Gir vitaminer oss energi?

07 september, 2020
Bevis tyder på at vitamin B2 tilbyr cellene energi. Dette er imidlertid ikke nok til å øke vitaliteten vår. Les videre for å lære hvordan du får mer av det.

Vitaminer er viktige mikronæringsstoffer som deltar i en rekke metabolske prosesser og som gir oss energi. Det er nødvendig å garantere inntaket siden et underskudd kan føre til at en rekke sykdommer oppstår. Videre er de direkte relatert til energiproduksjon.

Vi må huske at det er to typer vitaminer: vannløselige og fettløselige. Førstnevnte løses opp i vann og sistnevnte i fett. Dette betyr imidlertid at vi bare kan lagre akkumulert fettvev. Vannløselige stoffer vil rett og slett forsvinne gjennom urinen.

I denne artikkelen skal vi derfor snakke om gruppe B vannløselige vitaminer og de mange prosessene relatert til energimetabolisme, som nevnt i flere vitenskapelige studier.

Gir vitaminer oss energi?

Det er tydelig at de viktigste næringsstoffene for energi er karbohydrater og fett. Avhengig av om vi bruker aerob eller anaerob metabolisme, vil den ene eller den andre av disse få en større rolle.

Eksistensen av katalysatorer er imidlertid nødvendig for å produsere energireaksjoner. Mange av energireaksjonene foregår i mitokondriene. Celleåndingen avhenger blant annet av disse organellene.

Vitenskapelige journaler foreslår at vitamin B2 fungerer som en grunnleggende faktor for å skaffe energi i cellen. Dette betyr imidlertid ikke at vitamintilskudd eller økt vitamininntak vil forbedre vitalitetsnivået.

Med mindre det er et tidligere underskudd er det ingen studier som viser at en økning av disse stoffene i kroppen vår vil føre til en større energiproduksjon.

Matvarer rike på vitamin B
Vitamin B2 fungerer som en grunnleggende faktor for å skaffe energi i cellene. Bevisene viser imidlertid ikke at dette øker energinivået vårt.

Denne artikkelen kan interessere deg: Hvilke vannløselige vitaminer finnes det?

Slik kan du øke energinivået med vitaminer

Når du ønsker å øke vitalitetsnivået er det beste valget å opprettholde et variert og balansert kosthold. Du bør også trene regelmessig. På denne måten vil effektiviteten av energireaksjonene forbedres; muskeltilpasninger vil oppstå og regulere hormonsystemet.

Visse mangler på næringsstoffer kan være relatert til tilstanden av utmattelse. Et typisk tilfelle er en tilstand kjent som anemi. Denne sykdommen oppstår med en reduksjon i effektiviteten av oksygentransporten avledet fra vitamin B12 eller jernmangel.

Det er knyttet til restriktive dietter uten kjøtt, typisk for langdistanseutøvere. Av disse grunnene kan det å eliminere en gruppe matvarer fra kostholdet vårt når vi ønsker å oppnå en forbedring i helsen vår være dødelig.

Effektive kosttilskudd

Det finnes ergogene hjelpemidler som kan øke vår vitalitet og ytelse. Dette er tilfellet med koffein, som derfor er i stand til å forbedre det kognitive systemet og redusere utseendet av tretthet i henhold til vitenskapelig litteratur.

Dette stoffet øker følelsen av energi og er giftig i større mengder. Bruken er imidlertid redusert til et bestemt doseringsspekter, og det er tilfeller der bruken ikke anbefales.

Inntaket er trygt på mellomlang og lang sikt. Videre er det knyttet til beskyttelse når det gjelder utviklingen av langvarige nevrodegenerative sykdommer. Det er noen vitenskapelige artikler som støtter denne uttalelsen selv om det, slik vi nevnte, bare er anbefalt i moderate mengder.

Kaffekopp kjemikalie
Koffein i moderate mengder kan ha en positiv effekt på kroppen.

Ikke gå glipp av denne: Daglige vitaminer du trenger i 20-, 30- og 40-årene

Vær klar over dette: vitaminer gir oss energi

Til tross for at vitamin B er en kilde til metabolsk energi er det ikke noe bevis som bekrefter at en økning i inntaket vil forbedre energinivået og vitaliteten vår.

For denne oppgaven er det beste alternativet å opprettholde et balansert og variert kosthold. Å ikke begrense visse matvaregrupper vil tillate deg å ikke lide av ernæringsmangler. Dette vil igjen gi optimal funksjon av celle- og energimetabolismen som holder kroppen i god stand.

Det finnes imidlertid noen ergogene hjelpemidler som kan forbedre energinivået, selv om det bare er i en kort periode. Slik vi nevnte er koffein et utmerket alternativ.

Til slutt, hvis du er i tvil om kvaliteten på kostholdet ditt, er det best å få en uttalelse fra en ernæringsfysiolog. Denne fagpersonen vil optimalisere kostholdet ditt slik at du aldri har for lite energi.

  • Depeint F., Bruce WR., Shangari N., Mehta R., O’Brien PJ., Mitochondrial function and toxicity: role of the B vitamin family on mitocondrial energy metabolism. Chem Biol Interact, 2006. 163 (1-2): 94-112.
  • Henriques BJ., Lucas TG., Gomes CM., Therapeutic approaches using riboflavin in mitocondrial energy metabolism disorders. Curr Drug Targets, 2016. 17 (13): 1527-34.
  • Smirmaul BP., De Moraes AC., Angjus L., Marcora SM., Effects of caffeine on neuromuscular fatigue and performance during high intensity cycling exercise in moderate hipoxia. Eur J Appl Physiol, 2017. 117 (1): 27-38.
  • Kolhadouzan M., Hamadeh MJ., The neuroprotective effects of caffeine in neurodegenerative diseases. CNS Neurosci Ther, 2017. 23 (4): 272-290.