Hvordan takle stress på riktig måte?

april 21, 2019
Kompliserte og stressende situasjoner kan konsumere deg, litt etter litt, dersom du ikke vet hvordan du takler dem. Derfor er det viktig å lære hvordan du kan takle stress.

Å takle stress er komplisert og kan bli en ond sirkel som paradoksalt skaper enda mer stress. Selv om et visst nivå av stress er betraktet som fordelaktig, ettersom det hjelper deg med å overkomme vanskelige situasjoner, som en eksamen eller forpliktelser på jobben, kan stress være skadelig dersom det ikke blir tatt hånd om.

Heldigvis finnes det teknikker og vaner som kan hjelpe deg med å takle stress og unngå at det paralyserer deg, gjør at du reagerer ukontrollert, eller leder til angst og fysiske lidelser.

Problemene som stress forårsaker

Hvordan takle stress på en riktig måte.

Stress er kroppens normale respons på kompliserte situasjoner.

Dr. Hans Selye identifiserte tre stadier av stress som definerer stadiene vi kjenner når vi eksponeres for stressende situasjoner:

1. Alarm

Dette er den umiddelbare responsen til en farlig eller vanskelig situasjon. Pulsen øker, hormoner som kortisol blir frigjort, og kroppen får en adrenalintilstrømning som hjelper deg med å reagere.

2. Motstand

Etter den første påvirkningen, er det normalt for kroppen å slappe av og komme tilbake til sine normale nivåer. Men dersom du ikke overkommer situasjonen som skaper stresset, er kroppen fortsatt på vakt, og blir vant til høyt blodtrykk og høye hormonnivåer.

3. Utmattelse

Stress blir kronisk og kroppen tømmer alle lagre for å bekjempe det. På dette tidspunktet har det følelsesmessige og fysiske effekter, som:

  • Utmattelse
  • Depresjon
  • Utbrenthet
  • Angst
  • Svekket immunforsvar 
  • Gastrointestinale og kardiovaskulære sykdommer

Stressende situasjoner er noen ganger uunngåelige, men du kan finne en måte å takle dem på. Mange av stressets negative konsekvenser kan unngås eller i det minste reduseres.

Hvordan takle stress?

Den amerikanske psykologforeningen (APA), hevder at det er flere typer stress og at hver person må finne ut av sin egen måte å takle stress på. Dermed burde enhver person finne ut av årsakene bak stresset sitt, for å redusere innvirkningen det har.

Her er noen tips:

Fjern deg midlertidig vekk fra det som stresser deg

Når du har identifisert situasjonen som stresser deg; fjern deg fra det så godt som mulig. Det handler ikke om å unngå problemet som du er forpliktet til å løse, men å ta en mental pause fra det.

Dette interesserer deg kanskje også: Prøv disse stressreduserende drikkene for å slappe av

Trening for å takle stress

Hvordan takle stress på en riktig måte.

Regelmessig trening regulerer den fysiske prosessen som er involvert i stress og angst. En undersøkelse med 288 familier over 10 år viste at de som trente, hadde minste angst og overkom de tidlige stadiene av stress raskere enn de som ikke utførte noen fysisk aktivitet.

Dette er et resultat av flere reaksjoner på trening som kroppen har:

  1. Under trening frigjører kroppen endorfiner, som er en naturlig smertestillende som kroppen selv produserer.
  2. Hormonell aktivitet minker også under treningen, noe som betyr at kroppen frigjør mindre kortisol, som er stresshormonet.
  3. Trening hjelper deg også med å sove, altså får kroppen og hodet ditt godt med hvile.

Daglig trening som gåturer, dansing, eller sykling kan hjelpe deg med å takle stress.

Les også: Seks naturlige drikker for å sove bedre

Gjør yoga for å takle stress

Yoga er en av de beste måtene å takle stress på. I tillegg til fordelene ved trening som vi nevnte ovenfor, viser undersøkelser at yoga virker som en antidepressiva og angstdempende, i tillegg til å avslappe tankene. Dessuten forbedrer yoga konsentrasjonen, som hjelper deg med å separere deg selv mentalt fra stresset.

Finn et passende sted og sett av noen minutter daglig for å gjøre yoga.

