Hva du bør vite om trening etter fedmekirurgi

Hvis du er redd for å gå opp i vekt etter operasjonen, vil vi i denne artikkelen fortelle deg hvorfor du bør utføre fysisk aktivitet trygt. Finn det ut her!
Hva du bør vite om trening etter fedmekirurgi

Skrevet av Cristian Minich

Siste oppdatering: 09 august, 2022

Etter et kirurgisk inngrep for å redusere vekten, kan det være vanskelig å gjenoppta fysisk aktivitet eller starte fra bunnen av. Men med litt tålmodighet og mye utholdenhet vil du overraske deg selv med hva du kan oppnå. Les videre for å lære alt du trenger å vite om trening etter fedmekirurgi.

Fedmekirurgi har som mål å gjøre endringer i fordøyelsessystemet for å hjelpe deg å gå ned i vekt. Gastric bypass og andre lignende operasjoner er eksempler på denne typen intervensjon.

De er vanligvis tilgjengelig for de som lider av sykelig fedme eller personer som ikke har funnet gunstige resultater ved å følge strenge dietter og trene, men både sunt kosthold og fysisk aktivitet vil være grunnleggende søyler.

Viktigheten av trening etter fedmekirurgi

Når man lider av sykelig fedme og tyr til fedmekirurgi for å gå ned i vekt, er det viktig å utføre regelmessig fysisk aktivitet for å opprettholde den nye figuren. I tillegg fremmer trening bedre restitusjon.

En studie fra 2021 om effekten av fysisk trening før og etter fedmekirurgi konkluderer med at trening etter fedmekirurgi forbedrer tilstanden og fører til et lite ekstra vekt- og fett-tap, samtidig som det kan forhindre bentap.

Fedmekirurgi.
Fedmekirurgi er et stort inngrep der den påfølgende restitusjonstiden må vurderes.

Når kan jeg begynne å trene etter fedmekirurgi?

Den ideelle måten å begynne å trene på etter intervensjonen er å ha startet før den. Noen spesialister anbefaler fysisk forberedelse minst 1 måned før operasjonen og deretter å gjenoppta aktiviteten ca. 1 måned senere.

Det må være klart at det skal være trening uten for mye pågang, for eksempel skånsom jogging. Det vil også være nødvendig å regne med veiledning av en fagperson som kan utarbeide en passende treningsplan for hvert enkelt tilfelle.

Imidlertid har de fleste pasienter som gjennomgår fedmekirurgi ikke for vane å trene. I disse tilfellene kan prosessen ta litt lengre tid. Du bør imidlertid alltid tenke langsiktig og ikke bli motløs. Å overvinne barrierene for å komme i bevegelse vil tillate oss å oppnå en bedre livskvalitet.

Tips du bør å ta hensyn til for å ta opp treningen igjen trygt

Etter fedmekirurgi må du tilpasse deg en ny kropp. Muskelmasse har gått tapt og du vil sannsynligvis føle deg svakere.

Den fysiske tilstanden før operasjonen vil være en avgjørende faktor for hvor lenge man skal vente før man begynner å trene igjen, men en ting som bør være klart er at det er viktig å alltid gjøre fysisk aktivitet.

Her er noen tips for å utføre det trygt:

  • Start sakte: Du kan kanskje gå ned noen ekstra kilo med trening etter operasjonen, men husk at målet ikke skal være å gå ned i vekt, men å opprettholde den. Intensiteten bør økes gradvis og etter hvert som du føler deg bedre.
  • Ikke sammenlign deg selv med andre: Den ideelle treningsplanen for hver person kan være forskjellig og er basert på egenskapene og den fysiske tilstanden til hver enkelt person, i tillegg til typen operasjon du har gjennomgått.
  • Tren regelmessig: Det er bedre å utføre aktiviteter på en moderat måte, i stedet for å ta svært krevende treningsøkter, men ikke for ofte.
  • Vær tålmodig: Noen ganger kan du føle deg demotivert når du ikke merker gunstige endringer raskt, men ikke glem at det ikke er et spørsmål om hastverk, men om regelmessighet og konstanthet. Endringene vil være merkbare på lang sikt.

