Sellerijuice i dietten din: fordelene og kontraindikasjonene

Har du prøvd å drikke sellerijuice som en del av en diett? Mange mennesker og kjendiser anbefaler det. Men er dette virkelig den beste måten å innta selleri på?
Sellerijuice i dietten din: fordelene og kontraindikasjonene
Eliana Delgado Villanueva

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Eliana Delgado Villanueva.

Siste oppdatering: 25 august, 2022

Har du noen gang prøvd å drikke sellerijuice? Er du sikker på at du er klar over den beste måten å innta det på? I denne artikkelen vil vi fortelle deg mer om egenskapene, fordelene og kontraindikasjonene til juicen til denne grønnsaken.

Selleri er en plante som tilhører familien Apiaceae. Det vitenskapelige navnet er Apium graveolens. De helbredende egenskapene til denne grønnsaken har vært kjent i århundrer. Faktisk utstedte Karl den Store en ordre som oppfordret til at visse urter og planter, inkludert “apium”, skulle dyrkes på jordene hans.

De viktigste egenskapene til sellerijuice for kostholdet ditt

Selleri er en av de beste grønnsakene for nyrene våre, siden den stimulerer disse organene til å eliminere avfall som kroppen vår ikke trenger. På denne måten bidrar det også til å eliminere væskeretensjon og cellulitter.

Det er til og med i stand til å fortynne urinsyren som påvirker leddene våre, dette fungerer som et anti-inflammatorisk middel. Av denne grunn er det kjent for å være en ideell mat i dietter for revmatisme og gikt.

selleri juice for kostholdet ditt
Selleri er en sterkt anbefalt mat i en diett, da den gir viktige antioksidanter og anti-inflammatoriske forbindelser.

Fordelene med sellerijuice for kostholdet ditt

1. Den er veldig rensende

På grunn av kaliuminnholdet er selleri ideell for å stimulere urinproduksjonen og hjelpe kroppen med å forhindre væskeretensjon. Det hjelper også med å eliminere giftstoffer.

Sellerijuice er spesielt ideell i denne forbindelse, spesielt når den tas på tom mage.

2. Det er et naturlig avføringsmiddel

Selleri kan bidra til å lindre forstoppelse på en helt naturlig måte, spesielt når problemet oppstår av og til som følge av nerver eller stress. Denne effekten skyldes det høye innholdet av kostfiber.

3. Det er nyttig for god fordøyelse

Takket være mineralinnholdet hjelper selleri også med å nøytralisere surhet i magen. Dette kan være svært nyttig i tilfeller av magesår og fordøyelsesbesvær.

Selleri har utallige helsemessige fordeler som også kan finnes når du drikker sellerijuice.

Et glass sellerijuice.

4. Det kan bidra til å eliminere nyrestein og gallestein

Selleriplanten har krampestillende midler. Disse kan eliminere giftstoffer som kan bidra til dannelsen av nyrestein.

Sellerijuice bidrar også til å eliminere nyrestein ved å øke volumet av urin, noe som letter prosessen med å eliminere steinene.

I tillegg er selleri rik på flavonoider, noe som gir den evnen til å desintegrere nyrestein som består av kalsium. Faktisk viste en studie utført på rotter at selleriekstrakt er mer nyttig enn apigenin for å desintegrere denne typen nyrestein. Imidlertid må mer forskning fortsatt gjøres.

Hvor bra er det å innta sellerijuice i dietten din?

Det er mange som hevder at det er nesten mirakuløst å legge sellerijuice til vekttaps-dietten deres. I tillegg har artister som Gwyneth Paltrow publisert historier om “dens potente helbredende egenskaper.”

Men er det virkelig så gunstig?

Ikke overraskende får alt som nevnes av en influencer med stor tilhengerskare mye oppmerksomhet. Når det gjelder selleri, kan de være på vei, men det er et par viktige ting å huske på.

