Kolesterol i sjømat: Påvirker det lipidprofilen din?

24 oktober, 2020
Omega-3-fettsyrer er i stand til å regulere lipidprofilen din positivt og redusere kardiovaskulær risiko.

Som med andre animalske produkter, inneholder sjømat kolesterol. Dette faktum burde imidlertid ikke bekymre deg. Inntil for noen år siden anbefalte leger å begrense inntaket av dette næringsstoffet i kostholdet ditt siden de mente at det kunne endre serumverdiene til lipoproteinene. Studier har imidlertid nå vist at dette ikke er tilfelle. Finn ut hvordan sjømat påvirker lipidprofilen din i denne artikkelen.

Av denne grunn er dagens kostholdsretningslinjer mye mer tolerant når det gjelder fet mat. Til tross for at de oppmuntrer til inntak av flerumettede fettstoffer, som har gunstige effekter på lipidprofilen, er de ikke like begrensende med mettede lipider eller med mat som inneholder mye kolesterol.

Kolesterol og hjerte- og karsykdommer

Nå for tiden tviler forskere på innflytelsen av totalkolesterol på kardiovaskulær risiko. Sjansene for å utvikle ateromatøst plakk er knyttet til oksidasjonen av en liten brøkdel av LDL-kolesterol, som det står i en artikkel publisert i tidsskriftet Current Medical Chemistry.

Av denne grunn fokuserer dagens kostholdsanbefalinger på å unngå denne oksidative prosessen. For dette fokuserer de på å spise grønnsaker som inneholder fytonæringsstoffer med antioksidant-potensiale.

Regulering av lipidprofilen din kan imidlertid være gunstig for å redusere markørene som er forbundet med metabolsk helse. Dette betyr likevel ikke å distribuere med kostholdskolesterol direkte, men heller å moderere inntaket av visse matgrupper.

Du bør også lese denne: 5 matvarer som bidrar til å bekjempe og fjerne mettet fett

Unngå transfett for å regulere kolesterol

Hvis du ønsker å øke HDL-kolesterolet, som har kardiobeskyttende egenskaper, er det viktig å kontrollere inntaket av transfett i kostholdet ditt. Dermed må du redusere inntaket av bearbeidet, stekt og marinert kjøtt.

Å utsette vegetabilske oljer for høye temperaturer fremmer dannelsen av denne typen helseskadelige forbindelser. Regelmessig inntak av transfett er faktisk ikke bare forbundet med en forverring av lipidprofilen din, men med en økt risiko for å utvikle komplekse sykdommer. Dette står i en artikkel publisert i tidsskriftet Cardiology.

Pommes frites i frityrolje

Mat som forbedrer lipidprofilen din

På samme måte som visse produkter kan forverre vår kardiovaskulære helse og lipidprofil, er det andre matvarer som kan forbedre begge parametrene.

Et eksempel er omega-3-fettsyrer som er ansvarlige for å redusere systemisk betennelse. Fet fisk og nøtter er de viktigste matvarene der du finner disse næringsstoffene. Vi anbefaler et regelmessig inntak for å nyte god helse.

I tillegg, som vi tidligere har kommentert, er det regelmessige inntaket av mat som er rik på antioksidanter viktig. Disse stoffene er ansvarlige for å forhindre oksidasjon av LDL lipoprotein, noe som kan ha en positiv innvirkning på helsen din. Fremfor alt er bær, som blåbær, rike på denne gruppen med næringsstoffer.

Fet fisk

Lær mer: Effekten omega-3 har på hjernen

Ikke bekymre deg så mye for kolesterol i kostholdet

Kolesterol i kostholdet er ikke så bekymringsfullt når du ønsker å redusere kardiovaskulær risiko. Det er heller ikke dårlig hvis målet er å regulere lipidprofilen din. Av denne grunn er både egg og skalldyr mat du kan spise innenfor rammen av et sunt kosthold selv om de inneholder kolesterol.

Hvis det er sannsynlig at du vil utvikle tilstander knyttet til urinsyre, bør du være forsiktig med skalldyr.

Under vanlige omstendigheter kategoriserer ernæringseksperter sjømat som sunt og som en kilde til protein av høy kvalitet. Denne funksjonen gjør dem nødvendige for både stillesittende mennesker og idrettsutøvere.

Sunt kosthold for å forbedre lipidprofilen din

Selv om det er sant at det fortsatt er spørsmål om viktigheten av kolesterol når man fastslår risikoen for hjerte- og karsykdommer, er det viktig å forbedre lipidprofilen så mye som mulig. For dette må du sørge for at du spiser mat som er rik på antioksidanter, samt mat med betennelsesdempende egenskaper.

Det er lurt å redusere eller begrense inntaket av bearbeidede produkter. Når det gjelder fersk mat, bør dette være den ubestridte hovedpersonen i kostholdet ditt. Sjømat, sammen med andre produkter fra dyreriket, kan og bør utgjøre en del av ditt vanlige kosthold siden det er klassifisert som sunt. Kolesterolinnholdet deres påvirker ikke din kardiovaskulære risiko.

  • John Kattoor A., Kanuri SH., Mehta JL., Role of ox LDL LOX1 in atherogenesis. Curr Med Chem, 2019. 26 (9): 1693-1700.
  • Wilczek MM., Olszewski R., Krupienicz A., Trans fatty acids and cardiovascular disease: urgent need for legislation. Cardiology, 2017. 138 (4): 254-258.
  • Cachofeiro, V. (2009). Alteraciones del colesterol y enfermedad cardiovascular. Lopez Farré A., Macaya Miguel C. et al Libro de la salud cardiovascular. 1ª ed. Bilbao: Fundación BBVA, 131-139.