Er brød fetende? Vi gir deg svaret!

01 august, 2020
Mange lurer på om brød er fetende eller ikke. Vi har bestemt oss for å finne svaret på dette spørsmålet i denne artikkelen, og forklare litt mer om mekanismene til metthetsfølelsen.
 

Et spørsmål som ofte dukker opp er om brød er fetende eller ikke. Det er verdt å nevne at det ikke finnes mat som enten er fetende eller slankende. Det viktige er å opprettholde en kalorisk balanse.

Påvirkningen hver matvare har på insulinutskillelsen og metthetsfølelsen kan imidlertid føre til overspising samt få deg til å gå opp i vekt.

Er brød fetende?

Finn ut om brød er fetende
Brød er en matvare som kan inkluderes i en balansert kostholdsplan. Selv om det ikke forårsaker vektøkning på egen hånd, er det imidlertid ikke mettende.

Brød er en matvare som for det meste består av karbohydrater. Energiinnholdet er omtrent 300-400 kcal per 100 g. Du kan inkludere det i et balansert kosthold. Det vil ikke forårsake vektøkning på egenhånd.

Det har imidlertid vanligvis en høy glykemisk indeks, spesielt varianter laget med raffinert hvete. Dette resulterer i en insulintopp med påfølgende reaktiv hypoglykemi.

 

Konsekvensen av å innta brød isolert sett, er øyeblikkelig metthetsfølelse med en påfølgende økt appetitt. Derfor snakker vi om mat som ikke er mettende. Som sådan kan det stimulere til et for høyt matinntak.

Lær mer: Lær å lage eltefritt brød uten gluten

Du bør ikke spise det som en siderett

Brød er en matvare som folk ofte spiser feil. Ideen om å spise brød ved siden av annen mat betyr en ukontrollert økning i energiinntaket, som folk ofte ikke engang tar i betraktning.

Du kan spise brød med måte, men alltid som hovedelement i en rett. Dermed kan du for eksempel spise det i kaker og pizza. Det er imidlertid alltid en dårlig idé å spise det som en siderett eller et akkompagnement.

På den andre siden er det mange som dypper brød i sauser. Dette øker den kaloriske verdien betydelig. I tillegg kan smaken føre til at folk spiser mer enn nødvendig, som overvinner appetittbarrièren.

Tilsvarende er det et produkt som folk ikke gjør rede for når de vurderer kostholdet sitt. Mange spiser det ved hovedmåltider, men er ikke klar over at det er et kalorielement og gjør det nesten av vane.

 

Ikke alle brød er like

Det finnes forskjellige typer brød, i henhold til ingrediensene og produksjonsprosessen. Dermed er ikke hvetebrød det samme som rugbrød, oppskåret brød eller hjemmelaget brød.

Når det gjelder å spise brød, er det alltid en god idé å velge fullkornsvarianter. Jo mindre raffinert det er, desto bedre. I tillegg har de som er laget med tradisjonelle metoder, som inkluderer forskjellige typer kornsorter, en betydelig høyere ernæringskvalitet.

Denne artikkelen kan også være til interessere for deg: Slik lager du hjemmebakt rug- og speltbrød

Matens mettende kraft

Finn ut om brød er fetende
Når det gjelder brød, er det best å velge alternativer laget med fullkornsmel siden de inneholder fiber og gir en metthetsfølelse.

Når du planlegger kostholdet ditt, i tillegg til å ta hensyn til kaloriverdien på maten, er det viktig å vurdere hvor mettende den er. Dermed er det å foretrekke å unngå prosessert mat eller mat som er rik på sukker.

 

Proteiner og fett er mer mettende, og stimulerer leptin og nevropeptid. Dermed unngås påfølgende reaktiv hypoglykemi etter inntak av sukker, noe som fører til økt appetitt.

Mat som er rik på fiber produserer mage- og tarmspredning og stimulerer reseptorene som er ansvarlige for å overføre følelsen av metthet. Dette er en av grunnene til at du bør prioritere forbruket av ikke-prosesserte matvarer.

I tillegg til å tilby fordeler når det gjelder makro- og mikronæringsstoffer, kan det effektivt kontrollere glukosekurven og appetittmekanismen.

Når det gjelder valg av matvarer som er rike på karbohydrater, bør du prioritere fullkornskarbohydrater. De inneholder mye fiber og har en lav glykemisk indeks, noe som stimulerer insulinproduksjonen mye mindre enn raffinert sukker gjør.

Konklusjon: Er brød fetende?

Det finnes ingen fetende matvarer, og brød er intet unntak. Folk spiser imidlertid ofte brød feil, siden de bruker det som en siderett til maten.

Hvis du inkluderer det i kostholdet ditt, må du sørge for at det er hovedelementet i retten din. Du bør også unngå å spise det som et mellommåltid for å unngå påfølgende økning i appetitten.

 

Som en generell regel er det en god idé å unngå mat som inneholder karbohydrater med høy glykemisk indeks samt prosesserte matvarer. Å få i deg nok fiber er viktig for metthetsmekanismene og for å forhindre utviklingen av komplekse sykdommer.

 
  • McConn BR., Gilbert ER., Cline MA., Appetite-associated responses to central neuropeptide Y injection in quail. Neuropeptides, 2018. 69: 9-18.
  • Zhang Y., Chua S Jr., Leptin function and regulation. Compr Physiol, 2017. 8 (1): 351-369.
  • Serra-Majem, L., & Bautista-Castaño, I. (2015). Relationship between bread and obesity. British Journal of Nutrition. https://doi.org/10.1017/S0007114514003249