Råd for å håndtere aldring

Aldring trenger ikke å være et negativt stadium i livet ditt. Det handler om å gi det en ny mening og finne alternative aktiviteter som holder deg aktiv og sunn. Fortsett å lese for å finne ut hvordan du håndterer aldring.

Siste oppdatering: 05 oktober, 2021

Gjennomsnittlig levealder er ikke den samme som for en stund siden. Men i stedet for å være interessert i hvor mye lenger vi kan leve, bør vi være interessert i hvordan vi skal håndtere aldring på best mulig måte.

Det er av denne grunn at aktiv aldring er et nytt forslag til behandling av aldring. Det legger fokus på viktigheten av å vurdere nødvendigheter, ønsker og evner hos eldre mennesker.

I følge Verdens helseorganisasjon (WHO), mellom 2015 og 2050, vil andelen mennesker som bor i verden eldre enn 60 år gå fra 12% til 22%. Selv om dette kanskje ikke er et eksakt tall, hevdet anslagene for 2020 at antallet mennesker 60 år eller eldre var høyere enn for barn yngre enn 5.

Alder trenger ikke å være synonymt med sykdom, men snarere tvert imot. Det er et annet stadium i livssyklusen. Det inviterer oss til å tenke på nye prosjekter og måter å kose oss på.

Kjennetegn ved aldring

For å komme i gang er det viktig å nevne at aldring er en unik opplevelse for hver person. Her er det biologiske, psykologiske og sosiale faktorer som alle spiller en rolle.

Som et generelt kriterium godtar vi imidlertid at det kan vike for følgende endringer.

Aldring på et anatomisk nivå

De anatomiske endringene er en effekt som følger med aldring.

Selv om det typiske bildet av en eldre voksen i dag ikke er det samme, på grunn av vitenskapelige fremskritt, estetisk kirurgi og livsstil, er det visse kjennetegn. Rynket hud, reduksjon i sensoriske evner (syn og hørsel), metabolismeendringer og tap av benmasse kommer til tankene.

gammel kvinnes nakke på nært hold
Vedvarende fysiske endringer i alderdommen er for eksempel rynker, som er typisk for kollagendegenerasjon.

Sosiale endringer

Disse endringene er tydeligst når det gjelder arbeid. For eksempel i overgangen fra å ha en jobb til senere å bli pensjonist.

På samme måte trodde mange mennesker lenge at eldre mennesker hadde en tendens til å isolere seg. Det trenger imidlertid ikke å være slik. Faktisk forsøker mange gamle mennesker å nyte fritiden og engasjere seg i aktiviteter.

Noen ganger kan eldre mennesker bli isolerte, men mer på grunn av eksterne årsaker (helsen til en partner og andre i nærheten av dem) enn av eget valg. Hver aldringsopplevelse er unik. Vi må være klar over følelsene og de nye utfordringene som disse sosiale endringene forårsaker.

Kognitive og intellektuelle funksjoner

Det kan oppstå problemer med å huske, med tale og uttrykk. For eksempel kan de miste tankegangen i en samtale, ha problemer med å huske noens navn, glemme folk. Dette er kognitiv forverring.

Dette betyr imidlertid ikke at eldre mennesker ikke kan lære nye ting eller være opptatt med sine egne oppgaver. Disse endringene inviterer oss til å tro at disse situasjonene er dynamiske, ikke unike.

Det er viktig å ta hensyn til disse endringene og gjøre noe med dem. Som vi allerede har sagt, trenger aldring ikke å være synonymt med tap, men snarere med tilpasning.

Råd for å håndtere aldring

På samme måte som på alle andre stadier i livet, bør du også forberede deg på aldring. Når vi bestemmer oss for å forlate familiehjemmet eller starte familie, tenker vi ikke på et sted, et passende tidspunkt og de nødvendige ressursene?

Følgende er noen tips som kan hjelpe oss hvordan vi forestiller oss oss selv på det stadiet av livet vårt og tar beslutninger for å velge hvordan vi vil leve det.

1. Arbeid med aksept

For å håndtere aldring må vi akseptere endringen og transformasjonene som kommer til å skje. Lær å se på din nye virkelighet med nye øyne og ikke fra en tilstand av tap, hindring eller nostalgi fra fortiden.

Å prøve å følge den samme rytmen eller ikke gjenkjenne noen begrensninger som kroppen din kan erfare kan føre til mer frustrasjon.

2. Behandle aldring: Følg en balansert livsstil

På dette tidspunktet i livet hører vi ofte “du må dø av noe, og jeg vil helst at det skal være fra å kose meg”. Men glede trenger ikke å være forbundet med overflødighet.

