Treningsformen zumba: En morsom måte å miste vekt på

juni 9, 2019
Treningsformen zumba er en fysisk aktivitet med moderat intensitet. Det vil deg med å gå ned i vekt ved å ha det gøy!

Treningsformen zumba blir stadig mer populær takket være sine to gode egenskaper: Du har det gøy mens du danser, og det hjelper deg med å gå ned i vekt.

Takket være dette har det blitt mange menneskers førstevalg når de ikke våget å gå på treningsstudio for å gå ned i vekt.  I denne artikkelen kan du finne ut hva treningsformen zumba er, og hvorfor det er så gunstig for din generelle helse. I tillegg deler vi noen tips for å få mest mulig ut av zumba-økten.

Treningsformen zumba: Det er viktig å miste vekt på en morsom måte

Kvinne som har det gøy med treningsformen zumba.

Dessverre er det folk som er besatt av å miste vekt. Dette kan gjøre det vanskelig for dem å gå ned i vekt eller ha mangel på konsistens i gode spisevaner eller sport. Dette problemet kan imidlertid gjøre folk svært frustrert, og kan til og med føre til angst og depresjon.

Det er grunnleggende å endre måten du forstår på kroppen din på. Du må opprettholde en sunn vekt for helsen din og føle deg bra med deg selv. Det er imidlertid ikke bra å føle seg frustrert hver dag. På den annen side, tenk på det som en utfordring i livet ditt.

For å oppnå dette permanent må du vedta et sunt forhold til mat og nyte fysisk aktivitet. For dette kan du oppdage de nye aktivitetene som treningsstudioer tilbyr i dag. Du vil definitivt finne noe du liker. Når du først starter, vil du fortsette å gå tilbake.

Oppdag: 6 råd for å unngå trangen til å spise usunt

Hva er treningsformen zumba?

Zumba for å miste vekt.

Zumba er en fysisk aktivitet som har eksistert i nesten 30 år. Det har imidlertid blitt veldig populært i det siste tiåret. De fleste treningsstudioer tilbyr dette eller noe lignende siden zumba er registrert av skaperen sin, Alberto Pérez.

Zumba er basert på forskjellige latinamerikanske rytmer, som bachata, reggaeton, salsa, merengue, cumbia og samba. Disse dansene er kombinert med aerobiske rutiner for effektivt å støtte vekttap.

Når du trener zumba brenner kroppen din mange kalorier mens du toner muskler og får fleksibilitet. I tillegg hjelper disse dansene deg med å lære latinske rytmer på en morsom og tilgjengelig måte for alle, selv barn. I dag er det også variasjoner for å trene føttene, i vannet, i rullestol og mer.

En zumba-klasse

En zumba-økt varer mellom 50 til 60 minutter. I begynnelsen og på slutten er det en kort rekkefølge av tøyningsøvelser for å varme opp og slappe av muskler og forhindre skader. I tillegg er de flotte for å aktivere eller slappe av stoffskiftet fordi dansen kan bli intens.

Sangene lar deg lage forskjellige typer sekvenser du gjentar, noe som gjør det enkelt å følge. I den forstand hjelper latinamerikansk musikk med muskel-hukommelsen. Dette skyldes at rutinen er knyttet til de forskjellige versene. I tillegg, siden trinnene er enkle, kommer du garantert til å ha det gøy.

Les: 4 grunner til at du aldri bør slutte å danse

Slik mister du mer vekt med zumba-økter

For å øke energiforbruket og gå lettere ned i vekt under zumba-øktene, anbefaler vi følgende tips:

  • Drikk vann før, under og etter økten. I tillegg til å hjelpe med vekttap, forhindrer det også dehydrering.
  • Ikke spis rett før en zumba-økt. Ellers kan du få fordøyelsesbesvær på grunn av høy intensitet i øvelsen. Du kan imidlertid spise noe lite og næringsrikt opptil en time før.
  • Prøv å spise litt protein før en halv time etter økten. På denne måten vil du øke forbrenningen og tone musklene dine mer.
  • Hvis du går til en zumba-klasse om ettermiddagen bør du helst spise grønnsaker (salat, grønnsaksuppe, gazpacho, sauterte grønnsaker osv.) og protein (magert kjøtt, fisk, grønnsaker, frisk ost.) Vi anbefaler at du spiser karbohydrater gjennom hele dagen hvis målet ditt er å gå ned i vekt.
  • Zumba kombinerer aerobe og anaerobiske øvelser. Det gjør at i tillegg til intens øvelse som gjør at du svetter, styrkes musklene dine. Jo mer muskelmasse du har, desto mer vil du øke stoffskiftet. Derfor, jo flere kalorier vil du brenne. I tillegg vil du tone kroppen din, og din generelle helse vil takke deg.

Zumba: Siste kommentarer

Til slutt vil vi påpeke at et balansert kosthold og moderate øvelser som zumba hjelpe deg med å gå ned i vekt. Denne prosessen er også morsommere hvis du kombinerer den med morsom fysisk aktivitet. Vi anbefaler imidlertid alltid å gå til en spesialist. På den måten kan du holde perfekt oversikt av dine spisemønstre og atletiske rutiner.

«Lid deg gjennom smerten som kommer fra disiplin, eller lid for alltid under smerten som kommer fra å angre!»

-Ukjent-

  • Chavarrias, M., J. Carlos Vivas, and Jorge Pérez Gómez. “Beneficios para la salud de zumba: Una revisión sistemática.” Journal of Sport and Health Research 10.3 (2018): 327-338.
  • Lorente, Celia. “Adictos al Zumba.” Tiempo 1646 (2014): 69-71.
  • Romero-Barquero, Cecilia Enith. “Al compás de las clases de baile: una experiencia dentro del aula.” Educación 39.1 (2015).