Hvordan kjøpe det riktige utstyret for sunn trening

Hvordan kjøpe det riktige utstyret for sunn trening

Siste oppdatering: 10 august, 2022

Denne artikkelen er sponset.

Å holde seg i god fysisk form gjennom regelmessig trening og sport er noe vi alle burde gjøre. Ikke bare er de estetiske effektene av trening kjent, men også fordelene det har for helse generelt. 

Det er aktiviteter som du kan gjøre uten utstyr, men for andre aktiviteter, er nødvendig utstyr nødvendig. For sistnevnte vil vi vise deg hvordan du kan kjøpe det riktige utstyret for sunn trening.

Ved første øyekast er en hvilken som helst type utstyr passende for å utøve en sport eller fysisk aktivitet. I virkeligheten utgjør små forskeller en radikal forskjell for ytelsen, komforten, og funksjonaliteten til aktiviteten. I dag skal vi reflektere over dette og lede deg gjennom noen nøkkelpunkter.

Hvilken type trening er riktig for deg, og hvilket utstyr trenger du?

Først av alt må du finne ut hva startpunktet ditt er før du vurderer hvilket utstyr du trengerOm du har utført veldig lite fysisk aktivitet i løpet av de siste få årene, burde du begynne med lav intensitet og du trenger da ikke profesjonelt utstyr. På den annen side, om du er i god form, er den smarte tingen å gjøre å gradvis utfordre kroppen din, strekke begrensningene dine og supplere dette med profesjonelt utstyr.

Du burde huske at å kjøpe det riktige utstyret for sunn trening involverer økonomisk investering. Derfor er det ikke det smarteste valget å investere mye i utstyr som er passende for profesjonelle om du ikke har de riktige fysiske evnene eller motivasjonen.

Her er noen generelle tips:

  • Velg aktiviteter du synes er morsomme og motiverende.
  • La valget styres av tid, rom, og de ressursene du har tilgjengelig.
  • Velg utstyr som passer til dine korte- og langsiktige mål.
  • Tilpass investeringen til budsjettet du har tilgjengelig for øyeblikket.
  • Velg utstyr som du kan lære å mestre og bruke enkelt og funksjonelt.
  • Kjøpt alltid utstyr som er ergonomisk.

Som Harvard Health Publishing minner oss på, er det en god idé å se på anmeldelser fra andre kjøpere av produktene du vurderer. Husk at på tross av kvaliteten, prisen, og andre faktorer, vil du kun se resultater om du bruker dem regelmessig og på riktig måte.

Man som har valgt riktig utstyr for sunn trening

Utstyr for vekttrening hjemme

Uten tvil er det mest etterspurte treningsutstyret på dagens marked vekter. De er en rimelig investering med tanke på pris-, kvalitet-, og holdbarhets-forholdet, slik at du kan sette opp ditt eget treningsstudio.

Ved å gjøre sistnevnte kan du trene når som helst, så du kan justere tiden din og annet ansvar som du selv ønsker det. Det innledende utstyret vi anbefaler er som følgende:

Vi anbefaler at du går for justerbare stenger så du kan bytte ut vektene og tilpasse den totale vekten til din form. Etterhvert som du ser framgang og får mer motivasjon og styrke, kan du inkludere andre øvelser, og med dem nytt utstyr. Her er noen eksempler:

  • Ab wheel
  • Vektede vester
  • Ankelvekter
  • Frivektkuler
  • Medisinballer
  • Håndleddvekter

Utstyret trenger ikke oppta all den ledige plassen i hjemmet ditt, så tilpass hva du kjøper basert på plassen du har tilgjengelig. Vekttrening passer for alle typer mennesker. Med hjelp av utstyret får du en god treningsøkt for hele over- og underkroppen. Alt dette ettersom hvor mye muskelmasse du vil bygge.

En viktig regel for trening med denne typen utstyr er å mestre teknikken før du øker vekten. Med andre ord bør du øve på enhver ny aktivitet med så lite vekt som mulig før du utfører dem med tyngre vekter. Ergonomisk trening er også veldig viktig.

Sportsutstyr for utholdenhetstrening hjemme

Du kan også trene utholdenhet hjemme. På denne måten unngår du å måtte bekymre deg over været og andre faktorer du må ta hensyn til ute. Det er en god mulighet for å kombinere arbeids- eller studeringsplaner uten å måtte ofre den fysiske formen din. Det er mye utstyr tilgjengelig for dette, blant dem kan vi framheve:

Eksperter framhever at utførelsen av denne typen trening har resultater som kan sammenlignes med de som utføres utendørs. Mange folk som liker å løpe, stå på ski, eller å sykle utendørs kan også dra nytte av utstyr for utholdenhetstrening hjemme.

Utstyr for lav terskel- og lav intensitetstrening

Om du kun skal trene for å få deg litt trening, er det en god idé å velge aktiviteter som ikke presser kroppen unødvendig hardt. På denne måten minimerer du risikoen for å lide av skader som eventuelt kan få deg til å slutte eller demotivere deg. Utstyr for denne typen trening inkluderer følgende:

  • Treningsmatter
  • Massasjeruller
  • Treningstøy
  • Yogamatter
  • En treningsball
Ung kvinne som øver på yoga

Alt av ovennevnte utstyr kan brukes til forskjellige typer trening. De passer for folk i alle aldre, og passer for alle uansett fysisk form. For eksempel kan de brukes for å tøye ut, CrossFit, aerobic, yoga og pilates.

Selv for lett trening er det viktig å mestre teknikken. Det er en god idé å finne instruksjonsvideoer på nettet. Om du kun vil trene for å høste fordelene trening har for helsen, så husk at verdens helseorganisasjon anbefaler minimum 150 minutter per uke med intens trening, eller 300 minutter med moderat trening per uke.

For å oppsummere; å kjøpe riktig treningsutstyr er noe du burde vurdere. Husk å ta hensyn til hvor mye plass du har i hjemmet, målene dine, tiden din, og budsjettet ditt så klart. Du trenger ikke å kjøpe alt utstyret som er på denne listen. Du kan og kjøpe litt og litt og legge til nytt utstyr ettersom du får råd til det.

Reference:

  • Roberts CK, Segovia DE, Lankford DE. Effects of Home-Based Exercise Training Systems, Combined with Diet, on Cardiometabolic Health. Int J Exerc Sci. 2019 May 1;12(2):871-885.

Det kan interessere deg ...
Vil du trene magemusklene hjemme? Gjør disse 5 øvelsene
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Vil du trene magemusklene hjemme? Gjør disse 5 øvelsene

For å få definerte magemuskler, kan du endre kostholdet ditt og gjøre regelmessige øvelser for å trene magemusklene dine hjemme.