For en positiv aldringsopplevelse er det best å spise sunt, hvile nok og drive moderat fysisk aktivitet, alt etter hva kroppen din lar deg gjøre.

3. Vi trenger alle å bli tatt vare på

Under aldringsprosessen begynner mange mennesker å føle frustrasjon når deres uavhengighet eller autonomi påvirkes. For eksempel, hvis de ikke ser bra, kan det hende at de ikke lenger kan kjøre bilen og trenger noen til å eskortere dem rundt. Mange eldre voksne føler seg ubrukelige eller belastende for familien.

I disse øyeblikkene, for å håndtere aldring, er det en god idé å huske at vi alle trenger å bli tatt vare på. Av den grunn bryr vi oss noen ganger om andre, og andre ganger mottar vi omsorgen.

4. Behandle aldring: Hold tankene dine aktive

Du kan velge forskjellige formater for dette: podcaster, sudoku, dokumentarer, osv. Du må fortsette å anstrenge deg kognitivt .

På samme måte kan du fortsette å lære under aldringsprosessen. Det kan være tidspunktet for når du starter et kurs du ennå ikke har hatt tid til, eller du kan til og med utvikle teknologiske evner.

5. Minn dem på at de kan gjøre andre aktiviteter

For en positiv aldringsprosess bør personen ikke slutte å gjøre aktiviteter, men heller bør de erstatte dem med andre eller redusere intensiteten. For eksempel er det kanskje ikke best for dem å bruke hele ettermiddagen på å passe barnebarna fordi de blir slitne, men de kan kanskje hente barna og ta dem hjem fra skolen.

Nøkkelen her er å konsentrere seg om hva de kan gjøre og tilby alternativer og nye utfordringer.

6. Respekter beslutningene til de som blir eldre

Familien bør forstå at eldre voksne ikke slutter å være mennesker med rettigheter og evner til å ta avgjørelser. For eksempel tolker vi det sånn at de er deprimerte fordi de ikke vil gå en tur til kjøpesenteret når de bare er slitne.

Noen ganger vil de ikke ha den siste mobiltelefonen, fylt med apper, som er vanskeligere å administrere, men heller en mer diskret modell som ivaretar deres egne interesser.

Vi kan tilby dem vår hjelp, men ikke pålegge den. Det er viktig at vi lærer å forstå og har empati når de stiller bestemte krav fra oss, og at vi respekterer deres beslutninger.

mann som sitter ved skrivebordet og strekker hendene
Hver person nærmer seg aldringsprosessen fra en annen vinkel. Det er eldre voksne som fortsetter å jobbe, om enn med redusert rytme, fordi de liker det.

For å håndtere aldring, ikke kjemp mot det. Jobb med det!

Til slutt, som en del av de mest vellykkede strategiene for å håndtere aldring, er det viktig å presisere at deltakelse og sosiale endringer er nødvendige. Vi befinner oss i en tid hvor vi forbinder alderdom med evaluering (ubrukelighet, tap av evner) og vi infantiliserer det.

Det er sant at alderdom har like mye å lære oss som andre stadier i livet. For å oppleve en positiv aldringsprosess, må vi som samfunn også tilby hjelp.

For å gjøre det, er det viktig at vi slutter med de negative stereotypene vi forbinder med alderdom og begynner å se på de positive aspektene. Disse menneskene passet på oss på et tidspunkt. De har erfaringer og synspunkter som kan lære oss mye.

Det er viktig å arbeide for å lage virkelige bilder og diskusjoner om hva alderdom egentlig er i dag.

Det kan interessere deg ...
4 øvelser for å opprettholde mental klarhet i alderdommen
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
4 øvelser for å opprettholde mental klarhet i alderdommen

Vi deler noen øvelser for å opprettholde mental klarhet i alderdommen. Å gjøre dette når vi former våre tanker er viktig for å ha det bra når vi bl...



  • Organización Mundial de la Salud en https://www.who.int/es
  • Rodríguez García, Yarmein, Oliva Díaz, Juan Ariel, Gil Hernández, Arletty, & Hernández Riera, Rodolfo. (2008). Características biopsicososciales de los ancianos. Revista Archivo Médico de Camagüey12(1) Recuperado en 05 de abril de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552008000100004&lng=es&tlng=es.
  • González Bernal, Jerónimo, & de la Fuente Anuncibay, Raquel (2014). Desarrollo Humano en la vejez: un envejecimiento óptimo desde los cuatro componentes del ser humano. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 7(1),121-129.[fecha de Consulta 6 de Abril de 2021]. ISSN: 0214-9877. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851791013