Hvordan behandle magetyngde naturlig

Magetyngde er en irriterende følelse som de fleste av oss har opplevd på et eller annet tidspunkt. Heldigvis finnes det naturlige måter å lindre det på. I denne artikkelen vil vi gi deg noen tips.
Hvordan behandle magetyngde naturlig

Siste oppdatering: 24 mars, 2022

Magetyngde er et veldig vanlig problem i dag på grunn av maten vi spiser. Vi lider ofte av det etter et veldig stort måltid eller et måltid med for mye fett. Å ikke spise et balansert kosthold, å spise i all hast eller å spise for mye bidrar også til å forverre situasjonen. I tillegg er emosjonelle aspekter som bekymringer eller stress også utløsere av dette problemet.

Oppdag noen hjemmebehandlinger for magetyngde i denne artikkelen.

Anbefalinger for behandling av magetyngde

Hvis du vanligvis spiser retter med mye fett, sterkt krydder eller desserter med for mye raffinert sukker samt alkoholholdige drikker, er det mer vanlig å lide av dette problemet.

Årsaken er at magen ikke behandler usunn mat så lett. Det er dette som får deg til å føle deg tung eller oppblåst etter å ha spist, fordi fordøyelsessystemet jobber på spreng.

Det første trinnet for å unngå problemet med magetyngde er å holde et øye med hva du spiser, spesielt når det kommer til pølser, stekt mat, tunge sauser og desserter som er tungt lastet med raffinert sukker eller alkoholholdige drikker. Disse er dårlige på alle måter fordi de øker kolesterolet og skader vår generelle helse.

Et balansert kosthold er grunnlaget for et sunt liv og derfor en sunn mage. Sørg for å spise mer frukt enn søtsaker, mer grønnsaker enn kjøtt, og færre sauser, oljer, stekt mat og fet mat.

Når det kommer til matlaging, velg rå eller dampet mat. Du kan også sørge for at du får i deg nok kalsium og magnesium i kosten. Disse hjelper med tyngden og surheten som følge av dårlig fordøyelse.

alimentos para mejorar la pesadez estomacal
Tung, fet mat kan forårsake fordøyelsesproblemer.

Sunne vaner som gagner fordøyelsen

Når du vet at du kommer til å spise mye – for eksempel på en middag med venner eller en fest – spis sakte og tygg maten godt. På denne måten vil alt bli mer “behandlet” i magen.

Faktisk anbefales det å spise sakte i alle tilfeller – ikke bare tunge måltider. Sørg for å velge lette middager og spis en matbit mellom måltidene, for eksempel frukt eller en kopp nøtter.

Etter middag kan du spise yoghurt til dessert fordi den inneholder probiotika som hjelper fordøyelsen og forbedrer tarmfloraen.

I mellomtiden anbefales det ikke å legge seg rett etter middag. Sørg for å la det gå minst 30 minutter eller en time, spesielt hvis du har spist mer enn én rett eller et tyngre måltid.

Øvelser for å forbedre magetyngde

Noen yogaøvelser kan hjelpe deg med å forbedre sirkulasjonen og fordøyelsen ved å stimulere magen. Du kan for eksempel ligge på ryggen mens du bøyer bena og legger armene rundt dem, og trykker forsiktig på magen. Dette vil også hjelpe mot flatulens og fremme sirkulasjonen i bena, og dermed forhindre følelsen av oppblåsthet.

Faktisk bidrar moderat fysisk aktivitet til å eliminere gass og reduserer symptomene hos pasienter som er påvirket av magesmerter og magetyngde.

Vi tror du kan like å lese denne artikkelen også: Kamille og andre midler som vil forbedre fordøyelsen din

Hjemmemedisiner for å behandle magetyngde

Sitronsaft
Å drikke sitronsaft kan bidra til å øke surheten i magen og favorisere bedre fordøyelse.

