Hvorfor kan glutenfrie dietter være skadelige?

· februar 19, 2019
Glutenfrie dietter kan forårsake mineral og vitamin mangler. Lær mer om andre relaterte problemer dette kan ha med seg.

Følger du et glutenfritt kosthold uten en anbefaling fra legen din, bare fordi du hørte det er den nye trenden? Du bør vite at hvis du ikke har en glutenintoleranse, kan glutenfrie dietter i alvorlig grad påvirke helsen din.

Dette kostholdet har blitt populært fordi folk tror at de vil gå ned i vekt ved å eliminere visse typer karbohydrater i kostholdet sitt. Hvis det er målet ditt, bør du imidlertid velge en annen type diett eller snakke med en ernæringsfysiolog.

Hvis du tror at du kan ha en glutenintoleranse, oppsøk legen din for å forsikre deg om det er tilfellet. Ellers kan du oppleve følgende problemer forbundet med glutenfrie dietter.

Vitamin- og mineralmangler: Glutenfrie dietter

Glutenfrie dietter kan forårsake mineral- og vitaminmangel fordi tarmene dine har problemer med å absorbere næringsstoffer. Dette er et vanlig problem når du slutter å spise mat med gluten i seg. Det er vanlig for leger å foreslå et supplement for å dekke disse manglene.

vitaminer

Når du imidlertid følger denne typen kosthold uten tilsyn, er det vanlig å ikke tenke over slike behov kroppen har. De vanligste ernæringsmessige manglene er jern og vitamin B.

Hvis mangelen er alvorlig, kan det hende du får problemer med å utføre dine vanlige hverdagslige oppgaver og aktiviteter. Løsningen er å spise matvarer som er fylt med de forskjellige næringsstoffene som du ellers ikke ville få på et glutenfritt kosthold.

Les mer: Slik kan hormoner påvirke vekten din

Mage- og tarmproblemer

En annen risiko ved glutenfrie dietter er at du ofte kan oppleve forstoppelse. Dette skyldes at matvarer med gluten også vanligvis har et høyt fiberinnhold.

Husk at fiber bidrar til å løsne tarmene. Hvis du allerede har forstoppelsesproblemer, unngå denne typen diett, med mindre det er nødvendig. Igjen, husk å oppsøke legen dersom du har mistanke om at du har glutenintoleranse.

Hvis du ikke kan unngå det, husk å legge til i andre matvarer som har mye fiber i seg i kostholdet ditt:

I tillegg til å oppleve irriterende forstoppelsessymptomer, vil du begynne å legge på deg. Dette skyldes opphopning av toksiner i tarmen. Den gode nyheten er at når du begynner å konsumere fiber igjen, vil du miste denne overflødige vekten.

Les også: Matkombinasjoner som hjelper deg å gå ned i vekt

Du kan risikere å konsumere høye nivåer av arsen

Folk som følger glutenfrie dietter bruker ofte ris som en erstatning. Dette er fordi det er veldig billig, lett å tilberede og svært allsidig. Problemet er at ris kan inneholde små mengder arsen som, når de samles opp, kan forårsake hjerteproblemer.

Ris

Når du har en glutenintoleranse, vil legen din vanligvis gi deg anbefalinger om hvilke matvarer du bør spise og i hvilke mengder. Hvis du følger denne dietten og ikke har en intoleranse, vil du sannsynligvis overskride de mengdene av næringsstoffer du trenger for å opprettholde et sunt og balansert kosthold. Hvis du ikke har en intoleranse, husk å inkludere en rekke hele korn i kostholdet ditt.

Ris burde være en liten del av kostholdet ditt, ikke det eneste du spiser.

Lommeboka di kommer ikke til å være lykkelig

Glutenfrie dietter koster mye penger. Selv om det finnes mange glutenfrie produkter, koster det store flertallet en del mer enn de versjonene som inneholder gluten.

Det er fordi denne typen mat krever mer forskning og investering. Husk at disse produktene er en del av en medisinsk behandling.

glutenfrie dietter

Det beste alternativet hvis du vil gå ned i vekt uten å skade lommeboka di, er å spise naturlige produkter. Det vil si å planlegge den ukentlige menyen din og fokusere på matvarer som er enkle å kjøpe, og som er i sesongen. Og du kan få disse produktene i ditt lokale marked.

Du vil spise store mengder behandlet mat

Glutenfrie dietter er vanligvis basert på matvarer som har gått gjennom flere prosesser for å eliminere gluten i dem. Dette resulterer i flere faktorer:

  • Du vil spise mye søtningsmidler. Fordi matvarene behandles så mye, mister noen typer even til å holde seg ferske. For å holde dem i god stand, må det legges til konserveringsmidler.
  • Du vil legge for mye fett til kostholdet ditt. Siden bearbeidede matvarer mister noen av friskheten, trenger de ekstra fett for å opprettholde mykheten og friskheten sin. På grunn av det, kan en glutenfri diett forårsake hjerteproblemer, fettlever og blant annet diabetes.

Følger du et glutenfritt kosthold uten å ha snakket med legen din først? Ikke gjør det lenger. Som du ser, er det mange risikoer forbundet med det.

  • Vazquez-Roque, M., & Oxentenko, A. S. (2015). Nonceliac Gluten Sensitivity. Mayo Clinic Proceedings. https://doi.org/10.1016/j.mayocp.2015.07.009
  • Bel’mer, S. V, Mitina, E. V, Karpina, L. M., & Smetanina, N. S. (2014). [Iron deficiency anemia and anemia in chronic celiac disease in children]. Eksperimental’naia i Klinicheskaia Gastroenterologiia = Experimental & Clinical Gastroenterology.
  • Welstead, L. (2015). The Gluten-Free Diet in the 3rd Millennium: Rules, Risks and Opportunities. Diseases. https://doi.org/10.3390/diseases3030136