Normal hjertefrekvens etter alder og hvordan du beregner den

Normal hjertefrekvens for voksne kan være 60 til 100 slag per minutt i hvile. Det kan imidlertid variere på grunn av ulike faktorer. Lær alt om det her!
Normal hjertefrekvens etter alder og hvordan du beregner den

Siste oppdatering: 25 august, 2022

En normal hjertefrekvens kan defineres som antall ganger hjertet slår per minutt. For å lære vår normale hjertefrekvens kan vi bruke en enhet (pulsometer) eller ta pulsen manuelt på håndleddet eller halsen.

Denne målingen bør gjøres i hvile og i aktivitet for å etablere minimum og maksimum. Å kjenne til disse dataene er svært viktig fra et synspunkt av generell helse og for sportsprestasjoner, siden vi kan trene utilstrekkelig.

Det skal imidlertid bemerkes at normal hjertefrekvens kan variere fra person til person. Også faktorer som alder, kjønn, vekt og fysisk aktivitet påvirker slagene per minutt.

Normal hjertefrekvens etter alder

Konseptet hjertefrekvens eller pulsfrekvens uttrykker forholdet mellom antall hjerteslag og en gitt tidsperiode, som vanligvis er 1 minutt. Dette er en viktig indikator på hjertets aktivitet.

Spesielt refererer normal puls til hva som forventes i henhold til aldersgruppen vi tilhører. Det er en måling som bør tas som en referanse, siden det kan være en rekke faktorer, omstendelige eller iboende for individet, som endrer hastigheten.

Hos noen kan pulsen være litt raskere; hos andre kan det være tregere. Normale verdier for hvileslag per minutt (bpm) er som følger:

  • Nyfødte, inntil den første måneden: 70 til 190 bpm
  • Spedbarn, opptil ett år: 80 til 160 bpm
  • Barn fra 1 til 2 år: 80 til 130 bpm
  • Barn mellom 3 og 4 år: 80 til 120 bpm
  • Barn mellom 5 og 6 år: 75 til 115 bpm
  • Barn mellom 7 og 9 år : 70 til 110 bpm
  • Ungdom eldre enn 10 år: 60 til 100 bpm
  • Voksne: 60 til 100 bpm

Hjertefrekvensene har en tendens til å synke når vi blir eldre.

Hvilke faktorer endrer en normal hjertefrekvens?

Når vi beveger oss, begynner hjertet å slå raskere. Når vi går raskt, vil vi vanligvis ha mellom 80 og 120 slag per minutt. Selv det å spise fører til at vi når 70-100 slag per minutt.

Selvfølgelig er det en merkbar økning i hjertefrekvensen under trening. Dette er fordi fysisk aktivitet øker behovet for energi og hjertet må jobbe hardere.

I denne forstand, avhengig av intensitetsnivået, akselererer hjerteslag og kan nå opptil 120-160. Høyytelsesidrettsutøvere når 180-200 slag per minutt, men under hvile har de en tendens til å ha hjertefrekvenser som er under 60.

Høy puls

Det er flere faktorer som påvirker normal hjertefrekvens, som får den til å akselerere. En hjertefrekvens over 100 bpm kalles takykardi og vises i følgende situasjoner:

  • Omgivelsestemperatur: Hvis temperaturen stiger, jobber hjertet hardere.
  • Følelser: Stress, angst, frykt, glede og kjærlighet kan akselerere hjerterytmen.
  • Overvekt: Hos personer med fedme kan antall slag per minutt være høyere enn normalt.
  • Feber: Denne tilstanden øker de metabolske og kardiovaskulære kravene til kroppen, og øker dermed hjertefrekvensen. Dette er grunnen til at takykardi er et hyppig symptom hos personer som lider av infeksjoner.
  • Seksuell omgang: samleie er en fysisk aktivitet i seg selv som fremmer kardiovaskulært arbeid.
  • Høyt blodtrykk: høyt blodtrykk er ofte ledsaget av en kompenserende økning i antall slag per minutt.
  • Å spise store måltider: Inntak av overflødig mat øker cellearbeidet og følgelig behovet for økt blodtilførsel til vevene. Dette blir enda høyere når du spiser mat rik på fett og sukker.
  • En hjertesykdom: Takykardi er et typisk symptom hos personer som lider av hjertesvikt, åreforkalkning og hjerteklaffsykdom.

