Kan kalorier bli til fett i kroppen?

21 oktober, 2020
Ser du på kaloriinnholdet i maten for å se om den er fetende eller ikke? Les videre for å lære mer om overflødig kalorier i kostholdet ditt og hvordan de lagres.

Inntil for noen år siden var energiverdien av mat og troen om at kalorier vil bli til fett i fokus for slankekurer. Energibalansen var nesten den eneste parameteren som ble verdsatt.

I dag vet vi at dette ikke er det eneste aspektet å tenke på. Hvilken type mat vi spiser, de viktigste næringsstoffene de gir, hvordan hormonsystemet vårt reagerer, eller tiden vi bruker mellom måltidene, er andre aspekter som også har stor innvirkning på kroppssammensetningen.

Hva er kalorier og hva skjer når vi spiser for mye?

Vi bruker kalorier for å måle mengden energi en matvare gir. Kalorier gir kroppen drivstoffet den trenger for å utføre vitale funksjoner og skape strukturer.

Etter å ha fordøyd mat frigjøres energien den inneholder og brukes av de forskjellige cellene. Alt som ikke brukes for øyeblikket lagres for senere bruk:

  • Det første energilageret i kroppen vår er i musklene og levra der den lagres som glykogen.
  • Den andre formen for energireserve er adipocytter eller fettceller, der energien vi ikke bruker i form av lipider, bygger seg opp.

Derfor sier vi at kalorier blir til fett, fordi når vi spiser mer enn det kroppen vår trenger, lagres overflødig energi i form av fett.

En høy andel av fettvev kan imidlertid være skadelig for helsen ettersom det blant annet er relatert til metabolske problemer.

En klynge av celler

Utover kalorier: Andre ting å ta i betraktning

Kalorier er en av de avgjørende faktorene når vi snakker om å spise og gå opp eller gå ned i vekt. Det viktige er i virkeligheten når inntaket og forbrenningen av kalorier er balansert. Andre aspekter spiller imidlertid også en rolle og forholder seg til hverandre. Disse inkluderer følgende:

Matens næringssammensetning

Kalorier fungerer ikke i kroppen på samme måte hvis de kommer fra forskjellige makronæringsstoffer. For eksempel har proteiner høy mettende kapasitet og høyere termogen effekt enn fett eller karbohydrater.

På den annen side aktiveres metabolske eller andre veier avhengig av den generelle sammensetningen av vårt daglige kosthold. Og dette påvirker også måten vi metaboliserer kalorier på og hvordan de blir til fett.

Les mer: 6 tips for sunn matlaging med lite fett

Endelige kalorier som ender opp med å bli absorbert

Vi må forstå at vi ikke alltid absorberer den totale energien maten gir oss. Noen faktorer påvirker dette aspektet, for eksempel hvordan vi har tilberedt maten eller tilstanden til tarmfloraen vår.

Kalorier kan bli til fett: Hormonelle aspekter

Kalorier gir oss energi, men måten å prosessere og bruke all denne energien på, reguleres av hormoner. Enhver innflytelse på hormonsystemet vårt vil til slutt endre måten vi bruker og lagrer kalorier på.

Mettende effekt av mat

Ikke alle matvarer gjør oss mette på samme måte. Det viktigste næringsstoffet til et måltid eller hvordan vi tilbereder det vil få oss til å føle oss mer eller mindre mette når vi spiser det.

Når magen er full sender den signaler til hjernen som får den til å forstå at vi ikke lenger skal spise. Derfor bør den totale forbrukte kalorimengden være omtrent den samme ved slutten av hvert måltid.

Kan kalorier bli til fett: Det er også et spørsmål om kvalitet

Et tallerken med mat

Uansett om vi vil gå opp eller ned i vekt, har vi en tendens til å nesten utelukkende se på antall kalorier vi spiser. Selv om dette kan være nødvendig ved disse spesifikke anledningene, må vi ikke glemme kvaliteten på kaloriene.

