Luka Modrić sin hemmelighet for å forbli relevant i fotball og komme seg til Qatar 2022

Luka Modrić er 36 år gammel, men han ser ut som om han er 20 ute på banen. Hemmeligheten ser ut til å være hans personlige trener, en tidligere kroatisk løper.
Luka Modrić sin hemmelighet for å forbli relevant i fotball og komme seg til Qatar 2022
Leonardo Biolatto

Skrevet og verifisert av legen Leonardo Biolatto.

Siste oppdatering: 02 januar, 2023

Luka Modrić ser ut til å ha en hemmelighet: Med sine 37 år er han rask, smidig, dynamisk, en ubestridt spiller, og blir nesten aldri skadet. Så hvordan gjør han det?

Alle erkjenner at hastigheten hans i Real Madrid for å takle, assistere og løpe er overlegen til lagkameratene hans. Dessuten, som kaptein for det kroatiske fotballaget, har han rekorder som andre lagkamerater vil ta tid å matche.

Han har 159 landskamper for Kroatia og kommer da opp i 160 i semifinalen i Qatar 2022, noe som betyr at han ender året med 161 kamper. Han debuterte i mars 2006 på landslaget, mot Argentina, i den samme kampen som Messi scoret for første gang med sitt lands trøye.

I år spiller han sin fjerde verdenscup i Qatar. Han har også tre EM bak seg.

Vlatko Vucetics metode hjelper Luka Modrić

Noen hvisker at Luka Modrićs hemmelighet er hans personlige kinesiolog: Vlatko Vucetic. Han er en profesjonell tidligere 5K-baneløper og kroatisk friidrettsmester.

Løpemetodene hans brukes på forskjellige disipliner, inkludert fotball. Så gjør løpetrening Luka Modrić ustoppelig? Vi analyserer det.

Ifølge kinesiologen er treningsplanen hans for alle utøverne han forbereder basert på 8 aspekter:

  1. Helsestatus og livsstil
  2. Morfologiske parametere
  3. Motoriske ferdigheter
  4. Motorisk kunnskap
  5. Energisk kapasitet
  6. Aerob og anaerob kapasitet
  7. Kognitive faktorer og intelligens
  8. Sosioøkonomisk status og familie

For den kroatiske profesjonelle er de alle viktige. De skaper hele idrettsutøveren, og å neglisjere noen av dem er nok til at det blir et fall i ytelsen.

Uansett, hans sterke side er den vitenskapelige analysen av menneskene som bestemmer seg for å trene med ham. Ved å bruke teknologiske metoder og kunnskapen han har samlet fra hans erfaring som løper, måler han visse kroppssammensetningsparametere som gir ham en ide om hvordan utøverens muskler og bein er.

Disse dataene blir kombinert med evalueringer av utøvernes kapasiteter i aksjon. Med andre ord analyserer han hele tiden hvordan de løper, hvor smidige de er, hvilken tilstand refleksene deres er i, om de klarer å strekke seg, om de hopper mer eller mindre, om de reagerer raskt, om de har kraft til å løpe eller eller sprinte.

Dette fører til et konsept som er nøkkelen til Vucetics metodikk: motorisk intelligens. Denne ideen er ikke en oppfinnelse av kinesiologen, men er en del av idretter som bruker en ball.

En magasinartikkel, for eksempel, kaller det “motorisk intelligens. Sport Culture magazine, for eksempel, kaller det fysisk eller kinestetisk intelligens. Det handler om å vite hva du skal gjøre med ballen når du har den, planlegge trekk i høy hastighet og utføre dem med presisjon, og Luka Modrić er ekspert på det.

fotball og Luka Modrić
For å spille en ballsport må du utvikle motorisk intelligens, slik at reaksjonene dine med ballen er raske.

Dagens fotballspillere trenger andre ferdigheter

Fotballen har endret seg, og Vucetic vet det. Utøvere i sporten kan ikke lenger være de samme som for 15 år siden. Beviset er på banen.

Nå er fotball raskere, mer energisk, kraftigere… I dag har de fleste spillere en individuell treningstrener. Noen klubber liker ikke det, men jeg er ikke enig.

~ Vlatko Vucetic ~

De beste fotballspillerne på planeten med ballen er raske, har en kroppsbygning utviklet på en spesiell måte for å prestere og følger et kosthold utarbeidet av profesjonelle. Å ha en fysikk for å være blant eliten innebærer trening nesten uten ferie.

Luka Modrić får rutiner fra kinesiologen sin selv når han har permisjon og er utenom sesongen. Ifølge samme trener har han oppfordret ham til for eksempel å spille tennis, fordi det er noe Real Madrid-spilleren trives med.

