Hva er årsakene til lumbago (smerter i korsryggen)?

Lumbago, eller smerter i korsryggen, er et irriterende problem. I mer alvorlige tilfeller kan det være lammende til det er løst. Holdningen mens du jobber eller trener er ofte en årsak, men det er ikke den eneste. I denne artikkelen vil vi fortelle deg alt om det.
Hva er årsakene til lumbago (smerter i korsryggen)?

Siste oppdatering: 27 januar, 2021

Årsakene til lumbago, eller smerter i korsryggen, er varierte. De er imidlertid alltid relatert til den muskulære strukturen og ryggsøylen. Det er ofte grunnen til at folk besøker lege eller ikke kan jobbe.

I disse tilfellene ligger smerten i nedre del av ryggen. Gjennom våre liv vil nesten alle lide av det på et eller annet tidspunkt. Spesialister diagnostiserer de fleste tilfeller med god prognose, og de er enkle å løse. 15% av lumbago-tilfellene blir imidlertid kroniske.

I denne artikkelen forklarer vi de vanligste årsakene til lumbago. Noen av dem kan forhindres, så vi diskuterer også noen enkle tiltak som kan hjelpe deg med å unngå denne situasjonen.

Årsakene til lumbago

Som vi allerede har nevnt, er lumbago en smerte som oppstår i nedre del av ryggen. Dette kan spre seg og utvide seg til resten av kroppen. Det er en veldig vanlig sykdom som kan ramme mennesker i alle aldre.

Ifølge en studie fra El Centro de Investigaciones Médico-Quirúrgicas påvirker det mellom 60 og 90% av allmennheten. Blant disse er 80% av tilfellene akutte og resten er kroniske.

Smerten har spesifikke egenskaper. For eksempel intensiveres den vanligvis når den som lider bøyer seg eller prøver å løfte noe. Videre kan den spre seg. Den når kanskje ikke til bena, men den kan spre seg til baken.

I noen tilfeller er lumbago assosiert med isjias; en patologi som forårsaker en klemming av isjiasnerven. I disse tilfellene er det vanlig at smertene strekker seg til underkroppen.

Årsakene til smerter i korsryggen er vanligvis relatert til et problem med hvordan ryggraden fungerer. I en revidert artikkel publisert i La Revista Médica de Costa Rica y Centroamérica bekrefter spesialister at faktorer som alder, kjønn, genetikk, sport og arbeid kan påvirke utviklingen av dette problemet.

Kvinne med lumbago.
Lumbago kan påvirke mennesker i alle aldre på grunn av en rekke årsaker.

Årsakene til lumbago: Fysisk overanstrengelse

Fysisk overanstrengelse er en av de vanligste årsakene til smerter i korsryggen, som en studie fra La Universidad de Miguel Hernández forklarer. Her snakker vi om enhver form for idrettsaktivitet som setter en plutselig belastning på ryggen.

Et eksempel kan være styrketrening når du ikke er vant til det, eller hvis du har god fysisk helse, men beveger deg plutselig på en måte som skader leddbånd i ryggsøylen.

Når det er sagt, er ikke trening den eneste årsaken til smerter i korsryggen. Det er viktig å fremheve at smerter i korsryggen forårsaket av overanstrengelse er vanlig på arbeidsplassen, som en studie utført av La Universidad Autónoma Metropolitana prøver å demonstrere.

Skiveskader som årsak til smerter i korsryggen

Mellomvirvelskiver er en slags demping mellom ryggvirvlene. De bidrar til å dempe ethvert støt. De består av bruskvev og er akkurat som alle andre deler av kroppen, følsomme for aldring.

Med dette mener vi at når vi blir eldre, blir det stadig mer vanlig at disse skivene brister. Hvis dette skjer, frigjør de kjemiske stoffer som irriterer nervene og forårsaker betennelse eller smerte.

Skiveprolaps er en annen patologi relatert til lumbago og isjias. Denne tilstanden består av at midten av platen stikker ut gjennom ryggsøylen. Når dette skjer, legger det press på nervene.

Skivedegenerasjon

Ovenfor nevnte vi at bruskvevet i skivene begynner å bli slitt med alderen, noe som reduserer evnen til å dempe støt. Når dette skjer kan ryggvirvlene krasje mot hverandre og forårsake stivhet og smerter i korsryggen.

Problemet her er at degenerering av skivene kan forverre andre sykdommer i ryggsøylen, som spinal stenose eller artrose i ryggen.

Degenerativ spondylolistese

Spondylolistese er når en ryggvirvel er unormalt stablet oppå en annen, som om den har glidd. Det som skjer her er at virvlene legger press på nervene når de beveger seg, noe som forårsaker smerte og en manglende evne til å bevege seg.

Som forklart av La Clínica de la Universidad de Navarra, oppstår degenerativ spondylolistese når vevet som stabiliserer ryggvirvlene går i oppløsning. Det kan enten være leddbånd eller mellomvirvelskivene.

Likevel er det ikke den eneste årsaken. Spondylolistese kan oppstå etter et traume, som en konsekvens av en svulst, eller på grunn av en slags medfødt misdannelse.

