Den beste måten å overvinne en hetebølge på

12 juni, 2020
Hvis du ønsker å overvinne en hetebølge kan ethvert lite tiltak hjelpe. Ved å ta noen enkle forholdsregler vil du klare å unngå de negative effektene av høye temperaturer, og du vil føle deg mer komfortabel.
 

Det er veldig viktig å vite hvordan man overvinner en hetebølge, spesielt når man tenker på at plutselige temperaturendringer har blitt veldig vanlig de siste somrene. Brå klimaendringer kan sette helsen din i fare.

Heldigvis er det ikke så vanskelig å overvinne en hetebølge. Du må ganske enkelt ta noen grunnleggende skritt for å sikre at en plutselig temperaturøkning ikke påvirker deg for mye. Disse retningslinjene bør implementeres for barn og eldre, som er de som er mest utsatt for klimaet.

Noen steder stiger temperaturene til 30 °C eller mer. Hvis du ikke gjør nødvendige tiltak for å få bukt med en hetebølge vil du kanskje lide av mange problemer, fra dehydrering og heteslag til muskelspasmer og til og med organsvikt.

Den beste måten å overvinne en hetebølge på, er ved å følge disse tipsene.

Kontinuerlig fuktighet og passende klær

Drikke vann ved en hetebølge.

Når temperaturen er høy er kontinuerlig hydrering et obligatorisk tiltak. Den beste praksisen er å drikke mye vann; det er enda bedre hvis vannet kommer rett fra kjøleskapet. Andre drikker, spesielt hvis de inneholder mye sukker, forårsaker bare mer tørste.

 

Naturlige fruktjuicer er også tilrådelig, spesielt hvis de ikke inneholder tilsatt sukker. Alkohol anbefales ikke i noen form. Du må også drikke vann hele tiden, selv om du ikke er tørst.

På samme måte er det viktig å bruke passende klær for å tåle de høye temperaturene. Du bør bruke plagg laget med naturlige fibre som bomull, da de letter svette. Vi anbefaler også lyse farger, da de reflekterer varme i stedet for å tiltrekke varmen.

Du bør også lese: 4 naturlige preparater mot overoppheting

Hvordan overvinne en hetebølge hjemme

Det er best å ikke forlate hjemmet ditt når temperaturen er høy. Hvis du må ut, er det lurt å finne litt skygge. Det er lurt å være i bygninger eller lukkede områder som har klimaanlegg.

Apropos klimaanlegg, dette er en flott alliert for å overvinne en varmebølge. Du bør imidlertid håndtere det skikkelig. Hvis du har klimaanlegg, bør du holde den på en temperatur mellom 20 og 22 °C. Hvis det er kjøligere kan det føre til forkjølelse eller andre plager.

Hvis du er hjemme, bør du senke persiennene i løpet av de varmeste timene og lukke vinduene. Dette hjelper deg med å sikre at varmen ikke konsentrerer seg i huset ditt. Fra klokken 21 eller 22 er det lurt å åpne vinduene i et par timer for å dra nytte av den kjølige luften.

Hvitevarer og strøm

En av fordelene med sommeren er at den gir flere timer med dagslys enn noen annen årstid. Du bør derfor ikke slå på lys med mindre det er nødvendig. Lys produserer varme, og det er nettopp det du må unngå.

 

Det samme gjelder apparater. Selv om de er slått av, genererer de varme hvis de er koblet til strøm. Selv om de ikke genererer høye temperaturer, kan mange av dem forsterke følelsen av varme. Det er derfor best å slå dem av og bruke dem bare når det er nødvendig.

Denne artikkelen kan interessere deg: Alt du trenger å vite om normal kroppstemperatur

Triks du kan praktisere hjemme for å overvinne en hetebølge

Kvinne med aloe vera.

Det er flere veldig enkle trinn du kan ta for å lykkes med å overvinne en hetebølge. Noen enkle triks kan hjelpe. Her er noen av dem:

  • Ikke bruk sminke. Kremer og lotion inneholder elementer som holder på varmen. Derfor er det best å ikke bruke sminke eller bruke minst mulig.
  • Ikke spis for mye. Store måltider genererer metabolsk varme, noe som øker kroppstemperaturen. Forsøk å kun spise lette måltider flere ganger om dagen.
  • Fukt deg selv etter behov. Hvis du føler deg veldig varm, legg litt kaldt vann på nakken, håndleddene og pannen. Det er lettere å regulere kroppstemperaturen din på disse stedene.
  • Beskytt deg selv når du skal ut. Hvis du skal ut er det best å bruke solbriller og noe for å beskytte hodet. Når solen er veldig intens bør du bruke en paraply. Bruk også sko som ikke hindrer svette.
 
  • Bruk aloe vera. Du kan fryse noen terninger med aloe vera. Hvis du føler at huden din brenner eller er veldig tørr, kan du gni huden din med dem. De er forfriskende!
  • García, F. F., & Álvarez, D. R. (2008). Olas de calor e influencia urbana en Madrid y su área metropolitana. Estudios Geográficos, 69(265), 495-518.
  • Indoor, C. (2007). La Importancia de la Hidratación en. Simposio Virtual.
  • Trejo, O., Miró, Ò., De La Red, G., Collvinent, B., Bragulat, E., Asenjo, M. A., … Sánchez, M. (2005). Impacto de la ola de calor del verano de 2003 en la actividad de un servicio de urgencias hospitalario. Medicina Clinica. https://doi.org/10.1157/13077379