Ultrabearbeidede matvarer øker cellulær aldring

09 september, 2020
Det er viktig å redusere inntaket av ultrabearbeidede matvarer for å redusere deres bidrag av transfett og giftstoffer. Lær mer i denne artikkelen!

Ifølge studier kan det å innta ultrabearbeidede matvarer øke cellulær aldring. Det knappe bidraget av mikronæringsstoffer fra disse produktene og deres høye kaloritetthet bidrar til å fremme oksidasjonsprosesser. Dette kan også føre til en økt risiko for å utvikle sykdommer på mellomlang og lang sikt.

Et sunt kosthold må være basert på inntak av fersk mat. Grønnsaker inneholder for eksempel store mengder fytokjemikalier som bidrar til å forhindre utseendet av frie radikaler. Disse mikronæringsstoffene er også i stand til å redusere skaden celler påføres over tid.

I denne artikkelen skal vi lære deg hvorfor du bør eliminere, eller i det minste redusere, inntaket av ultrabearbeidede matvarer i kostholdet ditt.

Ultrabearbeidede matvarer inneholder transfettsyrer

Kroppen din trenger lipider (fettstoffer). De deltar i en rekke fysiologiske reaksjoner. De er blant annet ansvarlige for hormonell homeostase og for transport og lagring av fettløselige vitaminer.

Det finnes imidlertid forskjellige typer lipider:

  • En- og flerumettet fett: Spesialister ser på disse som sunne og anbefaler inntaket av dem.
  • Mettet fett: Det er noe kontrovers rundt mettet fett. Det er nødvendig med mer forskning for å vurdere dem mer nøyaktig.
  • Transfett, som er til stede i ultrabearbeidede matvarer og er skadelig. Å spise denne typen lipider regelmessig øker betennelsesprosesser og cellulær aldring, som hevdet i en artikkel publisert i tidsskriftet Advances in Nutrition.
Pommes frites
Transfett er knyttet til betennelsesproblemer og overvekt. Av denne grunn anbefaler vi at du begrenser inntaket så mye som mulig.

Lær mer i denne artikkelen: De 10 beste sunne fettstoffene for kostholdet ditt

Ultrabearbeidede matvarer inneholder akrylamid

I tillegg til lipidene som påvirker betennelsesprosessene inneholder ultrabearbeidede matvarer også andre stoffer som er farlige for helsen din. Et eksempel på dette er akrylamid, et avfallsstoff man får ved å utsette stivelse for høye temperaturer.

Dette stoffet kan akselerere prosessen ved celleskade og cellulær aldring. Regelmessig inntak av akrylamid er knyttet til en økt risiko for å utvikle komplekse sykdommer, som kreft, ifølge denne artikkelen publisert i International Journal of Cancer.

Av denne grunn anbefaler vi at du reduserer inntaket av matvarer som kan inneholde dette stoffet. Både ultrabearbeidede, friterte og panerte matvarer kan inneholde dette giftstoffet.

For å unngå dannelsen av akrylamid anbefaler vi at du tilbereder stivelsesholdige matvarer ved lave temperaturer. For å redusere deres teratogene aktivitet er det best å koke dem i vann.

Hamburgere

Vi tror du vil like denne: Vet du hva hamburgere egentlig er?

De har en høy energitetthet

Ultrabearbeidede matvarer er kjent for å være fulle av fett og sukker. Dette øker energitettheten samtidig som det forverrer markørene forbundet med metabolsk helse.

Dette overdrevne inntaket av sukker og transfett er også i stand til å skade mikrobiota. Dette kan forårsake endringer i mangfoldet, noe som forårsaker problemer i fordøyelsen og assimileringen av næringsstoffer.

Av denne grunn anbefaler vi at du reduserer inntaket av denne typen mat. Du bør i stedet fokusere på å spise ferske matvarer som fisk og grønnsaker. Det er avgjørende at du garanterer tilførselen av antioksidanter gjennom kostholdet for å hjelpe kroppen med å bekjempe aldringsprosessen.

Reduser inntaket av ultrabearbeidede matvarer

Som vi nevnte tidligere har ultrabearbeidede matvarer en høy kaloritetthet og et lavt innhold av essensielle mikronæringsstoffer. De er rike på enkle sukkerarter, et stoff relatert til dårlig metabolsk helse.

De inneholder også transfett som kan forårsake betennelse og fremme cellulær aldring. Som om dette ikke var nok kan de også inneholde avfallsstoffer som akrylamid. Disse stoffene fremmer utseendet av kreft og øker risikoen for å utvikle komplekse sykdommer.

Av alle disse grunnene anbefaler forskere at du reduserer inntaket. Vi vet imidlertid at det er vanskelig å eliminere dem helt fra kostholdet vårt siden de er så til stede i rutinene våre. Det er derfor nok å redusere inntaket så mye som mulig samtidig som du øker inntaket av ferske matvarer.

Samtidig er det viktig å sikre et godt tilskudd av grønnsaker, som er rike på antioksidanter. Disse er ansvarlige for å bekjempe dannelsen av frie radikaler og cellulær aldring.

  • Oteng AB., Kersten S., Mechanisms of action of trans fatty acids. Adv Nutr, 2020. 11 (3): 697-708.
  • Pelucchi C., Bosetti C., Galeone C., La Vecchia C., Dietary acrylamide and cancer risk: an updated meta analysis. Int J Cancer, 2015. 136 (12): 2912-22.
  • Rodríguez Hernández, C. (2018). ¿ Consumo de alimentos ultraprocesados?.