Hva er den beste idretten for personligheten din?

Du kan velge en idrett i henhold til livsstilen og personligheten din som kan tilpasse seg dine behov og passe inn i timeplanen din.
Hva er den beste idretten for personligheten din?

Siste oppdatering: 22 mai, 2021

Visste du at ikke alle treningstyper anbefales for alle? Du kan bestemme hva som er den beste idretten for personligheten din, avhengig av den daglige rutinen din, aktivitet og energinivå.

Oppdag hvilken fysisk aktivitet du kan gjøre for å forbedre livskvaliteten din i denne artikkelen.

Å finne den beste idretten for personligheten din

Idrett er viktig hvis du ønsker å holde deg i form, forhindre helseproblemer og nå en sunn vekt. Du bør trene to til tre ganger i uken og kombinere forskjellige typer, hvis mulig.

Men hvis du vil få mest mulig ut av det mens du holder deg motivert og uten å torturere deg selv, bør du finne den idretten som passer best for deg.

Nøkkelen er personligheten din.

Imidlertid er det andre faktorer som spiller inn, som dynamikken i dagen din, typen arbeid du gjør, energinivået, hvis du er overvektig eller utsatt for skader eller ubehag, osv.

La oss ta en titt!

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: 3 situasjoner hvor du bør unngå sport

1. Selvkrevende

Den beste idretten for personligheten din

Den første profilen er av noen som er selvkrevende, veldig ambisiøse og søker resultater uansett hva de går inn for. Den gode delen er at de er målbevisste og går helt inn for det.

Likevel er de for harde med seg selv, slipper ikke taket i feil og har en tendens til å ha helseproblemer. De vanligste problemene er muskelkramper og stivhet.

Den beste idretten for disse personene bør hjelpe dem med å slappe av og oppmuntre til fysisk og mental fleksibilitet.

Yoga er et godt alternativ, forutsatt at det ikke er en måte å være enda mer selvkrevende. Dessuten kan det kombineres med tøyningsøvelser minst en gang i uken.

2. Den beste idretten for personligheten din: Treg eller sliten

Det finnes de som vil trene, men ikke har energi. De starter kanskje entusiastisk, men gir opp etter noen økter. Treghet og mangel på motivasjon får disse individene til å gi opp treningsrutinen.

Hvis du passer inn i denne kategorien, anbefaler vi at du starter med intervalløkter.

  • Dette innebærer å trene med høy intensitet i korte intervaller og veksle med korte pauser.
  • På denne måten vil du øke stoffskiftet, øke energien, forbrenne fett og tone muskler.
  • Du kan øke tiden og intensiteten til øktene dine litt etter litt. Du får gode resultater hvis du velger denne metoden.

3. Nervøs

En kvinne som driver med kampsport i en park

Nervøse mennesker kan finne en sunn balanse mellom idretter som hjelper dem å slappe av og de som hjelper dem å konsentrere seg.

En slik idrett er Tai Chi, en kinesisk teknikk som involverer koordinerte og rytmiske bevegelser hvis mål er å få indre fred og frigjøre energi.

Millioner av mennesker over hele kloden, både menn og kvinner, praktiserer tai chi.

4. Den beste idretten for personligheten din: Stresset

De som går gjennom en stressende periode kan oppsøke en idrett som kan bidra til å redusere stressnivået og unngå å bli syk.

De som går gjennom en stressende periode kan oppsøke en idrett som kan bidra til å redusere stressnivået og unngå å bli syke.

Et godt alternativ er svømming, som er fysisk og mentalt avslappende takket være vannets helbredende kraft. Når vi flyter eller er under vann, virker bekymringene våre lettere og lenger borte.

Det anbefales også å velge idretter som lar deg få kontakt med naturen på nytt. For eksempel er det flott å gå eller svømme i en elv eller på stranden.

Du kan også kombinere det med familietid, hobbyer, gå barbeint og nyte fritiden.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Anbefalte øvelser for å senke blodtrykket

5. Veldig aktiv

kvinner som trener sammen

Når noen er veldig aktive uten å være for nervøse eller stresset, kan de velge kardiovaskulær aktivitet.

Øvelser som dans eller aerobic er aktiviteter du kan nyte mens du forbrenner kalorier, øker stoffskiftet og forbedrer nattehvilen.

I dag finnes det mange kardiovaskulære øvelser som kan tilpasses en persons behov og smak. De kan også velges i henhold til om de hjelper til med muskeltoning, koordinering osv.

6. Den beste idretten for personligheten din: Aggressiv

Personer med en sterk disposisjon eller som har en tendens til å være aggressive som ungdommer med atferdsproblemer, kan unnslippe problemene sine gjennom kampsport.

Disse eldgamle teknikkene kombinerer metoder for kamp og selvforsvar mens de styrker mental helse. Disse individene bør være selvsikre, med dyktighet og intelligens for å vite hvordan de kan bruke kreftene sine på riktig måte.

Det kan interessere deg ...
Det beste kostholdet for høytpresterende kvinnelige idrettsutøvere
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Det beste kostholdet for høytpresterende kvinnelige idrettsutøvere

Er du en idrettsutøver? I denne artikkelen forklarer vi hva det beste kostholdet for høytpresterende kvinnelige idrettsutøvere er.



  • Cuenca, E. La personalidad en el deporte. [Internet]. 2014. Disponible en: https://es.slideshare.net/edwincq9/la-personalidad-en-el-deporte
  • García-Naveira, A. y Ruiz-Barquín, R. La personalidad del deportista: Una revisión teórica desde la perspectiva de rasgos. Rev Int Med Cienc Act Fís Deporte, 2013; 13 (51): 627-645.
  • Pelegrín Muñoz, A. Conducta agresiva y deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 2002; 2 (1): 39 – 56.