Når du lider av magetyngde regelmessig (eller etter en tung middag), kan du dra nytte av fordelene med visse lett tilgjengelige matvarer. Blant de mest anbefalte er:

  • Sitronsaft: Dette er ideelt for halsbrann, surhet og magetyngde. Bare klem en sitron og fyll resten av koppen eller glasset med vann. Tilsett en spiseskje natron. Dette vil lindre følelsen av tyngde raskt. Hvis du ikke har natron, kan du spise en banan eller kokebanan og deretter drikke sitronsaften med vann. Dette kan redusere gastritt (betennelse i magen) og også nøytralisere magesyrer eller juice.
  • Yoghurt med papaya: Dette fungerer ved å akselerere fordøyelsesprosessen. Hvis du føler deg veldig tung selv lenge etter å ha spist, spis en kopp naturlig yoghurt med noen biter papaya. Du kan også legge til en skive kiwi eller ananas. Disse fruktene inneholder enzymer som bidrar til å fremskynde fordøyelsen. I tilfelle du har problemer med forstoppelse, legg til en teskje kanel på toppen.
  • Vann med mynte og sitron: Bland et glass kaldt vann (enda bedre hvis det er sprudlende) med saften av en halv sitron og noen mynteblader. Tilsett isbiter og drikk for å friske opp og også for å få fart på fordøyelsen, da det vil aktivere magesyren.
  • Appelsiner: Hvis du spiser en appelsin etter middag, vil du forbedre fordøyelsen og du vil ikke føle deg tung. Denne sitrusfrukten, samt sitron eller grapefrukt, hjelper til med å avgifte leveren, stimulere produksjonen av galle, er ansvarlig for å fordøye lipider, og gir en følelse av friskhet og letthet i magen.

Infusjoner for å behandle magetyngde

Magen tyngde
Visse infusjoner og teer kan også bidra til å forbedre fordøyelsen.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Matvarer som påvirker fordøyelsen og fører til forstoppelse

Disse urteteene eller infusjonene er veldig gode for å behandle symptomene på magetyngde:

  • Artisjokkinfusjon: Dette er ideelt etter å ha spist fet mat, som rødt kjøtt, spekemat, stekt mat eller hurtigmat. Bare tilbered den med en håndfull artisjokk eller boldo og mynte.
  • En infusjon av kamille og anis: Tilbered en teskje kamilleblomster, en teskje fennikelfrø, en teskje engnøtt, en teskje anisrot og en teskje alyssum i en tekanne. Hell en halv liter vann i den. La det trekke i fem minutter og server deretter. Du kan drikke opptil tre kopper om dagen (men det er ikke anbefalt for gravide kvinner).
  • Rosmarininfusjon: Kok opp en liter vann i en kjele. Når det koker, tilsett fire spiseskjeer rosmarinblader og la det koke i ca. fire minutter. Dekk til og la det trekke. Sil deretter og drikk den resulterende væsken i løpet av dagen. Hvis du vil, kan du tilsette noen dråper sitronsaft. Bortsett fra å hjelpe deg med magetyngde, er det et ufeilbarlig middel mot halitose. For å oppnå denne fordelen, bør den inntas i ni påfølgende dager.
  • En te av grønn anis og kanel: La den vanlige koppen kaffe eller den vanlige teen stå til side for denne deilige infusjonen. Den inneholder noen anisfrø, kanelstenger, appelsinskall og rooibos. Det kan også være nyttig ved gassproblemer, for å dempe angst, eller berolige trangen til å spise søtsaker.

Bilder med tillatelse av Alpha, Grand Velas Riviera Maya, lablascovegmenu, Lucy Fisher og JD. Mer informasjon på: nlm.nih.

Det kan interessere deg ...
10 matvarer som er bra for tarmen og fordøyelsen
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
10 matvarer som er bra for tarmen og fordøyelsen

Noen matvarer som er bra for tarmen og hjelper til med å behandle forstoppelse. De vanligste årsakene er stress og en stillesittende livsstil.