De 5 typene hjernebølger

Vet du hvordan du skiller alle de forskjellige typene hjernebølger? Finn ut hva de er, deres egenskaper og hvilke prosesser de hjelper med.
De 5 typene hjernebølger

Siste oppdatering: 14 mars, 2022

Den menneskelige hjernen er et av de store mysteriene i vitenskapen. Selv om vi ikke vet mye om den, er det også sant å si at vi forstår noen av funksjonene veldig godt. For eksempel vet vi at den beste måten å definere det på er som et elektrokjemisk organ. Vi finner bevis for dette i typene hjernebølger som vi skal snakke om i denne artikkelen.

Vi vet alle at hjernen genererer elektriske impulser kontinuerlig. For eksempel er analogien om at den bruker like mye energi som en 10-watts lyspære velkjent (om enn diskutabel). Alt dette utføres gjennom forskjellige typer hjernebølger. Hvis du vil forstå hva de er og hvilke prosesser de er relatert til, fortsett å lese og vi vil fortelle deg alt om dem.

Hva er hjernebølger?

Hjernebølger.
Hjernebølger er en registrering av hjernens elektriske aktivitet, som har gjort det mulig for mennesker å studere funksjonen til dette organet i dybden.

Du vil ikke forstå hva de forskjellige typene hjernebølger er hvis du ikke først forstår hva en hjernebølge faktisk er. Nøkkelen er i nevronene. Alle dine følelser, tanker og handlinger er mulige takket være dem.

Du kan også være interessert i: Dette er hvordan mangel på hvile påvirker hjernen

Nevroner er celler i nervesystemet som reagerer på stimuli gjennom en nerveimpuls. De danner et stort nettverk i hjernen og andre deler av kroppen. En gjennomsnittlig voksen har 86 milliarder nevroner, og alle disse enten genererer eller mottar nerveimpulsene som styrer hva du tenker, føler eller gjør.

Hjernebølger er ikke annet enn de synkroniserte elektriske impulsene til en kjede av nevroner. Ikke alle bølger er like, da de er forskjellige i hastighet eller frekvens. Vi kan måle dem ved hjelp av et elektroencefalogram ved å plassere sensorer på hodebunnen.

Alle typer hjernebølger måles i Hertz (Hz). En hertz er en enhet som måler frekvensen til en bølge, basert på sykluser per sekund. For eksempel er fem Hertz fem sykluser på ett sekund. Enkelt sagt er hjernebølger en refleksjon av funksjonen til sentralnervesystemet i det øyeblikket.

5 typer hjernebølger

Nå som du har en generell ide om hva en hjernebølge er, vil du kunne forstå hvilke typer som er mye bedre. Hjerneaktiviteten din varierer i henhold til aktiviteten du faktisk gjør.

For eksempel manifesterer hjernen andre bølger når du er i ro og stille enn når du er aktiv og snakker. La oss se på de fem typene hjernebølger.

1. Delta hjernebølger

Dette er de tregeste hjernebølgene – de med høyest amplitude og lavest frekvens. De svinger mellom 1 og 3 Hz, men noen ganger kan de nå 4 Hz. Det er de karakteristiske bølgene som produseres når vi sover og ble først katalogisert i 1930 takket være Gray Walter.

De manifesterer seg hovedsakelig i søvnstadie 3, og kommer til å dominere nesten hele hjernen i stadium 4 (se søvnstadier). De har sin opprinnelse i thalamus eller cortex, og ifølge forskere er det forskjeller i produksjonen mellom menn og kvinner (fra 30-40 års alderen produserer kvinner mer).

2. Theta hjernebølger

Theta hjernebølger er de som svinger mellom 4 og 8 Hz. De er assosiert med søvnstadier 1 og 2, så de utvikler seg når du er i en drømmende eller til og med meditativ tilstand.