Mediter for å takle stress

Meditasjon hjelper med kroppen og tankene med å slappe av. Å kun fokusere på pusten din og omgivelsene dine rundt deg, forsterker den midlertidige, mentale separasjonen fra problemet som stresser deg, og vil gi det et nytt perspektiv.

Prøv naturlige antidepressiva

Naturlige urter som vendelrot, grønn te og sitronmelisse, er bevist å kunne redusere stress.

Gjør morsomme aktiviteter med mennesker som får deg til å føle deg bra

Sosial med venner

Sosialisering er et mektig verktøy for å eliminere angst når det brukes korrekt.

Når alt kommer til alt, kan enhver aktivitet som hjelper deg med å klarne tankene, hjelpe deg med å takle stress. Dersom du fokuserer oppmerksomheten din på noe annet enn problemene dine, vil du ha mer fred til sinns. Dersom aktiviteten du velger er morsom, vil det være mer effektfullt ettersom latter hjelper med å redusere stress. 

Du kan også gjøre andre aktiviteter som gir tankene dine og kroppen din en pause. Å lytte til musikk, besøke nye steder i godt selskap, eller å drive med en hobby som maling, skriving eller håndverk, er gode alternativer. Å gjøre annerledes og underholdende ting vil distrahere deg fra stresset.

Dersom ikke noe av dette virker, er det en god idé å søke profesjonell hjelp. Terapeuter er forberedt på å hjelpe deg med å takle stress og gi deg råd om hvordan du best kan overkomme det.

  • Stress and the General Adaptation Syndrome. Hans Selye. Professor and Director of the Institute of Experimental Medicine and Surgery, Universite de Montreal, Montreal, Canada. British Medical Journal. (1950). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2038162/pdf/brmedj03603-0003.pdf
  • Regular exercise, anxiety, depression and personality: A population-based study.Department of Biological Psychology, Vrije Universiteit, Amsterdam, The Netherlands. Volume 42, Issue 4, (2006), Pages 273-279. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743505002331
  • A systematic review of randomised control trials on the effects of yoga on stress measures and mood. Michaela C.Pascoea, . Institute of Neuroscience and Physiology, Dept. of Clinical Neuroscience and Rehabilitation, Sahlgrenska Academy at University of Gothenburg, Sweden. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002239561500206X
  • Formulations of dietary supplements and herbal extracts for relaxation and anxiolytic action: Relarian.  Department of Biology, Adelphi University, Garden City, NY. (2009). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19865069
  • Neurochemical and behavioral effects of green tea (Camellia sinensis): a model study. Mirza B, Ikram H, Bilgrami, Haleem DJ, Haleem MA.(2013). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23625424
  • The effect of mirthful laughter on stress and natural killer cell activity.  Indiana State University School of Nursing, Terre Haute, Ind., USA. (2003). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12652882
  • Stressand the General Adaptation Syndrome. Hans Selye. Professor and Director of the Institute of Experimental Medicine and Surgery, Universite de Montreal, Montreal, Canada. British MEdical Journal. (1950). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2038162/pdf/brmedj03603-0003.pdf
  • Regular exercise, anxiety, depression and personality: A population-based study.Department of Biological Psychology, Vrije Universiteit, Amsterdam, The Netherlands. Volume 42, Issue 4, (2006), Pages 273-279. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743505002331
  • A systematic review of randomised control trials on the effects of yoga on stress measures and mood. Michaela C.Pascoea, . Institute of Neuroscience and Physiology, Dept. of Clinical Neuroscience and Rehabilitation, Sahlgrenska Academy at University of Gothenburg, Sweden. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002239561500206X
  • Formulations of dietary supplements and herbal extracts for relaxation and anxiolytic action: Relarian.  Department of Biology, Adelphi University, Garden City, NY. (2009). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19865069
  • Neurochemical and behavioral effects of green tea (Camellia sinensis): a model study. Mirza B, Ikram H, Bilgrami, Haleem DJ, Haleem MA.(2013). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23625424
  • The effect of mirthful laughter on stress and natural killer cell activity.  Indiana State University School of Nursing, Terre Haute, Ind., USA. (2003). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12652882