Råd for å sove med senebetennelse i skulderen

12 november, 2020
Å sove med senebetennelse i skulderen kan være ganske ukomfortabelt. Det er derfor viktig å vite hvilken posisjon du bør innta og hvordan du kan redusere smertene. I denne artikkelen skal vi dele noen anbefalinger med deg.

Det kan være veldig ubehagelig å prøve å sove med senebetennelse i skulderen. Denne tilstanden kommer med smerte, betennelse og en følelse av svakhet som reduserer vår evne til å gjennomføre hverdagslige oppgaver. Akkurat når du legger deg har symptomene en tendens til å forverres og kan forstyrre hvilen din.

Hva kan du gjøre med det? Hvordan kan du hindre ubehaget i å påvirke søvnkvaliteten din?

Det er noen enkle tiltak du kan implementere for å forbedre denne tilstanden. I den følgende artikkelen skal vi ta en titt på årsakene samt finne ut hvordan du kan lindre symptomene for å få en god natts søvn.

Hva er senebetennelse i skulderen? Hva er årsakene?

Senebetennelse i skulderen består av en betennelse i senene i skulderen. Det skyldes ofte gjentakende bevegelser eller å overanstrenge skuldermusklene. Det er hyppig hos folk som utøver idretter som tennis, baseball, svømming og lignende.

På den annen side kan det også påvirke mennesker med jobber som består av å legge for mye press på dette leddet, for eksempel tømrere eller malere. Generelt sett er det to typer tendinitt i skulderen:

  1. I rotatormansjetten, som omfatter musculus infraspinatus, musculus supraspinatus, musculus teres minor og musculus subscapularis
  2. I biceps brachii

Hovedsymptomet består av en følelse av smerte som øker når man beveger armen eller ved palpasjon av leddet. Det vil også oppstå en svekkelse i armen, vanskeligheter med å løfte gjenstander og ubehag om natten.

Tennisspiller med senebetennelse
Tennis og andre idretter er tilbøyelige til å forårsake denne senebetennelsen på grunn av bevegelsene man gjør med dette leddet.

Ta en titt på denne artikkelen: Senebetennelse i skulderen: symptomer, årsaker og behandling

Hvordan kan du sove godt med senebetennelse i skulderen?

For å forhindre søvnproblemer som skyldes senebetennelse i skulderen er du nødt til å snakke med en lege. Selv om det finnes noen generelle tips for å gi en følelse av lindring vil legen din være nødt til å avgjøre skadens alvorlighetsgrad og om du trenger medisiner.

Ofte vil de foreslå å ta reseptfrie betennelsesdempende medisiner som paracetamol eller ibuprofen. På samme tid anbefaler vi imidlertid at du også jobber med en fysioterapeut for å gjennomføre øvelser og terapi for å forbedre muskelstyrken i dette området.

Hvis dette ikke er nok for å kontrollere symptomene og smertene kan en injeksjon med kortikosteroider eller til og med kirurgi være nødvendig. Uansett tilfelle kan du ta i bruk disse spesifikke tipsene for å sove godt mens skaden er på bedringens vei. Ikke glem dem!

Påfør is før leggetid

Før du legger deg bør du påføre en ispose eller et kaldt omslag på den påvirkede skulderen. Som Edward R. Laskowski, dr.med., forklarer i en publikasjon i Mayo Clinic, lindrer kulde smerter og får blodårene til å trekke seg sammen. På denne måten reduseres betennelsen.

Kuldeterapi bør vare mellom 15 og 20 minutter. Det er viktig å pakke inn isen i en pose eller en håndduk da direkte påføring kan skade huden.

Finn en alternativ soveposisjon

Sovestillingen din spiller en viktig rolle i hvor raskt senebetennelsen forbedres. Det er imidlertid ingen standard soveposisjon som vil bidra til å lindre tilstanden din. Vi anbefaler derfor at du prøver forskjellige soveposisjoner og velger den mest komfortable.

