Matvarer du bør spise for å forhindre slapp hud

· mars 26, 2019
Når du prøver å forhindre slapp hud, er oliven, tørket frukt, agurk og gulrøtter noen av matvarene du trenger i kostholdet ditt.

Områdene på kroppen din som er mest påvirket av hud som blir slapp er armene, magen og ansiktet. Lurer du på hvordan du kan forhindre slapp hud ved hjelp av kostholdet? Les videre for å finne ut av det!

Hvorfor oppstår slapp hud?

Sammen med cellulitter er slapp hud et mareritt innen skjønnhet. Det ser ut til at ingenting vi gjør, kan kvitte seg med det en gang for alle. Slapp hud er et tap av fasthet i huden. Det er forårsaket av redusert eller svakt kollagen og elastin, som støtter vevet ditt.

De mest berørte områdene har en tendens til å være ansiktet ditt (øyelokk og hake), armer, baken, muskler og magen.

Det er forskjellige årsaker til slapp hud, men den hyppigste er aldring. Etter som årene går vil proteinene som er ansvarlige for å opprettholde fast hud, slutte å fungere som de skal. Også fedme, plutselig vekttap, flere graviditeter og et kosthold som inneholder lite proteiner, fremskynder denne naturlige menneskelige prosessen.

Det er viktig å ta i bruk regelmessige vaner for å forhindre eller stoppe slapp hud. For eksempel bør du ha et sunnere kosthold, gjøre moderat og intens trening, unngå å være stillesittende og ikke utsette deg for mye sol. Tross alt fremmer solens eksponering rynker og flekker.

Mat for å forhindre slapp hud

Det er et stort utvalg av behandlinger der, som for eksempel tonende kremer og elektro-stimulering (hvis du vil redusere slappheten i armene, magen eller bena). Helt ærlig så er det beste alternativet likevel å ha et sunt kosthold og å trene regelmessig.

Les også: 6 ansiktsøvelser for å holde slappheten på avstand

Når vi snakker om slapp hud, er dette noen matvarer som du bør inkludere i kostholdet ditt:

1. Tørket frukt og nøtter

Tørket frukt og nøtter

Mandler, hasselnøtter og pistasjnøtter inneholder fettsyrer som er ansvarlige for å gjenopprette toning av huden og bringe oksygen tilbake til cellene. På samme tid, etterlater tørket frukt dermis (lærhuden) mer elastisk og forbedrer resultatet av trening.

2. Sitrusfrukter

Appelsiner og grapefrukt er to frukter som bør spises oftere hvis du vil redusere slapp hud. Sitrusfrukter tilbyr en stor mengde vitamin C, noe som tillater produksjon av kollagen.

I tillegg har de nødvendige proteiner for å unngå at huden blir rynket og for å holde den fast.

3. Agurk

agurk for å forhindre slapp hud

Denne deilige grønnsaken består av 96% vann, noe som er flott hvis vi ikke liker å drikke rent vann. Agurker bidrar også med enzymer som tar vare på blodårene og vevene.

Selvfølgelig finnes det også en maske som ikke bare reduserer slapp hud, men som i tillegg hydrerer lærhuden. Bare kutt en agurk i skiver og la dem ligge i ansiktet ditt i 15 minutter.

4. Gulrøtter

Slapp hud i ansiktet har en tendens til å skje etter man er blitt 45 år. Det kan oppstå tidligere hvis du har vært utsatt for for mye sol.

En måte å reversere denne situasjonen på er å konsumere rå gulrøtter. Denne smakfulle oransje grønnsaken har mye betakaroten, et næringsstoff som fremmer produksjonen av kollagen og elastin, og kan hjelpe deg med å forhindre slapp hud.

I tillegg kan du dra nytte av disse kvalitetene ved å tilberede en naturlig maske. Bruk den to ganger i uken før du går til sengs.

Ingredienser:

  • 1 gulrot
  • 1/2 kopp vann

Forberedelse:

  • Skrell gulroten og kutt den i skiver eller i små terninger.
  • Tøm gulroten og vannet i en blender.
  • Bland det godt til du får en slags krem, ikke flytende væske.
  • Vask ansiktet med en nøytral såpe og påfør masken.
  • La den sitte i 15 minutter og skyll deretter av med varmt vann.
  • Påfør en fuktighetskrem for å fullføre.

5. Oliven for å forhindre slapp hud

oliven

Oliven er en veldig næringsrik matvare som har omega 3 og 6-fettsyrer.

De har evnen til å reparere vev og forbedre helsen til dermis. Vitamin A fra oliven bidrar til å redusere slapp hud. 

6. Olivenolje

Siden vi snakker om oliven, kan vi ikke glemme å sette olivenolje på listen. Å få i seg denne «gylne væsken» forbedrer ikke bare vår generelle helse, men den har også en estetisk bruk.

Olivenolje bidrar med fettsyrer av høy kvalitet som bidrar til regenerering av celler og vev, noe som reduserer aldring. Du kan også bruke det i alle dine måltider for å nyte den deilige smaken.

Se denne artikkelen: Lindre leddsmerter med sitronskall og olivenolje

7. Epler for å forhindre slapp hud

epler

Skallet til denne velsmakende frukten har ursolic-syre, som hjelper til med muskelvekst, vevreparasjon, og dannelsen av kollagen og elastin. På grunn av dette, er epler en stor alliert mot slapp hud.

Prøv å spise dem rå og med skallet på. I tillegg har de knapt noen kalorier, er mettende og inneholder mye vann. De er ideelle hvis du er på en diett og føler behov for å spise noe.

8. Belgfrukter

Ikke gå glipp av å tilsette belgfrukter, kikerter og andre varianter av bønner i rettene dine. De bidrar med jern, mineraler og folsyre til kostholdet ditt

Hvis du gjør øvelser for å tone musklene og forhindre slapp hud, er disse matvarene for deg. De gir deg mer styrke og energi under trening. De vil også hjelpe deg i områdene du vil forbedre.

  • Gomes, E. A. (2011). Radiofreqüência no tratamento da flacidez. Faculdade Ávila.
  • Segers, A. M., de Forteza, I. E., Conforti, F. Y., & Abulafia, J. (1985). Celulitis. Medicina Cutanea Ibero-Latino-Americana. https://doi.org/10.1016/S0212-5382(03)71862-7
  • American Academy of Dermatology. Many ways to firm sagging skin.www.aad.org/public/skin-hair-nails/anti-aging-skin-care/firm-sagging-skin