Fordeler og ulemper ved å løpe og lytte til musikk

Føler du at favorittsangene dine gir deg et ekstra løft av energi? Vi vil dele fordeler og ulemper ved å løpe og lytte til musikk her.
Fordeler og ulemper ved å løpe og lytte til musikk

Siste oppdatering: 24 mars, 2022

Løping er en perfekt aktivitet for mange som leter etter en kort, intens daglig trening for å holde seg i form. For dem er et par hodetelefoner det perfekte komplementet når det kommer til denne aktiviteten. Men selv om det gjør det morsommere, kan det å løpe og lytte til musikk også medføre noen risiko.

Å ta en løpetur er en veldig sunn praksis, så lenge vi ikke risikerer unødvendige farer. Nedenfor vil vi dele fordeler og ulemper ved å løpe mens du lytter til musikk. På denne måten vil vi kunne vurdere hva som er mer praktisk for oss i hver situasjon.

Fordeler med å løpe og lytte til musikk

Til å begynne med vil vi fremheve tre store fordeler ved å løpe og lytte til musikk samtidig for å øke utholdenhet, kaloriforbruk og vitalitet:

Å løpe og lytte til musikk øker utholdenheten

Musikk hjelper oss med å holde det tempoet vi ønsker. Vi må bare velge de riktige sangene og trinnene vil følge den musikalske rytmen med letthet. Vi kan til og med lage en spilleliste med sanger som setter forskjellige hastigheter for turen.

Ifølge en studie av syklister publisert i International Journal of Sports Medicine, var idrettsutøvere som hørte på musikk under en 10-kilometers tidskjøring i stand til å opprettholde et høyere pedaltråkk.

Og det er enda flere bevis som knytter fysisk utholdenhet til musikk. For eksempel viser forskning publisert i Perceptual and Motor Skills at folk som hører på musikk under en utholdenhetstest øker denne kapasiteten betydelig.

Det som skjer er at når vi lytter til musikk, opprettholder vi nesten utilsiktet den rytmen når vi går. Av denne grunn er det en god måte å jobbe utholdenhet på. Vi bør imidlertid ikke overdrive det heller, men øke kravene gradvis.

Lytte til musikk mens du løper

Gjør aktiviteten morsommere

Vi må ikke glemme viktigheten av å nyte enhver idrett vi driver med. De fleste som gir opp å trene, gjør det fordi de gjorde det av forpliktelse. Nytelse er garantien for å ikke slutte med idrett og for å kunne sette seg kortsiktige og langsiktige mål.

Å løpe og lytte til musikk, spesielt hvis det er favorittsangene våre, kan være bli dagens høydepunkt. Å starte eller avslutte dagen med å løpe kan fylle oss med energi, eller forberede oss til hvile.

Musikk kan også bidra til å gjøre treningsøktene mer lønnsomme, ifølge en studie publisert av Perceptual and Motor Skills.

Du kan finne denne artikkelen interessant: Hvordan identifisere en avhengighet av løping

Å løpe og lytte til musikk bidrar til å forbrenne flere kalorier

Både ved å trene lenger og på grunn av den økte intensiteten vil vi også forbrenne flere kalorier. Dette er på grunn av større stimulering av metabolismen, som er ansvarlig for energiforbruket, som ifølge en studie publisert av Annals of Nutrition & Metabolism er en nøkkelfaktor til vekttap.

Ulemper og risikoer ved å løpe mens du lytter til musikk

Nå som vi er klar over fordelene med musikk på fysisk trening, er det på tide å veie de mulige ulempene og risikoene ved å lytte til musikk mens du løper:

Å høre på musikk gjør det vanskelig å høre hva som skjer rundt deg

Å løpe og høre på musikk kan være en stor risiko, da vi mister evnen til å høre hva som skjer rundt oss. En bil, et pip, et skrik… ethvert alarmsignal vil bli overdøvet av musikken vi hører på.

Dette er enda farligere når du løper i et urbant område, spesielt om natten. Et godt alternativ er å redusere volumet eller bare bruke én ørepropp. Først av alt, det vi alltid bør prioritere er sikkerhet.

Du vil kanskje like å lese denne artikkelen også: 10 tips for å sove godt og våkne uthvilt

 

Endre rutinene

Å løpe og lytte til musikk reduserer oppmerksomheten til miljøet

Når vi lytter til musikk, mister vi ikke bare muligheten til å høre hva som foregår i omgivelsene, men også oppmerksomheten reduseres. Dette skjer fordi musikk tar oss med til situasjoner og minner med stor letthet.

Når vi løper er det viktig å være oppmerksom på alt som skjer, enten vi er i byen eller midt i naturen. Ellers kan vi kanskje ikke unngå hindringer og få et uønsket tilbakeslag.

Det påvirker oppfatningen av kroppssensasjoner

Med all fysisk trening, spesielt hvis den er intens, må vi ta hensyn til ulike viktige problemer: pust, holdning, bevegelse, blant andre. Dette er den eneste måten å få mest mulig ut av innsatsen, og også for å forebygge skader.

Når vi løper og hører på musikk, retter vi oppmerksomheten mot sangene og det er vanskeligere å være bevisst vår egen kropp. Selv rytmen til musikken i seg selv kan ha en negativ innvirkning på måten vi puster på.

Hvis du skal løpe mens du lytter til musikk, ta forholdsregler

Kort fortalt vil konklusjonen være at vi må vurdere fordeler og ulemper ved å løpe og høre på musikk for å finne ut hva som passer oss best til enhver tid. Hvis vi er veldig vant til å gjøre det, bør vi ikke kutte det helt plutselig heller.

Et godt alternativ ville være å begynne å bruke et headset eller prøve å jogge med selskap. Det viktige er å fortsette å nyte denne gode vanen som gir så mange helsegevinster, men også ta den nødvendige forsiktighet for å unngå ulykker og skader.

Det kan interessere deg ...
Tips for løping etter å ha vært hjemme så lenge
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Tips for løping etter å ha vært hjemme så lenge

Den nylige pandemien førte til at mange land erklærte behovet for å bli hjemme og gjenoppta aktiviteter, for eksempel løping, kan være vanskelig.