Hva er den beste måten å praktisere yoga på?

11 april, 2019
For å høste de fleste fordelene med å praktisere yoga, er det passende å inkludere det i din daglige rutine og tilbringe en viss mengde tid med å gjøre det.

Yoga er en eldgammel disiplin som kommer fra India. Målet er å finne balanse og lykke. For å gjøre dette, tyr personen til avslappende og mediterende handlinger som lar dem knytte seg til sitt spirituelle jeg. Men hva er den beste måten å praktisere yoga på? Og når er det best å gjøre det?

I denne artikkelen inviterer vi deg til å dykke dypere inn i denne teknikken slik at du kan få mest mulig ut av den, uansett om du praktiserer yoga i en gruppe eller individuelt. La deg selv forføre av yoga, som har blitt en livsstil for mennesker som vil forbedre seg på både innsiden og utsiden.

 Hvor lenge burde du praktisere yoga?

Det er ingen strenge regler når det kommer til å praktisere yoga. Utviklingen av denne disiplinen er veldig individuell. Ettersom målet er å finne en balanse mellom sinnet, kroppen og sjelen, er det veldig vanskelig å sette en tidsfrist på det.

Yoga er normalt sett en langvarig vei som kan lede til en livsstil.

Derfor, med respekt for enhver spesifikk situasjon, er det ideelt å praktisere yoga flere ganger i uken. Mange velger økter på 20 til 30 minutter tre ganger i uken, men det avhenger fullstendig av hver enkeltpersons individuelle faktorer (jobb, forpliktelser, familieansvar, og så videre).

Ta en titt på denne artikkelen: Yoga for nybegynnere: 5 grunnleggende yogaposisjoner

Når er det best å praktisere yoga?

Mange velger å praktisere yoga om morgenen, før de starter med sine daglige aktiviteter og forpliktelser. Yoga bringer energi til hodet og kroppen på den best mulige måten gjennom avslapning, meditasjon og ved å utføre forskjellige yogastillinger.

Selv om det innebærer et offer å praktisere yoga om morgenen, ettersom du må stå opp tidligere, er det verdt det fordi det gir deg masse energi.

Det er også vanlig å velge slutten av dagen for å gjøre det i noen minutter. Å praktisere yoga på dette tidspunktet lar deg berolige sinnet og kroppen etter det høye tempoet fra dagens aktiviteter. Takket være yoga, har millioner av mennesker overkommet søvnløshet, stress og angst.

Yoga til enhver tid

Kvinne gjør yoga

En av de største fordelene med avslapning og meditasjon som yoga tilbyr, er at det lar deg skru av hjernen din for en liten stund. Et stille, rolig og fredelig sinn vil gi klarere, ryddigere og mer sammenhengende tanker. Når hodet ditt er overveldet eller overbelastet, er det vanskeligere å være produktiv.

Yoga hjelper deg med å stilne alle de mentale dialogene som kaster bort energien din. Yoga handler om å la sinnet ditt være blankt og konsentrere deg om kroppen din. På denne måten kan du knytte deg til ditt indre jeg, og for eksempel til og med høre dine egne hjerteslag.

Oppdag: 5 yogaøvelser for å bli mer fleksibel

Ta ting én dag om gangen

Du burde ikke forvente fantastiske resultater fra å praktisere yoga etter kun noen få dager. De fysiske fordelene, som de vi nevner nedenfor, tar litt tid å legge merke til:

  • Forbedret kardiovaskulær helse
  • Mer fleksibilitet
  • Veltrente muskler
  • Forbedret nervesystem
  • Forbrenning av kalorier
  • Forbedret leddhelse

Derfor er det anbefalt å ha tålmodighet og en rolig holdning når det kommer til å praktisere yoga. Det er bedre å se på det som en livsstil og innlemme det i dine daglige aktiviteter.

Yogastillinger for å lindre menssmerter

Drikk vann når du skal praktisere yoga

Selv om yoga virker som en enkel trening som krever lite fysisk anstrengelse, er det ikke det. Avhengig av typen yoga du praktiserer, forbrenner kroppen kalorier, og dermed fett.

Dermed er det veldig viktig å holde kroppen hydrert og drikke minst to liter vann hver dag, spesielt under treningen. På denne måten vil kroppsvevet og organene dine virke bedre og du vil unngå noen skader som er typisk ved dehydrering.

Denne disiplinen er også ansett som en god måte å rense kroppen på. Derfor vil det hjelpe deg å bli kvitt giftstoffer når du drikker vann. Dersom du praktiserer yoga om morgenen, hjelper det med å aktivere kroppen din. Om kvelden vil det hjelpe med kroppens avgiftningsprosess. 

  • Brito, Cristian. (2010). Yoga en el Tratamiento de Adicciones: La Experiencia de Dos Años de Práctica de Yoga con Pacientes del Centro de Rehabilitación Takiwasi. Psicoperspectivas, 9(2), 253-278. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-90
  • Telles, S., Gaur, V., & Balkrishna, A. (2009). Effect of a Yoga Practice Session and a Yoga Theory Session on State Anxiety. Perceptual and Motor Skills, 109(3), 924–930. https://doi.org/10.2466/pms.109.3.924-930
  • Bal, B.S.; Kaur, P.J. (2009). Effects of selected asanas in hatha yoga on agility and
    flexibility level. Journal of Sport and Health Research. 1(2):75-87.
  • Madanmohan, & Mahadevan, Sivasubramaniyan & Balakrishnan, Selvakumar & Gopalakrishnan, Maya & Prakash, Elapulli Sankaranarayanan. (2008). Effect of six weeks yoga training on weight loss following step test, respiratory pressures, handgrip strength and handgrip endurance in young healthy subjects. Indian Journal of Physiology and Pharmacology. 52. 164-70.
  • A. Ross; A. Brooks; K. Touchton-Leonard; G. Wallen. 2016. A Different Weight Loss Experience: A Qualitative Study Exploring the Behavioral, Physical, and Psychosocial Changes Associated with Yoga That Promote Weight Loss. Yoga in Prevention and Therapy. https://www.hindawi.com/journals/ecam/2016/2914745/
  • Jennifer Warner. 2005. Meditation May Soothe Stressed Hearts. WebMD. https://www.webmd.com/heart-disease/news/20050304/meditation-may-soothe-stressed-hearts#:~:text=March%204%2C%202005%20%2D%20The%20benefits,the%20risk%20of%20heart%20disease.
  • Medina González, I. 2016. Programa de intervención “juegos psicomotores (yoga y mindfulness) para una mejor predisposición al aprendizaje”. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/45951/MedinaGonzalez_TFGPsicomotricidad.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Sam Dworkis, Peg Moline. 1994. ExTension: The 20-Minute-a-Day, Yoga-Based Program to Relax, Release & Rejuvenate the Average Stressed-Out Over-35-Year-Old Body. Simon and Schuster. https://books.google.com.ar/books?hl=es&lr=&id=Fc-9GNkaiUcC&oi=fnd&pg=PT20&dq=yoga+lesson+extension&ots=0WbPIiR9It&sig=FEDd997fvrh-6JYkvdiJA4kWvyg&redir_esc=y#v=onepage&q=yoga%20lesson%20extension&f=false