Hvorfor du ikke blir tykk av sjokolade

· oktober 20, 2015

Hva er vel bedre enn sjokolade? Det er svært få som ikke liker sjokolade, og det er ett av verdens mest ettertraktede produkter.

Sjokoladen har allikevel fått et dårlig rykte på seg. Folk har alltid trodd at sjokolade gjør at du legger på deg og øker kolesterolet på grunn av sukker- og fettinnholdet som finnes i sjokolade. En gruppe forskere fra universitetet i Granada gikk nylig bort fra myten om at sjokolade gjør deg tykk og ødelegger dietten din. Folk har alltid hatt sine meninger om sjokolade. Noen syns den hjelper, andre mener den gjør deg tykk.

Sjokolade er rik på flavonoider, viktige vitaminer som kroppen trenger. Sjokolade kan blant annet hjelpe mot koronar hjertesykdom. Den er også en god antioksidant, og fungerer antitrombotisk og betennelsesdempende.

Nye studier viser…

Et nytt studie av bladet Nutrition analyserte hvordan sjokolade påvirker fettopphopning i de viktigste delene av kroppen (magen og andre deler). Det mest imponerende funnet var at sjokolade har den laveste andelen fett av alle matvarene. Derfor påvirker heller ikke sjokoladen kostholdet eller treningen din.

HELENA-studiet (Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence) valgte deltakere mellom 12 og 17 år. Det var 1458 tenåringer som deltok totalt. Studien undersøkte ungdoms kostholdsvaner i flere europeiske land, blant annet i Spania. De foretok også mål av kroppen, visse typer fysisk aktivitet, og analyserte kostholdet til tenåringene som deltok. Hvert resultat var avhengig av hva ungdommen spiste eller gjorde, men forskere har sagt at forskjellige matvarer ikke bør verdsettes etter biologisk påvirkning eller kaloriinnhold.

sjokolader

Selv om forskere har funnet ut at sjokolade ikke fører til fedme anbefales det likevel et moderat inntak. Forskere mener at «sjokolade er bra ved moderat inntak, men å spise for mye er absolutt usunt. Alt med måte.»

Forskere understreker også at sjokolade ikke er farlig for noen, spesielt hvis du er redd for overvekt. Det viktigste er at du kontrollerer mengden, og husker på at det som er usunt for noen kan være bra for andre. Og tenk også over den generelle helsen.