Følelsesmessig fjerne mennesker: Hva du trenger å vite

Følelsesmessig fjerne mennesker har en tendens til å etablere en barriere mellom seg selv og andre og unngå nære bånd. Lær mer om hvorfor de kan gjøre dette og hva du kan gjøre med det i denne artikkelen.
Følelsesmessig fjerne mennesker: Hva du trenger å vite

Siste oppdatering: 24 april, 2022

Ingenting ser ut til å bevege dem eller påvirke dem. De er som et isfjell. Dette er bildet vi har av følelsesmessig fjerne mennesker: som om de hadde et beskyttende skjold som gjør at ingenting berører dem.

Det er imidlertid viktig å understreke at dette er en forsvarsmekanisme: det er en streng kontroll over følelser som er et resultat av tidligere erfaringer. La oss se hva det handler om i dagens artikkel.

Hvordan er følelsesmessig fjerne mennesker?

Følelsesmessig fjerne mennesker er de som bygger en barriere mellom seg selv og andre. Når vi er rundt følelsesmessig fjerne mennesker, føles det alltid som om du bare kan snakke om bestemte emner og opp til et visst punkt, for når praten ser ut til å bli dyp, stenger de ned uten å gi flere detaljer eller gi opphav til spørsmål.

Generelt er temaene de snakker om trivielle, uten stor betydning. Samtidig, når vi tenker på hvor godt vi kjenner denne personen, oppdager vi veldig lite, siden de aldri åpner seg.

De ser ut til å være kalde mennesker som er forsiktige med å uttrykke seg siden de ikke liker å føle seg utsatt og sårbare. Derfor fungerer denne barrieren dem som beskyttelse. De søker ikke intimitet i forholdet deres.

For denne typen person har livet ingen følelsesmessige nyanser. Ingenting berører dem og ingenting påvirker dem, enten det er positive eller negative opplevelser.

Amigo emocionalmente distante en una charla.

Vi tror du også kan like å lese denne artikkelen: Kjennetegnene til følelsesmessig voldelige foreldre

De mulige årsakene til følelsesmessig fjernhet

Det er mange forskjellige grunner til at en person kan ha problemer med å uttrykke sine følelser. Blant dem finner vi følgende:

  • Lært av tidligere erfaringer: Vårt emosjonelle univers utvides eller krymper fra muligheter til å ta kontakt med følelsene våre. En av disse originale opplevelsene kommer fra vår tidlige barndom. Når våre tanker, følelser og preferanser tas i betraktning av de voksne og menneskene rundt oss, lærer vi at de er viktige. Ellers, når det ikke er plass for følelser eller når de alle indikerer det samme, blir våre emosjonelle opplevelser fattige. Derfor, for å forsvare oss selv eller for å unngå å føle ubehag, begynner vi å dekke dem til og dempe dem.
  • Ugyldiggjøring av følelser: Dette kan forekomme i langvarige forhold eller i en tidlig alder. Fraser som “Ikke gråt” og “Det er ikke så farlig” kan ha vært utløseren for at disse menneskene lærte at det som skjer med dem ikke er viktig, eller at de burde løse det selv. Dette skjer ofte i barndommen.
  • Etter å ha vært offer for latterliggjøring: Dette går hånd i hånd med det forrige punktet. Når dette skjer, kan en person bli fjern etter å ha blitt ertet for å uttrykke hvordan han/hun følte det. Derfor foretrekker han/hun å holde det for seg selv og ikke bli eksponert.

Hvordan nærme seg en følelsesmessig fjern person

Å nærme seg følelsesmessig fjerne mennesker kan bety mye innsats som ofte er ledsaget av frustrasjon. Det er imidlertid noen anbefalinger som vi kan ta hensyn til:

  • Unngå å presse dem: Uansett hvor mye du insisterer om og om igjen, vil de bare åpne seg når de føler seg komfortable, og selvsikre og når de ikke lenger føler seg truet. Så det er en god idé å unngå å presse dem, som bare gir mer mistillit.
  • Tid og tålmodighet: Tillitsfulle relasjoner utvikler seg og befester seg over tid. Først da er en person i stand til å føle seg trygg og åpne seg. Ha dette i bakhodet.
  • Aksepter at ikke alle av oss har samme mulighet til å uttrykke oss: Det er avgjørende å ikke prøve å forandre personen, men å akseptere at han/hun har grenser og en unik måte å etablere relasjoner på. Dette er det som vil gi dem selvtillit og trygghet til å uttrykke seg når de vil.
  • Start med trivielle emner: Selv om du vet hva som skjer med ham/henne, start med å ta opp meningsløse emner som er av liten betydning. Kommuniser også ved å dele hvordan du føler deg og tingene som skjer med deg. Litt etter litt vil du kunne komme nærmere og skape en atmosfære av større intimitet.
Hablar con los hijos.

Vi tror du kan være interessert i å lese dette også: Kjennetegnene til følelsesmessig voldelige foreldre

Å uttrykke følelser er sunt

Følelser er tilstede i livene våre som en verktøykasse vi må bruke i ulike situasjoner. Frykt varsler oss om at vi er i fare og inviterer oss til å ta tiltak for å overleve. Glede, derimot, forteller oss hva som får oss til å føle oss vel.

Å nekte å bruke dem er å gå tom for verktøy, selv om situasjoner som påkaller dem fortsetter å skje. Med andre ord kan vi unngå å vise hva vi føler, men vi vil aldri kunne unngå å bli påvirket av følelser. Å gjøre det medfører en betydelig kostnad.

Til tross for at man tror at det å ikke vise følelser gjør dem mindre sårbare, er det motsatte faktisk sant. Siden de er blinde for følelsene deres, blir følelsesmessig fjerne mennesker fengslet av dem fordi de ikke er klar over dem. Når de opplever dem, vet de ikke hvordan de skal håndtere dem.

Et godt utgangspunkt er å analysere vår tro på hva det vil si å uttrykke følelser eller å være emosjonell. Mange ganger begrenser vi oss selv fordi vi tror det får oss til å virke sensitive, sårbare, eller at de kan skade oss. Å identifisere hva disse underliggende oppfatningene er, vil tillate oss å forstå atferd og vi kan forsøke å endre dem for mer funksjonelle.

Derfor er det sunnere å akseptere følelser, jobbe med dem, oppleve dem og finne en måte å leve med alle sider av mynten på. Det er gode og dårlige situasjoner i livet, og å lære å akseptere følelsene våre kan hjelpe oss til å leve med dem alle på best mulig måte.

Det kan interessere deg ...
7 usunne følelser som hindrer deg i å være lykkelig
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
7 usunne følelser som hindrer deg i å være lykkelig

Frykt og angst i moderate mengder er nødvendig for å overleve, men det kan føre til usunne følelser som blir vanskelig i hverdagen.



  • Fernandez, Ana María, & Dufey, Michele, & Mourgues, Catalina (2007). Expresión y reconocimiento de emociones: un punto de encuentro entre evolución, psicofisiología y neurociencias. Revista Chilena de Neuropsicología, 2(1),8-20.[fecha de Consulta 17 de Marzo de 2022]. ISSN: 0718-0551. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179317882002
  • Heras Sevilla, D., Cepa Serrano, A., & Lara Ortega, F. (2016). Desarrollo emocional en la infancia. Un estudio sobre las competencias emocionales de niños y niñas. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología.1(1), 67.