En lav puls

Bradykardi refererer til en hjertefrekvens under 60 bpm. Dette er mindre vanlig enn det ovennevnte og kan oppstå som et resultat av følgende forhold:

  • Alder: Når vi blir eldre, blir vi ikke bare tregere når vi går, men også hjertet slår saktere.
  • Medisiner: Betablokkere bremser pulsen, mens amfetaminderivater øker hastigheten.
  • Hypotensjon: Lavt blodtrykk er ofte ledsaget av lavere hjertefrekvens, kvalme og døsighet.
  • Hjertesykdom: Elektriske forstyrrelser på hjertenivå, som blokkering og sinusknutedysfunksjon, er ofte ledsaget av bradykardi. I tillegg opplever disse pasientene også kortpustethet og svimmelhet.
Corazón en manos de un médico.

Vi tror du også kan like å lese denne artikkelen: Symptomer på hjertesykdommer hos kvinner

Hvordan beregne pulsen din

De delene av kroppen hvor vi lettest kan kjenne pulsen er baksiden av håndleddene og på den ene siden av halsen (rett under der underkjeven slutter). Anbefalingen er at hvis du skal måle pulsen ved håndleddet, bør du forsiktig plassere midt- og pekefingeren på den motsatte hånden, uten å trykke. Du bør ikke bruke tommelen for å gjøre dette.

Deretter, mens du ser på en klokke, teller du antall pulsasjoner eller slag i 60 sekunder. Noen mennesker foretrekker å telle i 15 sekunder og deretter gange med 4. Andre foretrekker å bruke en bærbar enhet, kalt et pulsometer.

Nøkkelen er å gjøre målingene når vi ligger eller sitter og er helt rolige. I henhold til standardene vi allerede har snakket om tidligere i denne artikkelen, bør normal hvilepuls for en voksen være mellom 60 og 100 slag per minutt.

Selvfølgelig kan og bør du også kjenne pulsen din under fysisk aktivitet. Prosedyren for å gjøre det er den samme, med den forskjellen at tiden vil være under eller like etter endt øvelse.

Maksimal hjertefrekvens

Målingene som er oppnådd ovenfor bør sammenlignes med maksimal hjertefrekvens. Dette er også standard. Som navnet tilsier, indikerer dette det høyeste antallet hjerteslag som kan nås av hjertet under anstrengelse på ett minutt.

Det er flere formler som bestemmer denne målingen. Det vanligste og enkleste er å trekke personens alder fra 226 (hvis kvinne) eller 220 (hvis mann). Dermed vil makspulsen til en 50 år gammel kvinne være 176 slag i minuttet, for eksempel.

Det finnes også andre måter, for eksempel Karvonen-formelen, som anses å være enda mer nøyaktig. Dette forsøker å finne den optimale hjertefrekvensen som skal oppnås under trening. For å gjøre dette er andre variabler inkludert i beregningene, for eksempel hvilepulsen ved oppvåkning.

Men hensikten med disse beregningene er at når den maksimale hjertefrekvensen er bestemt, vet du det beste nivået for deg å nå mens du trener. I tillegg må vi også kontrollere tempoet uten å overdrive. Skal vi jobbe med moderat intensitet bør vi ligge på 50-70 % av maksfrekvensen. Men hvis målet er å øke vår utholdenhet eller aerobe kapasitet, kan vi nå opp til 70-85 %.

Hvorfor er det viktig å vite pulsen din?

Det er to grunnleggende grunner til at vi bør være oppmerksomme på hjertefrekvensen. Den første er å utelukke mulige sykdommer. Dette er faktisk grunnen til at legen måler pulsen vår.

