13 Anbefalte fysiske og åndedrettsøvelser for KOLS-pasienter

Regelmessig fysisk trening og åndedrettstrening er bra for alle, men spesielt for personer med KOLS. I dette tilfellet er det best å gjøre det til en del av den daglige rutinen.
13 Anbefalte fysiske og åndedrettsøvelser for KOLS-pasienter
Leidy Mora Molina

Vurdert og godkjent av sykepleieren Leidy Mora Molina.

Skrevet av Edith Sánchez

Siste oppdatering: 08 desember, 2022

Fysisk inaktivitet er upraktisk for KOLS-pasienter og derfor anbefales visse tilpassede øvelser for personer med KOLS. Faktisk er de en grunnleggende del av behandlingen. Derimot kan en stillesittende livsstil forverre tilstanden.

Målet med fysisk aktivitet hos KOLS-pasienter er å holde brystmusklene aktive. Dette gjør at de kan motta mer oksygen og følgelig puste bedre.

Noen KOLS-pasienter mener at det er best å hvile, siden trening sliter dem lett ut. Dette er imidlertid ikke sant, som du vil se nedenfor.

Hva er KOLS?

KOLS er et akronym for kronisk obstruktiv lungesykdom. Det er preget av mangel på fri luftstrøm i lungene, noe som gjør det vanskelig å puste og fører til hoste, hvesing og sporadisk slim- eller oppspyttproduksjon.

Pasienter med KOLS har økt risiko for å utvikle hjerteproblemer, lungekreft og andre assosierte tilstander. Som navnet tilsier, er denne tilstanden kronisk og har ingen kjent kur.

Denne sykdommen er også progressiv, men med god behandling er det mulig å opprettholde livskvalitet og bremse utviklingen til tilstanden. Fysiske øvelser og pusteøvelser bør være en viktig del av livet for KOLS-pasienter.

Symptomer på KOLS

Kronisk obstruktiv lungesykdom er et konglomerat av luftveissykdommer som reduserer luftstrømmen i lungene. Det er sammensatt av astma, kronisk bronkitt og lungeemfysem, så symptomene er veldig varierte. De mest relevante inkluderer imidlertid:

  • Åndenød
  • Tørr- eller slim-hoste
  • Piping eller unormale pustelyder
  • Vanskeligheter med å ta inn luft
  • Hyppige luftveisinfeksjoner

Øvelser for personer med KOLS

På grunn av tilstanden deres kan og bør ikke KOLS-pasienter utføre noen form for trening. Det er best å konsultere en lege før du starter en plan. Noen av de mest anbefalte inkluderer imidlertid følgende:

Øvelser for personer med KOLS
En fagperson bør vurdere hvilke øvelser som er best for en KOLS-pasient.

1. Strekking

Strekking gir fleksibilitet, elastisitet og avslapning. Det bør utføres sakte, gradvis og ikke i mer enn 10 minutter.

Følg disse trinnene for å utføre armstrekk:

  1. Med venstre hånd løfter du høyre arm over albuen.
  2. Trekk forsiktig albuen mot venstre skulder.
  3. Hold hodet vendt mot motsatt (høyre) side.
  4. Gjenta med den andre armen.

Bruk følgende veiledning for å utføre beinstrekk:

  1. Stå opp.
  2. Bøy venstre ben opp og ta tak i det med venstre hånd ved ankelen.
  3. Hold den andre armen lent mot veggen for ikke å miste balansen.
  4. Gjenta med det andre benet.

2. Øvelser for personer med KOLS: Turgåing

Å gå er et flott alternativ for KOLS-pasienter. Det mest tilrådelige er å gjøre det hver dag, og starter med en forsiktig 10-minutters spasertur.

Hver uke kan du legge til tid til du når 20 eller 30 minutter om dagen. Det kan praktiseres utendørs, innendørs og til og med hjemme.

Vi tror du også kan ha glede av å lese denne artikkelen: Fire vitaminer som hjelper deg med å helbrede lungene etter røyking

3. Gå i trapper

Du bør ikke gå glipp av muligheten til å gå i trapper, da det er utmerket trening. Den beste måten å gjøre det på er å holde fast i rekkverket, puste ut når du går opp et trinn, og pust inn når du går ned et trinn. Dette er en veldig komplett aktivitet for KOLS-pasienter.

