Hva er hydrogenert fett, og er det farlig?

25 april, 2020
I en rapport fra WHOs ekspertutvalg, understreket denne organisasjonen behovet for å redusere eller eliminere hydrogenert fett betydelig i den industrielle matproduksjonen.

Det er mange typer fett i matvarer. Noen er sunne, mens andre er skadelige. Hydrogenert fett er vegetabilske fettstoffer som kan oppføre seg som dyrefett i kroppen.

I den forbindelse blir de også kalt transfett som endrer sammensetning, utseende og tekstur. Lær mer om dem i denne artikkelen!

Hva er hydrogenert fett?

Hydrogenert fett eller transfett er fett som er resultatet av en kjemisk prosess. Mange eksperter er imot dem. Faktisk anbefaler ingen ekspert dem, ikke engang i lave doser.

Du bør unngå dem så mye som mulig. Disse fettstoffene oppnås fra hydrogenering av vegetabilske oljer (som omdanner dem fra umettede til mettede). Dermed er de mye mer skadelig enn mettet fett.

Denne artikkelen kan interessere deg: 6 overraskende matvarer med dårlig kolesterol

Hvordan oppstår usunt fett?

Smør på tallerken.
Hydrogenert fett gjennomgår en kjemisk prosess som kommer produsenter til gode. Dette er fordi kostnadene er lavere enn for andre fettstoffer.

Trans-, eller hydrogenert fett, er et resultat av en kjemisk prosess som gagner produsentene på mange måter, mest fordi det er billigere enn andre typer fett. Transfett er imidlertid farlig for helsen vår.

Mange forskjellige matindustrier introduserer hydrogen til ingredienser som inneholder visse fettstoffer i flytende form, for eksempel oljer. På denne måten gjør de det når de har en veldig høy temperatur, slik at de blir solide.

På denne måten gir de matvarene lengre holdbarhet og et mer appetittvekkende utseende. Det gjør dem derfor lettere å tilberede, da det er vanskeligere for dem å bli ødelagt under kokeprosessen.

Helseeffektene av hydrogenert fett

Du kan finne trans- eller hydrogenert fett i de fleste prosesserte matvarer. Forbruk av bare 5 g transfett om dagen anses som farlig for helsen din.

Dermed er det den mest skadelige fettypen. Av den grunn anbefales det å unngå eller redusere forbruket. Dessuten øker det risikoen for sykdommer som:

  • Hjerte- og karsykdommer og åreforkalkning. Disse fettstoffene kan heve skadelig kolesterol- og triglyseridnivå. Dessuten senker de sunne kolesterolnivåer.
  • Kreft. De kan få kroppen til å produsere mangelfulle hormoner og cellemembraner.
  • Hjernesykdommer. Dette fettet hemmer virkningen av essensielle fettsyrer, og bremser hjerneveksten og modningen.
  • Metabolske sykdommer og diabetes.

I en rapport fra WHOs ekspertutvalg, understreket denne organisasjonen behovet for å redusere eller eliminere transfettsyrer betydelig i den industrielle matproduksjonen.

Forbrukerne er ikke helt klar over effekten av et høyt inntak av transfettsyrer på helsen, spesielt hjerte- og karsykdommer.

Matvarer eller produkter som inneholder mye usunt fett

Søtsaker og hydrogenert fett.
Du kan finne hydrogenert fett i et bredt utvalg av produkter som folk konsumerer regelmessig.

Hydrogenert fett er billig og har en ideell konsistens for å utvikle mange forskjellige produkter.

Dessuten har de en behagelig smak. I tillegg er holdbarheten lengre enn ved andre typer fett. Vet du hvilke produkter som kan inneholde disse skadelige fettstoffene?

  • Industrielle bakverk
  • Kjeks
  • Ferdige måltider
  • Snacks
  • Margarin
  • Sukkertøy
  • Hurtigmat generelt
  • Frityrstekt mat

Du bør også lese: De fire mest fetende matvarene du bør unngå

Hvordan unngå hydrogenert fett?

For å unngå dem, er det første du må gjøre å unngå prosesserte produkter. Det anbefales derfor å konsumere ferske produkter som ikke inneholder disse fettstoffene eller andre tilsatte produkter.

Hvis du i tillegg kjøper mesteparten av maten i et supermarked, må du lese etikettene før du kjøper et bearbeidet produkt. Det er viktig at du sørger for at produktene i handlekurven din ikke inneholder usunne ingredienser.

I den forbindelse snakker vi ikke bare om hydrogenert fett, men også om sukker eller annen stivelse. Hvis et produktmerke i tillegg angir at det inneholder vegetabilsk fett, må du se hva slags. Unngå transfettsyrer og hydrogenert eller delvis hydrogenert fett.

Hvis du kjøper mange bearbeidede produkter eller ferdigretter, kan dette virke vanskelig. Det er imidlertid viktig å endre vanene dine for å få en sunn livsstil.

  • Cabezas-Zábala, C. C., Hernández-Torres, B. C., & Vargas-Zárate, M. (2016). Aceites y grasas: efectos en la salud y regulación mundial. Revista de la Facultad de Medicina64(4), 761-768.
  • Ballesteros-Vásquez, M. N., Valenzuela-Calvillo, L. S., Artalejo-Ochoa, E., & Robles-Sardin, A. E. (2012). Ácidos grasos trans: un análisis del efecto de su consumo en la salud humana, regulación del contenido en alimentos y alternativas para disminuirlos. Nutrición Hospitalaria27(1), 54-64.
  • Riobó, P., & Bretón, I. (2014). Ingesta de grasas trans: situación en España. Nutrición Hospitalaria29(4), 704-711.
  • Marchand V. Las grasas trans: lo que los médicos deben saber. Salud infantil pediátrica . 2010; 15 (6): 373–378. doi: 10.1093 / pch / 15.6.373
  • Iqbal MP. Ácidos grasos trans – Un factor de riesgo para la enfermedad cardiovascular. Pak J Med Sci . 2014; 30 (1): 194–197. doi: 10.12669 / pjms.301.4525