  • En tilbakelent posisjon. Det er flere alternativer når det gjelder å sove i en tilbakelent posisjon. Først og fremst kan du plassere flere puter bak ryggen når du ligger i sengen. Du kan også bruke en komfortabel lenestol eller en justerbar seng. For ekstra komfort kan du plassere puten under den skadde skulderen.
  • Ansiktet opp. Å ligge på ryggen med den skadde armen på en pute er et annet alternativ. Denne støtten reduserer presset som utøves på skulderen, noe som lindrer smertene.
  • På den uskadde siden. En annen posisjon som vil hjelpe deg å sove godt består av å ligge på den upåvirkede siden. Med andre ord, hvis den venstre skulderen din er skadet, kan du sove på høyre side. Dette kan imidlertid være vanskelig for folk som er ute av stand til å sove i den samme posisjonen gjennom hele natten.
Mann får ikke sove

Utøv gode sovevaner for å sove med senebetennelse i skulderen

For å hjelpe bedringsprosessen i tilfeller av senebetennelse i skulderen, er søvn veldig viktig. Dårlig søvnkvalitet øker stress og gjør bedringen vanskelig. Derfor, i tillegg til å praktisere de ovennevnte rådene, er du også nødt til å utøve andre sunne søvnvaner. Spesielt anbefaler vi følgende:

  • Oppretthold en fast tidsplan. Legg deg og våkne til samme tid hver dag.
  • Unngå bruken av mobile enheter, datamaskiner eller fjernsyn før du sovner.
  • Begrens inntaket av stimulerende midler som koffein, alkohol og nikotin etter klokken 16.00.
  • Spis en sunn middag minst to timer før du legger deg.

Ikke gå glipp av denne artikkelen: Naturlige behandlingsmetoder for senebetennelse

Problemer med å sove på grunn av senebetennelse i skulderen?

Ikke bare er symptomene på senebetennelse i skulderen hemmende i løpet av dagen, de kan også redusere søvnkvaliteten vår. Derfor er det en god idé å prøve disse rådene. Hvis smertene fremdeles ikke forbedrer seg anbefaler vi at du snakker med legen din.

Slik vi nevnte ovenfor krever skaden i noen tilfeller en farmakologisk eller kirurgisk tilnærming. Hvis symptomene er alvorlige og ikke forbedrer seg med noen tiltak for egenomsorg må du derfor søke betimelig og profesjonell hjelp.

  • InformedHealth.org [Internet]. Cologne, Germany: Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG); 2006-. Shoulder pain: Overview. 2020 Feb 13. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK554693/
  • Varacallo M, El Bitar Y, Mair SD. Rotator Cuff Tendonitis. [Updated 2020 Jun 30]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK532270/
  • Tapscott DC, Varacallo M. Supraspinatus Tendonitis. [Updated 2020 Jun 26]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK551702/
  • Spargoli G. TREATMENT OF ROTATOR CUFF TENDINOPATHY AS A CONTRACTILE DYSFUNCTION. A CLINICAL COMMENTARY. Int J Sports Phys Ther. 2019;14(1):148-158.
  • Laskowski, E.R. (Sept. 07, 2017). Tendinitis pain: Should I apply ice or heat?. Mayo Clinic. Available from: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tendinitis/expert-answers/tendinitis/faq-20057872#:~:text=Ice%20numbs%20pain%20and%20causes,ice%20pack%20and%20your%20skin.v
  • Holdaway LA, Hegmann KT, Thiese MS, Kapellusch J. Is sleep position associated with glenohumeral shoulder pain and rotator cuff tendinopathy: a cross-sectional study. BMC Musculoskelet Disord. 2018;19(1):408. Published 2018 Nov 23. doi:10.1186/s12891-018-2319-9
  • Finan PH, Goodin BR, Smith MT. The association of sleep and pain: an update and a path forward. J Pain. 2013;14(12):1539-1552. doi:10.1016/j.jpain.2013.08.007