikke er en god idé hvis du lider av en fysisk eller helsemessig tilstand. I dette tilfellet, sørg for å konsultere legen din.

Imidlertid er det best at hver person velger en underholdende og motiverende disiplin slik at mangel på lyst og kjedsomhet ikke blir en hindring på mellomlang eller lang sikt. Noen populære alternativer er sykling, dans, svømming og friidrett, men det er mange, mange andre alternativver!

Det kan interessere deg ...
EMOM-trening: Hva det er, fordeler og eksempler
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
EMOM-trening: Hva det er, fordeler og eksempler

EMOM-trening består av å utføre maksimal innsats med et sett på mindre enn ett minutt, alternerende med en fastsatt hviletid.