Cross-trening blir stadig mer vanlig i fotball. De består av å trene på en disiplin som utfyller en ferdighet som trengs på banen, men som ikke involverer bruk av ballen. Dette er hva Lewandowski gjør med kampsport, for eksempel.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Innflytelsen av sportscoaching på ytelsen til Federico Valverde

Luka Modrićs løperkrysstrening

Vucetic var en løper med stor bane. Av denne grunn integrerer metodene hans rutiner og kunnskap fra løping.

Ett av de 8 punktene i kroatens plan er å forbedre aerob og anaerob kapasitet. Dette oppnås med løpeøkter som veksler mellom intense eller raske serier og lengre, vedvarende løpsøkter.

Beato og samarbeidspartnere samlet i en artikkel fra 2021 de vitenskapelige bevisene som finnes på fordelene med sprint for fotballspillere. Dette er sprint over maksimal utvinningskapasitet på kort tid. Deretter hviler de lenge nok og går tilbake til intensiteten.

For de fleste fotballspillere er ikke dette en del av rutinen. Som en publikasjon i British Journal of Sport Medicine registrerte, er trening nesten alltid basert på å løpe bestemte distanser i rolig tempo, og tenker at dette simulerer 90-minutters varighet av en kamp.

Luka Modrić er eksplosiv på banen fordi han kan ta spurter han er forberedt på. Samtidig styrer han energien under de to halvdelene av konkurransene, løper når han må og hviler seg når han kan. Det er en strategi som er veldig lik Messis.

Musklene hans reagerer umiddelbart på grunn av den motoriske intelligensen han har jobbet med med Vucetic. Han er en løper inne på en fotballbane.

De elastiske båndene for å unngå skader

Ifølge den kroatiske kinesiologen er bruk av elastiske bånd nøkkelen til å opprettholde fleksibiliteten og elastisiteten til muskelfibrene. Øvelser med disse verktøyene anbefales i hans rutiner.

Elastiske bånd den beste måten å trene på for alle. Det er den beste måten å unngå skade på. Hvis du ser på Modrićs siste syv eller åtte år, har han nesten ikke hatt noen skader.

~ Vlatko Vucetic ~
strikk for trening
Trening med elastiske bånd passer for alle aldre. Fra unge til eldre voksne.

Men i tillegg til å forebygge skader, er båndene en del av de beste rutinene for å øke motorisk intelligens. Dette har blitt demonstrert av en studie av Phil Page som forklarer hvordan disse instrumentene korrigerer muskulære ubalanser og øker sensorisk-motorisk persepsjon; det vil si at hjernen til personen som bruker dem blir mer effektiv til å gjenkjenne hvor kroppen hans er i stilling, og hvordan han kan reagere.

Luka Modrić er snart 40 år gammel

Flere og flere elitefotballspillere er over 30 år og er fortsatt i sterk utvikling. Luka Modrić er en annen representant for denne gruppen av idrettsutøvere som opprettholder sin kroppsbygning og kvaliteter uten å gå på bekostning av alderen.

I følge Vucetic kunne eleven hans nå en alder av 40 med ro i sinnet, spille i dette tempoet og opptre for Real Madrid. Den spanske klubben signerte ham i 2012 for et utlegg på 30 millioner euro. Investeringen var berettiget.

På det kroatiske landslaget er han en av de erfarne som veileder nykommerne, de som representerer fornyelsen. Mange av lagkameratene hans i Russland 2018 spiller ikke lenger på profesjonelt nivå.

Men midt i endringene klarer Luka Modrić å returnere til semifinalen i et verdensmesterskap. Han fortsetter å lage historie i hjemmeskjorten. Han bidro til nederlaget til favoritten Brasil og sparket straffen med en ro som bare alderen kan bringe.

Veldig fornøyd med å være i nok en semifinale etter fire år. Det er en imponerende ting. Vi var nesten fortapte, vi ble gitt sett på som så gode som døde, men vi har vist nok en gang at vi aldri gir opp.

~ Luka Modrić på pressekonferansen etter kampen mot Brasil ~
.

Det kan interessere deg ...
Hvordan brukes kunstig intelligens i profesjonell fotball?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Hvordan brukes kunstig intelligens i profesjonell fotball?

Kunstig intelligens i fotball er et tydelig eksempel på hvordan teknologi kan bidra til å forbedre et lags prestasjoner.



  • Hamid, N. N. (2020). The Body-motor intelligence and its relationship to some basic skills for young handball. Sport culture11(2).
  • Beato, M., Drust, B., & Iacono, A. D. (2021). Implementing high-speed running and sprinting training in professional soccer. International journal of sports medicine42(04), 295-299.
  • Hoff, J., Wisløff, U., Engen, L. C., Kemi, O. J., & Helgerud, J. (2002). Soccer specific aerobic endurance training. British journal of sports medicine36(3), 218-221.
  • Page, P. (2006). Sensorimotor training: A “global” approach for balance training. Journal of bodywork and movement therapies10(1), 77-84.

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.