Optimaliser lungene dine ved å spise dette

mai 26, 2019
Å beskytte lungene dine mot kroniske sykdommer krever god ernæring med tilstrekkelig inntak av omega-3-fettsyrer og aminosyrer, blant annet.

Et kosthold for å rense lungene dine krever ikke store endringer. Det er imidlertid viktig å forbedre kvaliteten på maten du spiser. Generelt sett trenger du balanserte måltider som inneholder så mange matvarer og næringsgrupper som mulig.

Du er hva du spiser. Derfor er ernæring grunnlaget for helsen til hele kroppen – og det inkluderer selvfølgelig åndedrettssystemet. Ikke bare er det ansvarlig for å styrke immunforsvaret ditt, men det beskytter også lungenes vev og fremmer regenerering av det.

Svært få mennesker er oppmerksomme på hva de spiser og fortsetter å spise de «praktiske» søppelmåltidene som blir annonsert på TV. I tillegg er en stillesittende livsstil årsaken til at tilfeller av lungesykdom har økt.

Men hvordan kan vi forbedre kostholdet vårt?

Matvarer som renser lungene dine

Ved å starte et kosthold for å rense lungene dine, får du gode fordeler hvis du allerede har en lungesykdom eller problemer med å puste. Husk at det ikke er nødvendig å være syk for å begynne å legge til kvalitetsmat til kostholdet ditt.

I alle fall vil vi inkludere anbefalinger for å lindre symptomene på respiratoriske infeksjoner og kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS).

Husk at dette ikke er et strengt kostholdregime som må implementeres akkurat som vi beskriver det. Det er rett og slett en samling av grunnleggende spisevaner som kan utfylle et balansert kosthold, enten det er en lungesykdom eller ikke.

Klar til å ta notater?

Omega-3-fettsyrer

Omega 3

Omega-3-fettsyrer har en ledende rolle i kostholdet vårt. De beskytter ikke bare, men renser også lungene våre. Hovedsaklig kjent for deres evne til å forbedre kardiovaskulær helse, har disse syrene også positive effekter på både lungene og luftveiene.

Denne gruppen med godt fett reduserer risikoen for lungekreft og kroniske lidelser. I tillegg aktiverer de segregasjonen av antiinflammatoriske stoffer for å forbedre lungefunksjonen hvis astma, influensa eller forkjølelse er tilstede.

Hovedkildene til omega 3 er:

  • Fet fisk (laks, makrell, sardiner, tunfisk, osv.)
  • Svarte bønner
  • Linfrø
  • Nøtter
  • Olivenolje.

Husk at det er mange falske olivenolje-blandinger der ute av lavere kvalitet. Velg extra virgin i en mørk flaske. Sjekk etter innhøstingsdatoen eller best før-dato: Jo nærmere dags dato, jo bedre. Legg merke til om opprinnelseslandet, regionen og eiendommen er oppført. «Produsert av» på etiketten betyr ganske enkelt at oljen er flasket i det landet, ikke nødvendigvis at oliven vokser og presses der.

Les denne artikkelen: 9 matvarer de som har astma bør unngå

Glutamin og arginin for lungene dine

Lungesykdommer bryter ned kvaliteten på aminosyrer – spesielt glutamin og arginin. På grunn av dette er det bedre å øke absorpsjonen gjennom mat for å unngå lungesykdom.

Legg til disse i kostholdet ditt som en del av den anbefalte daglige mengden protein som et forebyggende tiltak. Hvis en lungesykdom allerede er tilstede, bør inntaket imidlertid være høyere. De beste kildene til det er:

  • Fisk
  • Egg
  • Meieriprodukter

Karbohydrater

Karbohydrater er sunt for lungene dine

Totalt bør 40 til 45% av de totale kaloriene i et kosthold for å fylle lungene, komme fra karbohydrater. Det bør imidlertid avklares at du bør velge komplekse karbohydrater, da enkle faktisk vil forverre betennelse.

Det anbefales alltid å legge til rikelig med kilder til antioksidanter til kostholdet ditt fordi de er essensielle for å reversere den negative virkningen av frie radikaler. Selvfølgelig er dette bra for lungene dine fordi de er de mest sårbare organene på grunn av skader forårsaket av giftstoffer og oksidasjon.

Alt i alt, er de beste kildene til karbohydrater og antioksidanter belgfrukter, tørket frukt, extra virgin olivenolje, grønnsaker, hele korn, nøtter og frø.

Ikke gå glipp av: 5 fordeler med Himalayasalt-lamper

Moderer natriuminntaket ditt

Salt inneholder natrium

Overdrevent inntak av natrium er relatert til flere sykdommer som resulterer i betennelse. Av den grunn, når du oppretter et kosthold for å beskytte lungene, bør saltinntaket minimeres. I stedet bør du velge urter og krydder.

Både bordsalt og bearbeidede matvarer som inneholder mye natrium forverrer lungeforholdene ved å føre til væskeansamling og dårlig sirkulasjon. Disse overbelaster lungene og påvirker derfor evnen til å puste.

Andre anbefalinger for å ta vare på lungene dine

I tillegg til kostholdsendringer, er det godt å utvikle andre sunne vaner for optimal drift av lungene. Hovedmålet her er å kunne puste fritt og å holde bronkiene godt utvidet. Vær derfor oppmerksom på følgende:

  • Spis fem mindre måltider om dagen (tre hovedmåltider og to snacks).
  • Begrens, eller unngå inntak av bearbeidet, pakket, hermetisert mat, inkludert drikkevarer, giftige søtningsmidler og «stimulanter».
  • Hvis du er sulten mellom måltider, så spis nøtter, ren yoghurt, frukt og grønnsaker.
  • Øk vitamin C-inntaket ved å få i deg flere sitrusfrukter eller andre typer frukt og grønnsaker med høyt C-vitamininnhold.

Til slutt, ikke glem å utfylle kostholdet ditt med mye vann og regelmessig fysisk aktivitet, da de styrker luftveiene og avgifter lungene.

  • Simopoulos, A. P. (2002). The importance of the ratio of omega-6/omega-3 essential fatty acids. Biomedicine and Pharmacotherapy. https://doi.org/10.1016/S0753-3322(02)00253-6
  • Cheng, Z., Buentello, A., & Gatlin, D. M. (2011). Effects of dietary arginine and glutamine on growth performance, immune responses and intestinal structure of red drum, Sciaenops ocellatus. Aquaculture. https://doi.org/10.1016/j.aquaculture.2011.06.025
  • Wu, G., Bazer, F. W., Davis, T. A., Jaeger, L. A., Johnson, G. A., Kim, S. W., … Yin, Y. L. (2007). Important roles for the arginine family of amino acids in swine nutrition and production. Livestock Science. https://doi.org/10.1016/j.livsci.2007.07.003
  • SACN, & Scientific Advisory Committee on Nutrition. (2015). Carbohydrates and Health. Carbohydrates and Health Scientific Advisory Committee on Nutrition. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2011.12.002