Men selv om hjertefrekvens er en referanse som hjelper til med å oppdage sykdommer, er ikke alle sykdommer forbundet med uregelmessige hjerteslag og ikke alle uregelmessige hjerteslag er tegn på en hjertesykdom.

På den annen side lar det å kjenne pulsen vår vite hvordan vår fysiske tilstand er og om vi jobber på et tilstrekkelig treningsnivå. Sistnevnte kan bidra til å justere treningsplanen vår og evaluere fremgangen vår.

For dette formål bør vi med jevne mellomrom måle pulsen under trening. Hvis vi er for raske, eller hvis det etter en økt tar lang tid å få pulsen tilbake til normalt nivå, betyr det at vi gjør noe galt.

Medir el pulso en un consultorio.

Vi tror du kan være interessert i å lese dette også: Arbeidsrelatert stress forbundet med risiko for hjerteinfarkt

Hvordan opprettholde en normal hjertefrekvens

Kardiovaskulær helsehjelp er avgjørende for å forbedre livskvaliteten vår, spesielt når vi blir eldre. Noen anbefalinger fra Spanish Heart Foundation for å opprettholde en normal hjertefrekvens er som følger:

  • Utøv regelmessig aerobic trening, 3 til 4 ganger i uken
  • Øk forbruket av grønnsaker og frukt
  • Reduser inntaket av salt, bearbeidet mat og sukkerholdige drikker
  • Begrens eller unngå alkoholforbruk
  • Reduser eller slutt med røyking
  • Unngå stressende miljøer
  • Begrens overbelastning på jobb

Når skal man gå til legen

En endring i normal hjertefrekvens kan være midlertidig eller permanent. Men hvis det blir tilbakevendende, er det et tegn vi ikke bør ignorere.

På den annen side, når du trener eller spiller sport, er det ikke uvanlig å føle denne hastigheten øke og legge merke til at den har en høy rytme. Det er bare unormalt hvis dette skulle vare lenge.

Episoder med raske eller langsomme hjerteslag uten åpenbar årsak, eller årsak eller ledsaget av svakhet eller svimmelhet bør rapporteres til lege umiddelbart for å utelukke en nødsituasjon. Husk at pulsen din er et helseverktøy som er i dine hender, både bokstavelig og billedlig talt.

Det kan interessere deg ...
8 matvarer for et sunt hjerte
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
8 matvarer for et sunt hjerte

Hvis du er interessert i mat for et sunt hjerte, bør du vite hvilke matvarer du bør benytte deg av oftere i kostholdet ditt.



  • Abreu Camarda S, Tebexreni1 S, Niero Páfaro C, et al. Comparison of Maximal Heart Rate Using the Prediction Equations Proposed by Karvonen and Tanaka. Arq Bras Cardiol 2008; 91(5): 285-288.
  • Cristancho H, Otalora J, Callejas M. Sistema experto para determinar la frecuencia cardiaca máxima en deportistas con factores de riesgo. Revista Ingeniería Biomédica. 2016; 10(19): https://doi.org/10.24050/19099762.n19.2016.1028
  • Hütt E, Salas J. Corazón de atleta. Revista Clínica de la Escuela de Med icina UCR – HSJD. 2015; 5(1): 22-27.
  • Martínez-Milla J, Raposeiras-Roubín S, Pascual-Figal D, Ibáñez B. Papel de los bloqueadores beta en la enfermedad cardiovascular. Revista Española de Cardiología, 2019; 72(10): 844-852.
  • Navarro F. ¿Cardíaco o cardiaco? Revista Española de Cardiología. 2018; 71(1): 1.  DOI: 10.1016/j.recesp.2017.07.026
  • Pascual Díaz M. Alteraciones morfologicas y funcionales cardiacas en la obesidad. Murcia, España: Universidad de Murcia, 2000.
  • Yáñez F. Síndrome corazón de atleta: historia, manifestaciones morfológicas e implicancias clínicas. Rev Chil Cardiol. 2012;  31(3): 215-225.