Får du ikke sove? Da bør du unngå dette

· desember 8, 2015

De fleste vet at å få seg en god natts søvn er viktig for helsa, både fysisk og psykisk. Søvn lar oss hvile ut etter en slitsom dag. Det «lader batteriene» våre, og gir oss energi som vi skal bruke neste dag. Søvn er viktig for å opprettholde kroppens funksjon. Dagens travle livsstil, moderne teknologi med mer, har påvirket søvnkvaliteten vår betraktelig. Mangelen vi får på søvn på grunn av vår moderne livsstil kan i verste fall føre til helseproblemer.

Mye kan påvirke søvnen vår. Hvis du ikke får sove, er årsaken mest sannsynlig vanene dine. I denne artikkelen skal vi liste opp 9 ting du bør unngå før leggetid, slik at du kan få deg en god natts søvn.

Alkohol

Cannot Sleep

Å drikke alkohol kan gjøre deg søvnig, men når kroppen begynner å forbrenne alkoholen, svekkes REM-søvnen. Denne forstyrrelsen i søvnsyklusen vil gjøre at du føler deg utslitt og ute av stand til å konsentrere deg neste dag. I tillegg er alkohol veldig vanndrivende, og du vil oppleve at du må stå opp for å gå på toalettet midt på natta.

Elektronikk

Mange studier har vist at lyset fra elektroniske dingser påvirker søvnkvaliteten. Lyset fra mobiltelefonen, tablet, datamaskinen eller TVen kan forstyrre søvnen ettersom det hindrer produksjon av melatonin – søvnhormonet. Eksperter anbefaler å ikke ha elektronikk på soverommet, og unngå å bruke elektroniske eiendeler i hvert fall en time før leggetid.

Medisiner

Cannot Sleep

Visse type medisiner kan påvirke søvnkvaliteten. Konsulter legen din og spør om det finnes alternativer til å ta medisiner før leggetid. For eksempel kan antidepressiva påvirke søvnen begge veier. Sovepiller kan være vanedannende, og bruken av dem vil også påvirke søvnen. Smertestillende kan gi det magetrøbbel og forstyrre søvnen.

Sterk eller fet mat

Å spise sterk eller fet mat før leggetid kan påvirke søvnen ettersom det kan knyttes til sure oppstøt og andre mageproblemer. Derfor anbefaler eksperter at man skal unngå den type mat på kvelden. I stedet bør du spise lett måltid minst to timer før du legger deg for å gi kroppen tid til å fordøye maten.

Kaffe og te

Kaffe og te er sentralstimulerende og du vil ikke få sove hvis en eller begge av disse to drikkes om kvelden. De har vanndrivende egenskaper som kan forstyrre søvnen ved at du må på toalettet midt på natta. Både kaffe og te inneholder koffein som kan holde deg våken.

Sigaretter

Cannot Sleep

Røykere hevder de føler seg avslappet etter en sigarett, men sannheten er at nikotinet i sigaretter er meget sentralstimulerende, og kan gjøre søvnløsheten enda verre. Dette gjelder alle type nikotinholdige produkter, også nikotinplastere.

Intens trening

Kvelden virker å være den beste tiden å trene på for mange. For noen er det kun på kvelden de har tid til å praktisere sporter og trene generelt. Hvis treningen er virkelig intens derimot, kan det påvirke søvnkvaliteten betraktelig.

Snakke om problemer

Hvis du opplever problemer, eller et familiemedlem eller en venn opplever vonde ting, er det bedre å snakke om det på morgenkvisten etter en god natts søvn. Å snakke om personlige problemer og stressfulle situasjoner før leggetid kan holde deg våken på grunn av tankekjør. Stress og overstimulering før leggetid kan forårsake parasomni.

Jobbe overtid sent

Cannot Sleep

Noen ganger har vi ikke noe annet valg enn å jobbe overtid for å bli ferdig med avtalt arbeid. Du bør ikke la det bli en vane, ettersom det kan forårsake søvnproblemer, angst og konsentrasjonsproblemer.