Materialer for å gjøre yoga komfortabelt

Bruken av visse materialer gjør at vi kan gjøre yoga mer komfortabelt. Matter, stropper, blokker og tepper er noen av dem. Lær alt du trenger å vite om dem her.
Materialer for å gjøre yoga komfortabelt

Skrevet av Cristian Minich

Siste oppdatering: 09 august, 2022

Utøvelsen av yoga blir mer og mer utbredt over hele verden. Tross alt kan denne praksisen ikke bare bidra til å oppnå en bedre forbindelse mellom kropp og sinn, men også gi mange fysiske fordeler. Selv om vi kan begynne å praktisere yoga med bare komfortable klær, kan vi forbedre teknikkene med en rekke materialer for å gjøre yoga komfortabelt.

Yoga er ideelt for å koble kropp og sinn gjennom meditasjon, ulike positurer og pusteteknikker. Det er en åndelig modalitet som er mer enn 5000 år gammel.

Å drive med yoga gir fordeler

Yoga gir flere fysiske og mentale fordeler. Det lar oss få kontakt med vårt indre ved å justere kropp, sinn og pust.

I tillegg jobber og styrker vi ledd og muskler med de rolige rutinene som denne fascinerende disiplinen gir. På den annen side foreslår flere studier yoga som en alternativ form for medisin på grunn av dens terapeutiske effekter.

Totalt sett er dette noen av fordelene med denne typen trening:

  • Det fremmer avslapning.
  • Yoga senker blodtrykket vårt.
  • Det reduserer stress.
  • Dessuten hjelper det å lette fordøyelsen.
  • Det forbedrer konsentrasjonen
  • Det toner musklene våre.
  • Yoga bidrar til å forbedre koordinasjonen vår.
  • Til slutt fremmer det bedre hvile.

Du kan finne denne artikkelen interessant: Sjekk angstnivået ditt med denne testen

Noen materialer for å gjøre yoga komfortabelt

Ikke noe spesialutstyr er nødvendig for å komme i gang med yogautøvelsen. Det anbefales imidlertid å bruke behagelige klær, og det er vanlig å bruke en matte. I tillegg kan vi gjøre øvelsene hjemme, i en park eller på hvilket som helst annet sted vi velger.

Men med tillegg av matter, stropper og tepper, kan vi oppnå asanas (positurer) med større letthet og forbedre teknikkene våre. Dette er noen av materialene for å gjøre yoga komfortabelt.

1. En matte

Vi kan bruke hvilken som helst matte til å gjøre yoga. Det beste alternativet er imidlertid å velge en bestemt. En matte for nybegynnere har en tykkelse på tre eller fire millimeter, og den er vanligvis laget av gummi, plast eller bomull.

Du kan velge den matten som passer best til dine egenskaper eller preferanser og ta den med dit du vil. Det er også de som ser etter matter laget på en måte som ikke skader miljøet, da dette går hånd i hånd med filosofien til denne praksisen.

Esterilla de yoga al aire fri.
En matte kan tas med hvor som helst for å utføre positurer i et utendørs miljø hvis du vil.

2. En stropp

Deretter er stropper eller elastiske bånd et av tilbehøret som er mest brukt hos denne disippelen. Det finnes forskjellige materialer med ulik grad av fleksibilitet. Alle har et justeringssystem for å passe våre egenskaper og behov.

Stroppene lar oss trene alle kroppens muskler og utføre flere stillinger og øvelser. I tillegg er de enkle å bære.

3. Blokker

Også kalt yogaklosser, disse er ideelle for å oppnå visse positurer lettere. De er mye brukt av nybegynnere, da de lar oss forbedre teknikken vår og gir oss litt ekstra hjelp med visse positurer.

De kommer i forskjellige størrelser og også i forskjellige materialer. Hvis du ikke er veldig fleksibel, er det lurt å bruke store blokker. Disse brukes hovedsakelig i Iyengar yoga.

4. Et sklisikkert håndkle

Yogahåndklær gir komfort. De er designet slik at de ikke sklir malplassert, tilpasser seg forskjellige overflater og tørker raskt.

De kan enkelt oppbevares i hvilken som helst veske eller ryggsekk uten å ta mye plass. I utgangspunktet anbefales de for de av oss som svetter mye. På grunn av sine egenskaper gir de hygiene og garanterer nødvendig stabilitet uten fare for å skli.

5. En meditasjonspute

En meditasjonspute lar deg utføre visse sittestillinger og større komfort, så det er ofte viktig på meditasjonstidspunktet.

Vi kan meditere på alle steder, posisjoner eller overflater. Men å bruke en pute kan hjelpe deg med å finne en mer komfortabel stilling. I tillegg hindrer det ryggraden i å bøye seg.

6. En yogabøyle

Til slutt er en yogabøyle eller -hjul designet for å tilpasse seg krumningen på ryggen. Den er vanligvis laget av et fleksibelt materiale for dette formålet.

En bøyle eller et hjul gjør det mulig å utføre ulike øvelser og hjelper nybegynnere til å oppnå mer komplekse positurer. Den kan også brukes som et belte eller som en blokk.

Aro de yoga.
Visse materialer som hjul er designet for å lette visse positurer og hjelpe til med å støtte dem.

Forbered ditt yogamateriale og nyt denne fantastiske disiplinen

Yogamaterialer er viktige for å jobbe komfortabelt og for å oppnå positurer lettere. De kan også brukes til å perfeksjonere teknikker og til og med gi kompleksitet til øvelsene på mer avanserte nivåer.

I tillegg er de alltid hygieniske, hurtigtørkende og enkle å lagre og transportere. Kostnaden for disse materialene har en tendens til å variere, men det er alltid mer budsjettvennlige alternativer tilgjengelig.

Selv om disse materialene ikke er essensielle for utøvelse av yoga, anbefales de. Spesielt er de til stor hjelp for nybegynnere.

De vil også tjene som motivasjon for å oppmuntre oss til å opprettholde en regelmessig praksis, siden det å ha nye ting ofte øker lysten til å bruke dem og prøve dem ut for første gang.

Så, nå som du har ditt eget utstyr, hva venter du på? Det er på tide å starte yogarutinen!

 

Det kan interessere deg ...
Yoga Fitness: Hva det er og hvordan du praktiserer det
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Yoga Fitness: Hva det er og hvordan du praktiserer det

Yoga fitness holder deg i form, lindrer angst og bidrar til å lindre stress. Den er basert på bevegelser som hjelper fysisk kondisjonering.



  • Mohammad A, Thakur P, Kumar R, Kaur S, Saini RV, Saini AK. Biological markers for the effects of yoga as a complementary and alternative medicine. J Complement Integr Med. 2019 Feb 7;16(1). doi: 10.1515/jcim-2018-0094. PMID: 30735481. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30735481/
  • Pascoe MC, Thompson DR, Ski CF. Yoga, mindfulness-based stress reduction and stress-related physiological measures: A meta-analysis. Psychoneuroendocrinology. 2017 Dec;86:152-168. doi: 10.1016/j.psyneuen.2017.08.008. Epub 2017 Aug 30. PMID: 28963884. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28963884/

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.