Dette er ikke de eneste kontekstene du kan utvikle tetabølger i, da de også kan dukke opp når du utfører automatiske aktiviteter. For eksempel å pusse tennene, gre håret og til og med spille sport (når det involverer en repeterende, automatisk bevegelse, fri for fare eller overraskelser). Vi snakker om tilstander som er mellom å våkne og sove, og er aktivitetene du utfører helt automatisk.

3. Alfa-hjernebølger

Vi begynner å legge bak oss bølgene knyttet til søvn, og vi skal nå snakke om de som er involvert i våkenhet. Alfa-hjernebølger er de som fungerer som en type hengsel. De svinger mellom 8 og 12 Hz. De vises når du er avslappet, men når du fortsatt er klar og potensielt våken.

De har sin opprinnelse i occipitallappen og er ifølge noen forskere relatert til ideer eller kreative prosesser. Du produserer alfabølger når du lukker øynene stille og tenker på noe avslappende. Du er våken og oppmerksom på en ekstern stimulans, men samtidig frakoblet nok til å la tankene vandre.

4. Beta hjernebølger

En kvinne og hjernen bølger.
Når du er involvert i en eller annen arbeidsaktivitet, er det normalt at betabølger dukker opp oftere.

Dette er typer hjernebølger som dukker opp under våkenhet. De varierer fra 13 til 38 Hz og er relatert til tilstander av full bevissthet. Når du konsentrerer deg om noe, gjør en slags intellektuell aktivitet (leser, studerer, bygger), eller tar en beslutning, produserer du disse hjernebølgene.

De er noen ganger delt inn i tre undertyper: beta 1, 2 og 3. For eksempel vil en person som lider av generalisert angstlidelse utvikle en uvanlig mengde beta 2 og 3 hjernebølger. Disse krever mye energi, så de kan ikke holdes i for mange timer uten å gi konsekvenser (som stress eller tretthet).

5. Gamma hjernebølger

Til slutt finner vi gamma-hjernebølgene, som er den raskeste og høyeste frekvensen. De svinger mellom 39 og 42 Hz og er relatert til aktiveringsprosesser i ulike deler av hjernen. De antas å modulere persepsjon og bevissthet, selv om de også utvikler seg i møte med svært komplekse aktiviteter (for eksempel å løse matematiske problemer).

De er kjent for å utvikle seg rundt 4-5 år og er relatert til tilstander av årvåkenhet eller sensorisk stimulering (som epilepsi). Bortsett fra dette er funksjonen til disse bølgene ukjent. Noen tror de er et biprodukt, mens andre tror de er involvert i mer komplekse mekanismer som vi ennå ikke vet om.

Så, dette er de fem typene hjernebølger du produserer i henhold til kontekst. Som du kan se er ingen av dem 0 Hz, da dette er assosiert med hjernedød (da det ikke produseres elektriske signaler). Selv om det er noen kontroverser om dette, antas det at vi kan kontrollere hjernebølger gjennom elektroencefalografisk feedback.

Denne typen behandling er fortsatt under eksperimentering, og resultatene bør behandles med forsiktighet. Siden noen hjernebølgetilstander eller -faser er relatert til en bestemt atferd (angst, søvnløshet, oppmerksomhetssvikt, hyperårvåkenhet og så videre), er dette et produktivt felt å utforske.

Det kan interessere deg ...
De 8 beste øvelsene for å styrke hjernen din
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
De 8 beste øvelsene for å styrke hjernen din

Aktiviteter som å skrive for hånd, lese eller gå kan hjelpe deg å styrke hjernen din. Ved å gjøre dette kan du til og med utsette kognitive problem...



  • Ehlers, C., & Kupfer, D. Slow‐wave sleep: do young adult men and women age differently?. Journal of sleep research. 1997; 6(3): 211-215.
  • Hughes, J. R. Gamma, fast, and ultrafast waves of the brain: their relationships with epilepsy and behavior. Epilepsy & Behavior. 2008; 13(1): 25-31.
  • Lustenberger, C., Boyle, M. R., Foulser, A. A., Mellin, J. M., & Fröhlich, F. Functional role of frontal alpha oscillations in creativity. Cortex. 2015; 67: 74-82.