Farlige dietter og faresignalene de gir

desember 11, 2019
Farlige dietter er vanligvis svært restriktive og kalorifattige. Du kan absolutt gå ned i vekt på kort sikt med disse diettene, men med en høy risiko for helsen din.

Farlige dietter som får deg til å gå raskt ned i vekt uten vitenskapelig grunnlag er overalt i disse dager. I stedet for å hjelpe deg, kan imidlertid disse diettene med «magiske» ingredienser føre til alvorlige helseproblemer. Vi vil fortelle deg om dem her.

Hva gjør visse «trendy» dietter farlige?

Farlige dietter som lover rask vektnedgang uten vitenskapelig grunnlag er overalt i disse dager. I stedet for å hjelpe deg, kan disse diettene med «magiske» ingredienser imidlertid føre til alvorlige helseproblemer. Vi vil fortelle deg om dem i dag.

Hva gjør mirakeldietter farlige?

Farlige dietter.
«Mirakeldietter» har ikke noe vitenskapelig grunnlag og kan føre til alvorlige helseproblemer. Ikke bare det, det vil være en rebound-effekt.

Når vi snakker om farlige dietter, refererer vi til dietter som ikke er balanserte og derfor ikke gir alle næringsstoffene kroppen din trenger. Tvert imot, de kan også overbelaste deg med for mye av det gode. Husk at det ikke er ingrediensene som er dårlige, men det overdrevne forbruket av dem. (Husk at selv vann kan være dødelig hvis du drikker for mye av det.)

Det er mange svindlere og uansvarlige mennesker der ute, og dessverre er Internett plaget av alle slags påstander. Husk at når noe høres for godt ut til å være sant, er det vanligvis det. Jo raskere du går ned i vekt, jo raskere vil du få den tilbake. Dette kalles «jojo-slanking

På lang sikt kan personer som følger dette mønsteret ende opp med dyslipidemi. Dette er en tilstand der blodlipidnivåene vil være for høye eller for lave.

Mirakeldietter mangler ofte vitenskapelig bevis. I stedet handler de bare om meninger og påstander, hvorav mange ikke bare er farlige, men også absurde.

Varseltegn for farlige dietter

Du vet nesten umiddelbart at du følger et farlig kosthold, fordi du vil merke varseltegnene som hele kroppen sender deg:

  • Ekstrem sult: Disse diettene er ofte begrensende, og du vil aldri føle deg mett.
  • Hårtap: Hvis du opplever dette, betyr det at du mangler vitamin B8 (Biotin). I tillegg er grå hår, rød og flassende hud og sprø negler også et tegn, samt muskelsmerter.
  • Mangel på energi: Når du mangler vitamin C og B har stoffskiftet vanskeligere for å fungere, og denne ekstra innsatsen fører til utmattelse, fulgt av en viss apati og døsighet.
  • Flass i hodebunnen: Dette kan indikere en mulig mangel på essensielle fettsyrer som omega 3, da de fungerer som smøremidler i kroppen din.
  • Munnsår og sår: Den gjentatte tilstedeværelsen av munnsår og sår kan varsle deg om at du har mangel på vitamin B12. Hvis dette er tilfelle, sørg for å spise fjærkre, rødt kjøtt og egg.
  • Prikking eller nummenhet i hender og føtter: Dette indikerer mangel på vitaminer i gruppe B som folat (B9). I tillegg er B6 og B12 relatert til problemer i perifere nerver som kan forårsake angst, depresjon og hormonell ubalanse.

Konsekvensene av farlige dietter

Som du kan se, reduserer svært begrensende dietter med lavt kaloriinnhold mye mer enn vekten på kort sikt. Dessuten er de en uakseptabel risiko for helsen din fordi:

  • De forverrer risikoen for metabolsk syndrom.
  • Disse diettene fører til underernæring og mangel på både vitaminer og mineraler.
  • Dette kan da utløse spiseforstyrrelser som anoreksi og bulimi som gir deg enda verre konsekvenser enn den overvekten du hadde.
  • De gir negative psykologiske effekter og fremmer jojo-slanking.

Du vil kanskje lese: Fem sunne lavkalori-matvarer for et sunt kosthold

Et sunt kosthold

En balansert tallerken.
Godt distribuerte næringsstoffer er et komplett måltid. Hver essensielle gruppe må være representert i hvert måltid du spiser.

Hvert kosthold bør oppfylle noen få egenskaper for å være effektivt og ikke utgjøre en risiko for helsen din:

  • Først må du søke gradvis og moderat vekttap i henhold til kroppstype, alder og kjønn. For å gjøre dette uten underskudd på ernæring, bør du konsumere minst 26 kalorier per kilo kroppsvekt.
  • En balansert tilførsel av næringsstoffer er veldig viktig for å gå ned i vekt på en sunn måte, slik at du får næringsstoffer som kommer fra hver matvaregruppe.
  • Du trenger minimum 40-50% av daglige karbohydrater for at nervesystemet ditt skal fungere normalt (hjerne, nerver), hjerte og blodceller (røde blodlegemer, hvite blodlegemer og blodplater).
  • Prøv også å få omtrent 20 til 30% av dine daglige kalorier fra protein fra kjøtt, fisk, egg, ost, yoghurt og nøtter.
  • Til slutt bør den gjenværende andelen i daglige måltider inkludere en form for animalsk eller vegetabilsk fett. Fett er ikke fienden her; det er kvaliteten på fettet. Hold deg derfor unna hydrogenerte oljer (margarin og annet transfett).

Les også: Retningslinjer for kosthold ved jernmangelanemi

Konklusjon

Prosessen med å gå ned i vekt bør ta tid og skje gradvis for å lykkes. Å gjøre det for raskt er dårlig for helsen din. Ja, du kan lage en kake og spise et stykke … så lenge du lager den med riktige ingredienser!

Husk at du også må gjøre alle slags små endringer i livsstilen din. Det er den lille endringen i vaner som vil være hos deg for alltid. Da vil du ikke bare miste de kiloene du ønsker å miste, du vil også føle deg bra og holde kiloene borte.

  • Las dietas y productos “milagros”. Rev Pediatr Aten Primaria  [Internet]. 2013  Sep [citado  2019  Abr  09] ;  15( 59 ): e121-e121. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322013000400023&lng=es.
  • “Dietas mágicas”. Documentos Técnicos de Salud Pública. Ed Dirección General de Salud Pública. Consejería de Sanidad y Servicios Sociales. Comunidad de Madrid. 1998. https://fen.org.es/storage/app/media/imgPublicaciones/181120093354.pdf
  • Agencia Española de Seguridad Española y Nutrición (AESAN). Ministerio de Sanidad y Consumo (2013) Dietas milagro para adelgazar sin fundamento científico y con riesgo para la salud.
  • British Dietetic Association, The (2011) Top 5 Worst Celebrity Diets to Avoid in 2011. En línea: www.bda.uk.com/news/101213weirddiets.htm