Seks fiender av hjernehelsen som du bør ekskludere fra kostholdet ditt

Blir du utsatt for effekten av disse hjernefiendene? I så fall kan du prøve å gjøre tiltak for å begrense dem før de genererer komplikasjoner.
Seks fiender av hjernehelsen som du bør ekskludere fra kostholdet ditt

Siste oppdatering: 25 mars, 2021

Hjernehelsen vår avhenger av mange indre og ytre faktorer. Selv om mange sykdommer som påvirker hjernen vår er av genetisk opprinnelse, kan gjentatt praktisering av visse vaner også føre til en betydelig forverring. Les om seks fiender av hjernehelsen her!

Det er uunngåelig at noen av funksjonene dine forverres som en del av aldring. Noen ganger ignorerer vi imidlertid “fiender” som fører til for tidlig slitasje av nevroner og vev.

Blant disse finner vi visse vanlige matvarer som inneholder stoffer som har skadelige effekter på hjernen.

I denne artikkelen har vi samlet en liste over de seks viktigste fiendene av hjelsehelsen, slik at du prøver å begrense dem i kostholdet ditt før de har en negativ innvirkning.

1. Fiender av hjernehelsen: Mononatriumglutamat

Seks fiender av hjernehelse som du bør eskludere fra kostholdet ditt

Mononatriumglutamat er en komponent som ofte finnes i halv- eller helfabrikata. Det er et konsentrert salt som brukes for å bevare maten lenger og samtidig opprettholde smaken og lukten.

Regelmessige inntak forårsaker en økning i produksjonen av dopamin i hjernen. Som du kanskje vet, er dopamin et stoff som gir en følelse av øyeblikkelig velvære.

Problemet er imidlertid at det også har en høy konsentrasjon av såkalte “eksitotoksiner”, som negativt påvirker hjernens helse.

Disse er knyttet til utviklingen av Parkinsons sykdom, Alzheimers, demens og kronisk utmattelse.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Alzheimers sykdom og endrede søvnmønstre

2. Fluor

Fluor er et av elementene som tilsettes drikkevann for å opprettholde renheten

Fluor er et av elementene som tilsettes drikkevann for å opprettholde renheten. Forbrukerne legger ikke merke til det, men det er veldig vanlig i vann fra springen i andre land.

Til tross for regelmessig inntak og den nyttige funksjonen, har forskere begynt å stille spørsmål ved den om de mulige effektene den har på menneskers helse.

  • Det finnes studier som antyder at det har et forhold med lav intellektuell ytelse og endring av noen kognitive funksjoner.
  • I tillegg har organisasjoner som UNICEF også uttalt seg mot denne komponenten i vann.

3. Fiender av hjernehelsen: Raffinert sukker

Raffinerte sukkerbiter

Videre har raffinert sukker og alle dets derivater blitt klassifisert som en av de viktigste “hvite giftstoffene”, sammen med salt og raffinert mel.

I dag er det et av de mest brukte tilsetningsstoffene på kjøkkenet. Til tross for advarslene er det fortsatt en av de mest konsumerte matvarene.

Samlet sett endrer for høyt sukkerinntak metabolismenes funksjoner og setter de kognitive funksjonene i fare.

Etter at det kommer inn i kroppen, begrenser det funksjonen til BDNF-proteinet, som er ansvarlig for å utføre viktige funksjoner i nervesystemet.

Som et resultat kan det oppstå problemer i hukommelsen, og det kan også føre til problemer grunnet sammenhengen mellom nevroner og depresjon.

4. Kunstige søtningsmidler

Søtningsmidler er stoffer som brukes i næringsmiddelindustrien for å erstatte sukker

Søtningsmidler er stoffer som brukes i næringsmiddelindustrien for å erstatte sukker. Selv om noen er av organisk opprinnelse, er de fleste laget med kjemikalier og kunstige stoffer som ikke er sunne.

Mange leger tenker på disse som “gift for hjernen”. Tross alt er de ansvarlige for eksitasjon og overstimulering av nevroner.

Stoffer som aspartam og sakkarin kan utløse forstyrrelser i nervesystemet og forårsake angst, migrene og talevansker ved stort inntak.

Ofte konsentrerer de seg i emballerte industrielle matvarer eller de med “lett” eller “lite sukker” -etiketter.

Besøk også denne artikkelen: 6 triks for å styrke nervesystemet ditt

5. Fiender av hjernehelsen: Gluten

En deig med gluten som blir kvevlet ut

Matvarer med høye konsentrasjoner av gluten har blitt en del av listen over “fiender” av hjernehelsen.

Dette settet med proteiner, som finnes i flere kornsorter, fester seg til tynntarmen og produserer flere metabolske forstyrrelser.

Dets dårlige assimilering øker inflammatoriske ubalanser og risikoen for å lide tilknyttede sykdommer.

Mens mange ikke har noen følsomhet overfor komponenten, kan det generelt påvirke nervesystemet når du bruker det i store mengder.

6. Alkohol

Seks fiender av hjernehelse som du bør eskludere fra kostholdet ditt

Alkoholholdige drikker inneholder giftstoffer og kjemiske forbindelser som kan føre til betydelig forverring av hjernefunksjonene.

Overdrevent forbruk påvirker leverfunksjonen direkte, men kan også føre til et problem kjent som “hjernetåke”. Denne tilstanden er preget av en tilstand der hjernen føles tåkete og ikke kan tenke klart.

I tillegg forstyrrer det nervesystemets funksjon og kan øke angst og depressive tilstander.

Blir du utsatt for effekten av disse hjernefiendene? I så fall kan du prøve å gjøre tiltak for å begrense dem før de genererer komplikasjoner.

I tillegg til dette, prøv å legge til deg vaner og bruk øvelser for å styrke kognitive funksjoner.

Det kan interessere deg ...
Søvn av god kvalitet kan forhindre hjernesykdom
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Søvn av god kvalitet kan forhindre hjernesykdom

En avansert studie i Barcelona gir bevis på at søvn av god kvalitet er viktig for å forhindre hjernesykdommer. Les mer i denne artikkelen!