SAVERS-metoden: Vaner som vil endre livet ditt

14 september, 2020
SAVERS-metoden er en måte å starte dagen på som består av 6 steg man gjennomfører hver morgen. Les denne artikkelen for å finne ut hva du må gjøre!

SAVERS-metoden er basert på seks morgenøvelser for å hjelpe deg å oppnå målene dine, både personlig og profesjonelt. Det er ikke bare en metode, det er en livsfilosofi som vil forandre måten du ser på ting og hjelpe deg med å fokusere på målene dine.

I denne artikkelen skal vi fortelle deg hva det er og hvordan du gjør det.

Hva er SAVERS-metoden?

SAVERS-metoden ble skapt av Hal Elrod og ble publisert i The Miracle Morning. Der forklarer han de seks stegene du bør ta i løpet av den første timen av morgenen for å fokusere livet ditt og oppnå alt du tenker på.

Hal Elrod ble utsatt for en alvorlig ulykke som han mirakuløst kom seg etter med nesten ingen konsekvenser. I denne boken snakker han om sin opplevelse og hva han har oppnådd med sin livsfilosofi ved å opprettholde dette ritualet.

Navnet på metoden er et akronym som består av førstebokstaven til de seks stegene du bør følge hver morgen (på engelsk). Stegene er:

  1. S er for stillhet (silence)
  2. A er for bekreftelser (affirmations)
  3. V er for visualisering (visualization)
  4. E er for trening (exercise)
  5. R er for lesing (reading)
  6. S er for å skrive (scribing)

Det er basert på troen om at dagen din er sterkt påvirket av hvordan du begynner den. Derfor, hvis du starter dagen fokusert på hva du ønsker å oppnå, vil det bli enklere å oppnå det.

På motsatt side, hvis du tilbringer de første øyeblikkene av dagen med å følge med på mindre viktige ting, som å sjekke dine sosiale medier eller e-posten din, vil du oftere avvike fra målet ditt i løpet av dagen.

Våkne om morgenen
SAVERS-metoden foreslår at du starter dagen med å tenke og meditere for å takle målene dine.

Kanskje er du interessert i denne artikkelen: Det du gjør om dagen påvirker søvnen din

Hvilke steg må du følge under SAVERS-metoden?

Det første du bør vite om denne metoden er at du må stå opp en time tidligere hver morgen. For noen virker kanskje dette som en unødvendig innsats, men forfatteren fremhever det som viktig å ha nok tid til å utføre alle stegene.

1. Stillhet (silence)

Du bør være stille de første 5 minuttene etter at du våkner. Dette vil redusere stress- og angstnivået ditt. Du kan bruke denne tiden på å meditere, reflektere, fokusere på pusten din eller å sette et mål for dagen.

2. Bekreftelse (affirmation)

Du kan gjøre dette gjennom repeteringen av visse setninger eller mål som får deg til å føle deg bedre med deg selv. Du kan bruke setninger du finner på selv, fra bøker eller fra sanger.

Ideen er å gjenta disse setningene hver dag for å forbedre humøret og selvbildet ditt. På den måten starter du dagen med mye mer motivasjon og energi til å oppnå det du har tenkt å gjøre.

3. Visualisering (visualisation)

Dette steget vil også ta 5 minutter. Du må sette av tid til å se for deg at du allerede har oppnådd målet du har satt deg.

Det virker kanskje rart, men ved å gjenta setninger som minner deg på at du kan klare det samt se for deg at du har klart det, vil det være enklere for deg å fokusere på å oppnå målet ditt.

4. Trening (exercise)

Du bør sette av minst 20 minutter til dette steget. I løpet av disse 20 minuttene vil du velge en type trening du liker. Dette vil tjene til å aktivere kroppen din og fylle deg med energi.

Vi anbefaler at du velger en aerob treningsøkt siden det vil aktivere kroppen mye mer. Du kan imidlertid gjøre enhver øvelse som får deg til å føle deg bra, uansett om det er litt yoga, pilates eller løping.

Kvinne gjør yoga
Å gjennomføre 20 minutter med trening hver morgen er en del av metoden.

5. Lesing (reading)

Som med trening bør du også tilbringe 20 minutter med å lese noe du liker. Det kan være avisen, en roman du leser for tiden eller enhver annen tekst som motiverer deg eller fokuserer sinnet ditt.

6. Skriving (scribing)

Til slutt vil du tilbringe de siste 20 minuttene av dette ritualet med å skrive. Med skriving mener vi at du skriver ned ideer som kommer til tankene, målene du har eller rett og slett en personlig dagbok,

Det er best å skrive for hånd i en notatbok dedikert til dette formålet.

Vi tror du vil like denne artikkelen: De beste tipsene for å hjelpe deg å løfte humøret ditt

SAVERS-metoden i rutinen din

Forfatteren, og mange følgere, hevder at livet ditt og måten du ser på ting vil forbedres ved å følge denne rutinen daglig. Det vil derfor være enklere for deg å oppnå målene dine.

Husk at du er den eneste som har makt til å forandre livet ditt, og du bør legge vekt på å følge denne eller enhver annen rutine som vil hjelpe deg å oppnå målene dine. Du må ikke gjøre det akkurat slik forfatteren foreslår, men du kan tilpasse disse prinsippene til hverdagen din.

  • The Miracle Morning | Changing the World One Morning at a Time [Internet]. [cited 2020 Apr 30]. Available from: https://www.miraclemorning.com/
  • Sok, Sohyune, Kyung Soon Yang, and Kwuy Bun Kim. “The effect of morning stretching on depression and motivation of rehabilitation for stroke patients.” J Korean Acad Adult Nurs 17.4 (2005): 573.
  • Daurat, A., et al. “Detrimental influence of bright light exposure on alertness, performance, and mood in the early morning.” Neurophysiologie Clinique/Clinical Neurophysiology 26.1 (1996): 8-14.
  • Evans, Gary W., Richard E. Wener, and Donald Phillips. “The morning rush hour: Predictability and commuter stress.” Environment and behavior 34.4 (2002): 521-530.