De 8 helsekonsekvensene av å ikke sove godt

Å ikke sove godt påvirker oss fysisk og psykisk. God søvn er assosiert med lengre forventet levealder.
De 8 helsekonsekvensene av å ikke sove godt

Siste oppdatering: 17 april, 2022

Å ikke sove godt får oss ikke bare til å føle oss slitne og gretne, men gjør det også vanskelig å gjøre en rekke ting. Hvis vi ikke får nok søvn, vil det være vanskelig å utføre visse aktiviteter, konsentrere seg, tenke klart og til og med styre tankene og følelsene våre. Som vi skal se i denne artikkelen, går konsekvensene av å ikke ha fått en skikkelig hvile utover tretthet og den typiske hodepinen det medfører.

Vitenskapelige studier gir i økende grad mer og mer bevis på at dårlig søvn kan påvirke velvære i stor grad. Derfor må vi legge behørig vekt på en god natts søvn og ikke forkorte den mer enn nødvendig. Målet ditt bør alltid være å ha en avslappende søvn, som ikke bare gir hvile, men også god helse.

Viktigheten av en god natts søvn

En person bør sove mellom 7 og 8 timer om dagen for å opprettholde en optimal fysisk, følelsesmessig og mental tilstand. Endringer i dagens livsstil har imidlertid ført til en betydelig nedgang i søvnkvaliteten og det ideelle antall timer.

Folk prioriterer ofte ikke nattesøvnen fordi de har ideen om at de ved å sove mindre «benytter tiden sin» og «er mer effektive» i aktivitetene sine. Men før eller siden vil mangel på søvn gå ut over helsen vår.

Oppdag mer i denne artikkelen: 10 tips for å sove godt og våkne uthvilt

Konsekvensene av å ikke sove godt

I følge en studie med tittelen Effekter av akutt og kronisk søvnmangel“, kan konsekvensene av å ikke sove godt merkes på ulike måter. La oss se dem nedenfor.

Overspising, angst og fedme

En overvektig person.

Mangel på søvn er knyttet til ønsket om å spise på en overdreven måte, spesielt i kveldstimene når stoffskiftet går ned. I tillegg endrer hormoner som ghrelin og leptin, som regulerer appetitten, nivåene sine betraktelig.

Dessuten, når vi ikke får nok søvn, har vi en tendens til å få lyst på mer hurtigmat, selv når vi egentlig ikke føler oss sultne. På grunn av dette øker vi forbruket av kalorier og karbohydrater, noe som vil gjøre at vi lettere går opp i vekt.

Svekkelse av immunforsvaret

Når vi ikke får god søvn, svekkes immunforsvaret. Som et resultat vil immunforsvaret vårt bli redusert, og vi vil være mer utsatt for å få influensa, forkjølelse og luftveisinfeksjoner. Derfor vil det å ikke sove godt bety at vi lettere blir syke.

Mindre fysisk attraktivitet

Det er ingen tvil om at en god natts søvn er nøkkelen til å se bedre ut fysisk og holde seg i form. Faktisk, når vi ikke sover godt, ser vi mer hengende, devitaliserte og enda eldre ut enn vi egentlig burde.

I det lange løp vil dårlig søvn etterlate merker på huden, spesielt i ansiktsområdet. I tillegg kan det være årsaken til for tidlig aldring. Av denne grunn, ikke la de 7-8 timene i døgnet bli prioritert bort.

Ukontrollerte følelser

En deprimert kvinne som ikke sover godt.

I følge vitenskapelig litteratur, når vi ikke sover godt, er de emosjonelle områdene i hjernen mer aktive. Det kan være en økning på opptil 60 %. Dette fører til at vi får mer ukontrollerte og upassende reaksjoner. Som et resultat kan dette hindre vårt familieliv og sosiale liv og føre til endringer i nervesystemet.

Kognitiv og cerebral forverring

Å tilbringe bare én natt uten søvn kan føre til svekkelse og tap av hjernevev. Dette beregnes av blodnivåene til to hjernemolekyler, som vanligvis øker når det er hjerneskade.

Å ikke få nok hvile og dårlig søvn påvirker vår konsentrasjonsevne og gjør oss mer glemsomme og fraværende. I sin tur kan dette problemet påvirke læringsevnen og begrepsbevaring.

Til slutt, på lang sikt kan dårlig søvn og dårlige sovevaner øke risikoen for å få hjerneslag. Dette er spesielt tilfelle hos voksne og eldre.

Økt risiko for kreft

Selv om det kan virke urelatert, har folk som ikke sover godt, faktisk økt risiko for kolorektale polypper. Disse kan bli ondartede over tid.

Som denne studien indikerer, øker risikoen for å lide av denne sykdommen med søvnløshetsproblemer. I tillegg er prostata- og brystkreft også sitert.

Økt risiko for å ha en ulykke

Folk som ikke får minst 6 timers søvn om dagen, tredobler risikoen for å ha en ulykke med bilen sin på grunn av søvnighet og tretthet ved rattet. Årsaken vil være problemer med øyekoordinering.

Det bør bemerkes at selv om du ikke eier noen type kjøretøy, kan du fortsatt bli utsatt for andre typer ulykker fordi du blir tregere og mer klønete.

Økt risiko for hjertesykdom og kortere forventet levealder

Mangel på god søvn er relatert til økt blodtrykk, tilstoppede arterier og hjerteproblemer. Derfor krever god kardiovaskulær helse god hvile.

Som vi har sett er god søvn synonymt med livskvalitet og velvære, og personer som sover mindre enn 7-8 timer i døgnet har høyere risiko for å dø i tidlig alder sammenlignet med de som alltid prøver å få en god nattesøvn og opprettholde en sunn livsstil.

This might interest you...
Kjennetegn ved REM-søvn
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Kjennetegn ved REM-søvn

REM-søvn utgjør 25% av sovesyklusen. Forskere anslår at det skjer mellom 70 og 90 minutter etter at vi sovner.



  • Kripke, D. F., Garfinkel, L., Wingard, D. L., Klauber, M. R., & Marler, M. R. (2002). Mortality associated with sleep duration and insomnia. Archives of General Psychiatry. https://doi.org/10.1001/archpsyc.59.2.131
  • Wu, M. P., Lin, H. J., Weng, S. F., Ho, C. H., Wang, J. J., & Hsu, Y. W. (2014). Insomnia subtypes and the subsequent risks of stroke: Report from a nationally representative cohort. Stroke. https://doi.org/10.1161/STROKEAHA.113.003675
  • Szklo-Coxe, M., Young, T., Peppard, P. E., Finn, L. A., & Benca, R. M. (2010). Prospective associations of insomnia markers and symptoms with depression. American Journal of Epidemiology. https://doi.org/10.1093/aje/kwp454