4. Push-ups og forsiktig vektløfting

Når det kommer til skånsom vektløfting, anbefales håndvekter. Noen liter vann eller en strikk er også nyttig. Hold armene på hver side av kroppen og ta en vekt i hver hånd.

Armhevinger er også en god aktivitet. Ligg ned, bøy armene og før dem mot brystet. Pust inn i begynnelsen av bevegelsen og pust ut på slutten. Gå deretter tilbake til den opprinnelige posisjonen og gjenta 10 ganger.

5. Øvelser for personer med KOLS: Kneekstensjoner

I henhold til anbefalingene fra den meksikanske foreningen for gerontologi og geriatri, er det tilrådelig å forlenge knærne gjentatte ganger hos pasienter med KOLS. Det er flere typer trening for dette.

For det første kan pasienten sitte i en stol med rett rygg. Pust deretter inn og løft forsiktig høyre ben med kneet forlenget.

Det skal være helt utstrakt og holdes så rett som mulig mens du puster ut. Pust deretter inn igjen og senk benet sakte til foten berører gulvet. Du kan også legge til litt vekt på hvert ben. Gjenta 10 til 15 ganger.

6. Legghevinger

Legghevinger er en annen av de mest anbefalte øvelsene for KOLS-pasienter. Bare stå med en stol foran deg omtrent 10 tommer unna.

Spre bena fra hverandre, pust inn og stå på tærne mens du puster sakte ut. Hold i ca. 10 sekunder og senk deretter hælene mens du inhalerer igjen. Gjør ideelt sett 2 sett med 10 repetisjoner.

7. Pust med sammenpressede lepper

Pusteøvelser er også avgjørende for KOLS-pasienter. I dette tilfellet bør følgende gjøres:

  1. Slapp av musklene i skuldre og nakke.
  2. Pust inn gjennom nesen i 2 sekunder. Munnen din skal være lukket.
  3. Press leppene sammen og pust ut i 4 sekunder.
  4. Gjenta ca. 5 ganger eller til du føler ubehag.

8. Diafragmatisk pust

For denne øvelsen er det nødvendig å ligge på ryggen med knærne bøyd mot brystet. Den ene hånden skal legges på magen og den andre på brystet.

Deretter puster du dypt inn gjennom nesen og teller til 3 mens du prøver å føre luften til magen. Magen skal stige litt, men brystet skal forbli på plass. Stram deretter magemusklene og pust ut til 6, med leppene mer eller mindre sammenpresset.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Alt du trenger å vite om glutation og dens effekter

9. Kraftig hosting

Dette er en annen pusteøvelse sterkt anbefalt for KOLS-pasienter. Det hjelper med å fjerne overflødig slim effektivt og uten å forårsake mye tretthet.

Personen bør sitte i en komfortabel stilling og inhalere luft gjennom munnen med mer intensitet enn normalt. Aktiver deretter magemusklene og støt ut luften i 3 sterke utåndinger, mens du lager lyden “ha, ha, ha”.

10. Tai Chi

Tai Chi er en utmerket praksis; ikke bare for KOLS-pasienter, men for alle generelt. Den inneholder skånsom aktivitet for hjertet og lungene, samtidig som den bidrar til å styrke musklene. Tai Chi lindrer også stress og fremmer avslapning.

11. Øvelser for personer med KOLS: Benløft

En annen fysisk trening som anbefales for KOLS-pasienter er benløft. Innsatsen som gjøres er imidlertid minimal, så det hjelper ganske enkelt med å forbedre symptomene og den generelle fysiske tilstanden. For å utføre det riktig, bør følgende trinn følges:

  1. Sitt på en stol med rett rygg med føttene fra hverandre.
  2. Løft det ene benet med kneet bøyd, slik at det går mot skulderen.
  3. Pust ut mens benet heves og hold i minst 10 sekunder.
  4. Pust inn mens benet senkes.
  5. Gjenta så mange ganger som nødvendig.

12. Albuevridninger

Albuevridninger er ideelle for personer med KOLS, siden de bidrar til å utvide brystkassen lettere. I tillegg er det mulig å utføre dem stående eller sittende, avhengig av den spesielle tilstanden.

For å utføre det, er det bare å legge hendene på skuldrene (på samme side), slik at albuene dine vender utover. Deretter skal sirkulære bevegelser utføres sakte. Pust ut i begynnelsen av sirkelen og inhalerer på slutten.