Selleri har absolutt mange helsemessige fordeler. Noen gunstige flavonoider har blitt oppdaget i selleri som kan ha å gjøre med å redusere betennelse i hjernen eller redusere aldersrelatert hukommelsesnedgang.

Som om det ikke var nok, har flavonoidene i selleri også hypolipidemiske, hypotensive og antidiabetiske effekter. Disse aktive ingrediensene reduserer kardiovaskulær betennelse og oksidativt stress, og gir dermed en kardiobeskyttende effekt. Alle disse egenskapene er svært fordelaktige for personer med fedme og metabolske problemer.

Selleri gir også en god dose fiber, i tillegg til vitamin C og K og kalium, i tillegg til å være en veldig lavkalori snack. En 12-centimeter stilk har bare tre kalorier. I mellomtiden inneholder en kopp hakket selleri bare 20 kalorier. Dette kan imidlertid endre seg hvis du lager juice.

Når vi konsentrerer en grønnsak eller frukt til en juice, er den rikere på sukker, karbohydrater og kalorier. En kopp sellerijuice inneholder 42 kalorier.

Av denne grunn er det mye bedre å spise rå selleri som mellommåltid. Den er sprø, lav i kalorier og vil fylle deg. Faktisk er det ofte anbefalt til folk som prøver å gå ned i vekt.

jugo de apio
Selv om det gir viktige næringsstoffer som fremmer velvære, er ikke sellerijuice en mirakeldrikk eller lignende.

Noen siste notater

Å drikke sellerijuice kan være gunstig for helsen din, men det bør understrekes at det ikke er en mirakelkur. Det anbefales å spise selleri som en del av et balansert og inkluderende kosthold. Vær også på vakt mot mattrender som er godkjent av kjendiser.

Generelt, bare fordi en kjendis promoterer mat eller drikke av en bestemt grunn, betyr det ikke at det er støttet av vitenskapen. Vit at det ikke er noen magisk mat eller drikke som totalt kan forandre helsen din eller kurere en sykdom.

Selleri kontraindikasjoner

  • Selleri er veldig rik på oksalater, så vi bør ikke innta for mye hvis det, spesielt hvis vi lider av betennelse eller andre blæreproblemer. I tillegg må vi ta hensyn til at dette stoffet hindrer opptaket av kalsium.
  • På den annen side, gitt dens emmenagoge-effekt og dens apiin-innhold (en kjemisk forbindelse som også finnes i persille og hvitløk), anbefales ikke inntak av selleri for gravide kvinner, siden denne forbindelsen kan forårsake abort når den inntas i store mengder.
  • Til slutt, hvis det brukes som et vanndrivende middel, er det best å øke forbruket av kalium (bananer, grønnsaker, osv.), siden diuretika kan tømme disse mineralene i kroppen vår.

Vi tror du kanskje liker å lese: Kan kalorier bli til fett i kroppen?



  • Fundación Española de la Nutrición. El apio – Verduras y hortalizas. http://www.fen.org.es/mercadoFen/pdfs/apio.pdf
  • Caballero-Gutiérrez Lidia, Gonzáles Gustavo F. Alimentos con efecto anti-inflamatorio. Acta méd. peruana  [Internet]. 2016  Enero;  33( 1 ): 50-64. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1728-59172016000100009&lng=es.
  • Yuan, Linhong, Liu, Jinmeng, Zhen, Jie, Xu, Yao, Chen, Shuying, Halm-Lutterodt, Nicholas Van, & Xiao, Rong. (2017). Vegetable and fruit juice enhances antioxidant capacity and regulates antioxidant gene expression in rat liver, brain and colon. Genetics and Molecular Biology, 40(1), 134-141. Epub March 20, 2017.https://dx.doi.org/10.1590/1678-4685-gmb-2016-0159
  • Al-Asmari AK, Athar MT, Kadasah SG. An Updated Phytopharmacological Review on Medicinal Plant of Arab Region: Apium graveolens Linn. Pharmacogn Rev. 2017;11(21):13–18. doi:10.4103/phrev.phrev_35_16