Spinal stenose

Spinal stenose er en patologi der ryggmargen smalner. Et stort antall perifere nerver passerer gjennom denne kanalen. Når denne kanalen presses sammen blir dermed nervene i press og deretter skadet.

Anbefalinger for å forhindre lumbago

Noen av årsakene til smerter i korsryggen kan forebygges, selv om det er noen faktorer som ikke kan håndteres. Allikevel er det en rekke enkle tiltak som kan forbedre helsen til ryggraden.

Først og fremst er det viktig å fremheve at trening er en av de mest fordelaktige aktivitetene, spesielt moderat trening som er med på å styrke musklene i ryggen. Du bør imidlertid unngå store bevegelser eller bruke for mye vekt, da dette kan skade leddbåndene.

På samme måte er det best å unngå en stillesittende livsstil, slik at du ikke holder deg i samme posisjon for lenge. Når det gjelder å forebygge ryggsmerter på arbeidsplassen, anbefaler spesialister at vi strekker oss i pausene våre, og at vi unngår å vri oss, spesielt hvis vi jobber med tunge ting.

Fedme er en annen faktor som kan øke risikoen for smerter i korsryggen. Å gå ned i vekt kan derfor redusere trykket på ryggraden.

Overvekt kan være en av årsakene til lumbago.
Å kontrollere vekten din er nøkkelen til å forhindre fedmeindusert lumbago.

Hvis du lider av en av årsakene til lumbago, ta grep

Det er mange årsaker til lumbago og smerter i korsryggen, og denne typen smerte er ganske vanlig. Hvis du lider av en variant, må du huske å være forsiktig. Det er alltid best å konsultere en spesialist.

Når man lider av smerter i korsryggen fraråder fagfolk lange perioder med sengeleie. Det er faktisk mer effektivt å holde seg aktiv, uten å tvinge deg selv.

Noen opplever en viss forbedring av smertene når de påfører omslag med varmt eller kaldt vann på det berørte området. Varmt vann lindrer vanligvis smertene når det forblir der en stund, og kalde kompresser er effektive for å redusere betennelse.

En av de viktigste aspektene å huske, er at de fleste ryggsmerter er relatert til dårlig holdning. Som sådan er det et godt utgangspunkt å være klar over holdningsvanene våre og prøve å forbedre dem.

Når du jobber, studerer eller til og med slapper av, bør du prøve å holde ryggen rett. Når vi gjør noen form for innsats, for eksempel å løfte en gjenstand, anbefaler spesialister at vi involverer andre deler av kroppen, som bena. På denne måten tar ikke ryggen hele tyngden.

Det kan interessere deg ...
Øvelser med treningsstrikk for å styrke ryggen
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Øvelser med treningsstrikk for å styrke ryggen

Å utføre øvelser med treningsstrikk for å styrke ryggen vil hjelpe deg med å oppnå en riktig holdning som beskytter ryggvirvlene og ryggraden gener...



  • Espondilolistesis: Síntomas, diagnóstico y tratamiento. Clínica Universidad de Navarra. (n.d.). Retrieved October 22, 2020, from https://www.cun.es/enfermedades-tratamientos/enfermedades/espondilolistesis
  • Noriega-Elío, M., Barrón Soto, A., Sierra Martínez, O., Méndez Ramírez, I., Pulido Navarro, M., & Cruz Flores, C. (2005). The debate on lower back pain and its relationship to work: a retrospective study of workers on sick leave. Cadernos de Saúde Pública / Ministério Da Saúde, Fundação Oswaldo Cruz, Escola Nacional de Saúde Pública, 21(3), 887–897. https://doi.org/10.1590/s0102-311×2005000300023
  • Hernández, Gabriel A., and Juan D. Zamora Salas. “Ejercicio físico como tratamiento en el manejo de lumbalgia.” Revista de Salud Pública 19 (2017): 123-128.
  • Lumbalgia: Causas, diagnóstico y manejo. (n.d.). Retrieved October 22, 2020, from https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=51255
  • Ibarra, Javier Ernesto Matta, et al. “Relación entre lumbalgia y sobrepeso/obesidad: dos problemas de salud pública.” Revista Med 27.1 (2019): 53-60.
  • Delgado, J. G., Delgado, J. Á. G., Lara, G. V., Torres, J. del C. M., & Morales, I. P. (2014). Epidemiología del dolor de espalda bajo. Investigaciones Medicoquirúrgicas, 6(1), 112–125. Retrieved from http://www.revcimeq.sld.cu/index.php/imq/article/view/275
  • Ocaña Jiménez, Úrsula. “Lumbalgia ocupacional y discapacidad laboral.” Revista de fisioterapia 6.2 (2007).
  • Gil Huayanay, Delia, Vicente Benites Zapata, and Carlos Alberto Ramirez La Torre. “No toda hernia lumbar causa lumbalgia.” Horizonte Médico (Lima) 17.4 (2017): 58-62.
  • Vega, John Chancasanampa, and Anibal Diaz Lazo. “Patologías de columna lumbar diagnosticadas por radiografía convencional.” revista desafios 8 (2017): 21-26.
  • Pérez, Alberto Aceves. “Diagnóstico diferencial en la estenosis espinal lumbar.” Ortho-tips 14.1 (2019): 17-21.