Hvorfor det er viktig å spise frukt og grønnsaker ifølge WHO

Verdens helseorganisasjon har foreslått at vi spiser mer frukt og grønnsaker for å redusere risikoen for ikke-smittsomme sykdommer. Hva bør du vite? I denne artikkelen forteller vi deg alt om det.
Hvorfor det er viktig å spise frukt og grønnsaker ifølge WHO
Minerva Camero Albella

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Minerva Camero Albella.

Siste oppdatering: 04 september, 2022

Verdens helseorganisasjon (WHO) forteller oss ofte hva vi bør spise for å være sunne. I denne artikkelen lærer du alt Verdens helseorganisasjon sier om hvorfor det er viktig å spise frukt og grønnsaker.

Og, som du allerede vet, er det å spise en passende mengde grønnsaker en av matvanene forbundet med en bedre tilstand av velvære. Det kan også bidra til å forebygge visse sykdommer!

Tallene taler for seg selv

I følge WHO-rapporter kan 1,7 millioner liv reddes på verdensbasis bare ved å øke mengden frukt og grønnsaker vi spiser. Det viser seg at bare ved å innta et gjennomsnitt på 400 gram av disse i vårt daglige kosthold, kan vi forhindre kroniske helseproblemer som diabetes og hjertesykdommer.

På samme måte beregner WHO at dietter som har en utilstrekkelig mengde frukt og grønnsaker forårsaker omtrent 19 % av gastrointestinale krefttilfeller, 30 % av iskemisk hjertesykdom og 11 % av slag over hele kloden. Dette er bevist i en undersøkelse publisert i International Journal of Epidemiology.

En ernæringsfysiolog som holder frukt og grønnsaker.
Å spise frukt og grønnsaker kan redusere risikoen for blant annet diabetes og hjertesykdommer, men å fjerne dem fra kostholdet ditt kan øke risikoen for kroniske sykdommer.

Er det populært å spise frukt og grønt?

Selv om det er sant at antallet mennesker som velger en diett rik på frukt og grønnsaker har økt den siste tiden, går det utover en trend.

Flere mennesker velger å følge et vegetarisk eller vegansk kosthold, noen muligens fordi det er moteriktig og andre av ulike faktorer, fra religiøse grunner til respekt for dyrene. Det er imidlertid veldig viktig å vite hvordan man går over til denne livsstilen.

Fasjonabelt eller ikke, frukt og grønnsaker er nødvendig for å opprettholde god helse og forebygge sykdommer. Kombinasjonen av disse matvarene med andre som inngår i et balansert kosthold vil garantere en god tilførsel av alle de essensielle næringsstoffene.

Daglig frukt og grønnsaker

Verdens helseorganisasjon (WHO) forteller oss følgende:

  • Spis minst 400 gram eller fem porsjoner frukt og grønnsaker om dagen
  • Inkluder grønnsaker til hvert måltid
  • Tilbered snacks med frisk frukt og rå grønnsaker
  • Det er best å spise sesongens frukt og grønnsaker
  • Spis et variert utvalg
Hvorfor vi bør spise frukt og grønt.
Når det gjelder å spise frukt, er det ingen begrensninger på hvor mye vi maksimalt bør spise, men fagfolk anbefaler at vi spiser sesongens grønnsaker, siden de er de ferskeste og vanligvis har en grei pris.

Tilsvarende, på globalt nivå, er det 5-a-day-organisasjonen. De fremmer informasjon som hjelper folk til å oppfylle disse anbefalingene, og de justerer dem til og med for hvert land!

En rasjon tilsvarer:

  • Grønnsaker (130 til 150 gram, rå og ren). De fremhever også at du bør spise 2 porsjoner om dagen.
  • Frukt (130 til 150 gram, rå og ren). Det er best å spise 3 porsjoner om dagen.

Ikke gå uten å lese: Hva er de beste belgfruktene?

Det er ingen grenser når det kommer til maksimal mengde du kan spise av frukt eller grønnsaker, eller tilberedningsmetoden du bruker. Blant anbefalingene foreslår de å innta en rekke frukt og grønnsaker, med en preferanse for sesongbaserte produkter for deres friskhet og bedre pris.

Hvis det er en frukt eller grønnsak du ikke kommer overens med, er du ikke forpliktet til å spise den. Du trenger bare å velge de du liker å spise og fordele dem utover dagen.

Spis frukt regelmessig

Som du kan se, er det viktig å spise frukt og grønnsaker for å garantere en god helsetilstand. Av denne grunn bør du prøve å inkludere disse matvarene i kostholdet ditt hver dag, med målet å forsinke aldring og utvikling av komplekse sykdommer.

Hvis du ikke liker smaken, prøv å kombinere dem med andre matvarer og introduser dem gradvis i kostholdet ditt. Det er mange oppskrifter som klarer å skjule teksturen og smaken til grønnsaker, laget spesielt for folk som ikke er vant til å spise dem.

Som en siste merknad, husk at du alltid kan besøke en ernæringsfysiolog i tilfelle du trenger din nåværende diett vurdert eller opprettelsen av en sunnere meny.

Det kan interessere deg ...
Sure og halvsure frukter: Hva er de og hva er effektene deres?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Sure og halvsure frukter: Hva er de og hva er effektene deres?

Sure og halvsure frukter er en del av hver diett. Vi vil forklare hvordan de påvirker magehelsen din og virkningen de har her.



  • Aune D, Giovannucci E, Boffetta P, et al. Fruit and vegetable intake and the risk of cardiovascular disease, total cancer and all-cause mortality-a systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. Int J Epidemiol. 2017;46(3):1029–1056. doi:10.1093/ije/dyw319
  • Miller V., Mente A., Dehghan M., Rangarajan S., et al., Fruit, vegetable and legume intake, and cardiovascular disease and deaths in 18 countries (PURE): a prospective cohort study. Lancet, 2017. 390: 2037-2049.
  • Galvan YP., Alperovich I., Zolotukhin P., Prazdonva E., et al., Fullerenes as anti aging antioxidants. Curr Aging Sci, 2017. 10 (1): 56-67.