13. Pust med albuene

En veldig effektiv pusteøvelse er metoden for å puste med albuene. Dette er en øvelse som, i tillegg til å utvide brystkassen, forbedrer luftstrømmen i lungene til personer med KOLS.

Alt du trenger å gjøre er å sitte på en stol, bøye albuene og heve dem til skuldernivå. Samtidig skal fingertuppene på begge hendene dine være i kontakt med fronten av brystet.

Når den forrige posisjonen er inntatt, skal begge albuene presses bakover og hendene dine skal skilles mens du puster ut. Trykk deretter begge albuene fremover, og bring fingertuppene nærmere hverandre mens du inhalerer. Tanken er å gjenta øvelsen så mange ganger du anser nødvendig.

Andre anbefalinger for KOLS-pasienter

Selv om øvelser forbedrer den fysiske tilstanden til personer med KOLS, må utførelsen deres kombineres med livsstilsendringer for å oppnå bedre resultater. I denne forstand er det flere anbefalinger som disse menneskene bør følge for å forbedre tilstanden, blant annet skiller følgende seg ut:

  • Ikke røyk.
  • Sov godt.
  • Ta noen foreskrevne medisiner.
  • Oppretthold et sunt kosthold.
  • Gå ned i vekt.
  • Unngå utløsere.
  • Utfør kardiopulmonal rehabilitering.
  • Driv med fysisk aktivitet.

Fordelene ved å trene og endre livsstilen din med KOLS

KOLS-pasienter får store fordeler av fysisk trening og åndedrettsøvelser. Generelt forbedrer det funksjonen til hjertet og det kardiovaskulære systemet, samt blodtrykk og symptomer på sykdommen.

Noen av de andre spesifikke fordelene er at det forbedrer måten kroppen bruker og håndterer oksygen på, øker energien, bidrar til å opprettholde en sunn vekt og øker muskelstyrken og ytelsen.

Det er best å gjøre alt gradvis mens du har på deg komfortable klær og lukkede sko. Det anbefales også å registrere tiden eller antall ganger du kan gjøre øvelsen til du føler litt kortpustethet.

Du bør alltid hvile noen minutter mellom en serie og den andre. Det er best å øke intensiteten hver uke, ikke hver dag.

I tillegg er det en god idé å inkludere dans som en del av den vanlige treningen. Du kan også drive med aktiviteter som skøyting eller roing.

Øvelser for personer med KOLS
Hver pasient bør velge treningen han/hun føler seg komfortabel med, og aktiviteter de liker, slik at de holder seg til dem.

Vær konsekvent med øvelsene for KOLS

Hvis KOLS-symptomene øker etter noen dager med øvelser, er det beste du kan gjøre å ta en fridag. Hvis du opplever svimmelhet, kortpustethet, rask hjerterytme eller forvirring, sørg for å besøke et medisinsk senter.

KOLS-pasienter bør utføre fysiske øvelser og pusteøvelser rutinemessig. Det er ikke tilrådelig å gjøre dem bare en gang i blant, da dette reduserer effektiviteten og kan til og med forårsake visse problemer.

Det kan interessere deg ...
Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS)
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS)

Kronisk obstruktiv lungesykdom er en langtidssykdom som utvikler seg sakte. Det påvirker lungene og gjør det vanskelig å puste.



  • Holland A, Hill C, Jones A, McDonald C. Ejercicios respiratorios para la enfermedad pulmonar obstructiva crónica. Cochrane Database of Systematic Reviews 2012 Issue 10. Art. No.: CD008250. DOI: 10.1002/14651858.CD008250
  • Priego Jiménez, Susana, Torrijos Laín, Teresa, & Carrascosa Martínez, A. Guía de Rehabilitación respiratoria en pacientes con EPOC.
  • Montejo, Yeny Marlies Traba, and Wilson Alberto Mora León. “Los ejercicios físicos terapéuticos y su influencia en pacientes con enfermedad pulmonar obstructiva crónica. Orientaciones metodológicas.” Opuntia Brava 10.4 (2018): 116-123.
  • Salinas, Ruth, and Liliam Herrera. “Evolución clínica del estadio cero de epoc en pacientes tabaquistas con intervenciones médicas no farmacológicas.” Crea Ciencia Revista Científica 12.1 (2018): 3-18.

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.