Den samme mengden kalorier fra forskjellige matvaretyper vil ikke ha samme effekt på kroppen vår. Det er viktig å vurdere hvilken type mat som er en del av kostholdet vårt. I dag vet vi at høyt bearbeidede matvarer er direkte relatert til:

Derfor bør du venne deg til å spise fersk og utilberedt mat, som frukt, belgfrukter, grønnsaker, fullkorn, egg osv. Inntaket vårt av ferdiglagde retter, snacks, kjeks eller bakverk må være sjeldnere.

Hvis vi baserer kostholdet vårt på mat i den første gruppen, vil dens innvirkning på metabolisme, metthetsfølelse eller termisk effekt være mye mer balansert enn om vi spiser mer enn den andre gruppen. På denne måten blir ikke overflødige kalorier til fett like lett. Det vil være til fordel for helsen din på sikt!

Ikke gå glipp av denne: 5 typer slankemat som får deg til å gå opp i vekt

Et stort kaloriunderskudd er ikke sunt

Så langt har vi sett hvordan overflødige kalorier noen ganger til blir fett, og dette kan være skadelig for oss.

Det er imidlertid ikke sunt å redusere kaloriinntaket for mye. Folk reduserer vanligvis kaloriinntaket av frykt for å lagre det som fett, men det anbefales ikke.

En utilstrekkelig tilførsel av energi betyr også mangel på andre grunnleggende næringsstoffer som kroppen vår trenger for å fungere og bygge strukturer, som vitaminer, mineraler eller proteiner. Dette kan blant annet føre til humørproblemer, mangel på konsentrasjon og mangel på energi.

I tillegg kan vi på lang sikt og mot det som kan virke logisk, ende opp med å gå opp i vekt og kroppsfett. Dette er fordi kroppen blir veldig sparsom i møte med knapphet. Når den ikke oppdager matinntak blir den motvillig til å frigjøre akkumulert fett så den kan opprettholde noen energireserver.

Det er mye bedre å forbrenne flere kalorier enn å redusere inntaket uten å endre det vi forbrenner.

Kalorier kan bli til fett, men flere faktorer påvirker dem

Du må slutte å bare tenke på kalorier og begynne å tenke på kvaliteten på maten du spiser, næringssammensetning, eller hvordan du tilbereder og spiser den.

I tillegg må vi huske at alle aspekter som påvirker hormonsystemet vårt, som trening, søvn eller stress, også har innvirkning på måten kroppen vår behandler og lagrer kalorier på.

  • Bentley R.A, et al. U.S. obesity as delayed effect of excess sugar. Economics and Human Biology. Enero 2020.
  • Howell S, Kones R. “Calories in, calories out” and macronutrient intake: the hope, hype, and science of calories. Perspective. Noviembre 2017. 313(5): E608-E612.
  • Leaf A, et al. The Effects of Overfeeding on Body Composition: The Role of Macronutrient Composition – A Narrative Review. International Journal of Exercise Science. Diciembre 2017. 10(8):1275-1296.
  • Osilla E, Sharma S. Calories. Stat Pearls Publishing. Enero 2020.
  • Pérez Martínez P et al. Lifestyle recommendations for the prevention and management of metabolic syndrome: an international panel recommendation. Nutrition Reviews. Mayo 2017. 75(5):307-326.
  • Poti J.M et al. Ultra-processed Food Intake and Obesity: What Really Matters for Health – Processing or Nutrient Content?. Current Obesity Reports. Diciembre 2017.6(4):420-431.
  • Prinz Ph. The role of dietary sugars in health: molecular composition or just calories?. European Journal of Clinical Nutrition. Febrero 2019. 73(9):1216-1223.
  • Srour B, et al. Ultra-processed food intake and risk of cardiovascular disease: prospective cohort study (NutriNet-Santé). British Medical Journal . Mayo 2019.
  • Veldhorst M, et al. Gluconeogenesis and Energy Expenditure After a High-Protein, Carbohydrate-Free Diet. American Journal of Clinical Nutrition. Setiembre 2009. 90(3):519-526.