Øvelser du kan gjøre etter operasjonen

Regelmessig trening er den beste måten å oppnå og opprettholde de ønskede resultatene på etter fedmekirurgi, i tillegg til å tilegne seg sunne vaner. Jo bedre vi føler oss, jo mer motiverte vil vi være til å gjøre alle slags aktiviteter.

Her er noen øvelser du kan gjøre i de forskjellige stadiene av restitusjon etter operasjonen:

  • Første stadium: Avhengig av din fysiske tilstand, kan du starte noen uker eller en måned etter intervensjonen. Korte rutiner er ideelt. Korte turer vil hjelpe oss å komme oss i bevegelse uten å lide av for mye tretthet. Etter hvert kan du prøve skånsom jogging og aktiviteter som å gå opp og ned trapper.
  • Andre trinn: Du kan prøve kardio-respirasjonsøvelser. Turene bør være lengre og tempoet kan også forbedres. Sykling eller svømming er komplette, morsomme aktiviteter som gir store helsegevinster.
  • Tredje stadium: Dette er beregnet til å være rundt 6 måneder etter operasjonen. Vi må legge vekt på muskulaturen. Målet er å styrke og tone kroppen. Det er lurt å gå på treningsstudio og få profesjonell hjelp til utarbeidelse av rutiner.
En kvinne som trener.
Det er viktig å sette i gang en treningsplan før operasjonen, slik at det blir lettere etterpå.

Fordeler med trening etter fedmekirurgi

For å tilpasse seg din nye kroppsbygning og leve et bedre liv, er trening et must. Her er noen av fordelene med trening etter operasjonen:

  • Det hjelper deg å gå ned mer i vekt.
  • Opprettholder mager muskelmasse.
  • Reduserer risikoen for visse sykdommer, som høyt blodtrykk, diabetes type 2 og søvnapné.
  • Hjelper med å eliminere skadelig praksis, som å drikke alkohol eller røyke.
  • Virker mot angst og stress.
  • Det hjelper deg å hvile.

God ernæring er nøkkelen

Fysisk aktivitet som eneste metode for å gå ned i vekt er ikke nok alene, med mindre det er ledsaget av et sunt kosthold. Med andre ord, snarere enn en periode med arbeid for å nå idealvekten, snakker vi om en endring i livsstil.

I følge en studie om ernæring og fysisk aktivitet før og etter fedmekirurgi, økte frekvensen av intervensjoner fra 158 000 i 2011 til 196 000 i 2015. Denne veksten i invasive teknikker eliminerte imidlertid ikke usunne vaner, og det betyr at mange folk gikk tilbake til sin opprinnelige livsstil og resultatene gikk tapt.

Med så mange kroppsforandringer på så kort tid, begynner et nytt liv usvikelig. Det er opp til deg å gjøre det til et liv fullt av energi og nyte aktiviteter som ikke kunne gjøres på grunn av overvekt.

Å trene regelmessig, følge et riktig kosthold og få god hvile etter fedmekirurgi vil tillate deg å holde deg i form. Vær tålmodig og vær oppmerksom på de faglige indikasjonene for å nå de foreslåtte målene.

Det kan interessere deg ...

4 ingredienser som kan hjelpe deg med å slanke magen
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
4 ingredienser som kan hjelpe deg med å slanke magen

For å slanke magen din og opprettholde disse resultatene, må du trene og passe på kostholdet ditt. Les videre for å få oppskriften på en smoothie.



  • Bellicha A, van Baak MA, Battista F, Beaulieu K, Blundell JE, Busetto L, Carraça EV, Dicker D, Encantado J, Ermolao A, Farpour-Lambert N, Pramono A, Woodward E, Oppert JM. Effect of exercise training before and after bariatric surgery: A systematic review and meta-analysis. Obes Rev. 2021 Jul;22 Suppl 4(Suppl 4):e13296. doi: 10.1111/obr.13296. Epub 2021 Jun 3. PMID: 34080281; PMCID: PMC8365633. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34080281/
  • Tabesh MR, Maleklou F, Ejtehadi F, Alizadeh Z. Nutrition, Physical Activity, and Prescription of Supplements in Pre- and Post-bariatric Surgery Patients: a Practical Guideline. Obes Surg. 2019 Oct;29(10):3385-3400. doi: 10.1007/s11695-019-04112-y. Erratum in: Obes Surg. 2020 Feb;30(2):793. PMID: 31367987. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31367987/