Vanlige feil som hindrer deg i å gå ned i vekt

· mai 21, 2019
Et av prinsippene om vekttap er å forbrenne mer enn det vi bruker. Det betyr ikke at du skal slutte å spise, selv om det kan virke som at du ikke går ned i vekt, uansett hva du gjør. Det kan være at du gjør en av de vanligste feilene som hindrer deg i å miste vekt.

Har du problemer med å gå ned i vekt og holde deg der? Hva hindrer deg i å gå ned i vekt?

Det er ulike grunner til at vi bestemmer oss for å slanke oss. Det vanligste er et ønske om å leve sunnere og å føle oss mer komfortabel i vår egen kropp. Hvis du allerede har bestemt deg for å gå ned i vekt, er det på tide å sette et mål og gjøre det som trengs for å oppnå det – uten at det går utover helsen din.

Fortsett å lese for å finne ut hva som er de vanligste feilene som hindrer deg i å gå ned i vekt. Det kan være at en liten endring i din daglige rutine faktisk er nok til å gjenvinne kontroll over kroppen din.

De vanligste feilene når man prøver å gå ned i vekt

1. Begrensning av visse matvarer kan hindre vekttap

Når folk bestemmer seg for å slanke seg, så er det mange som slutter å spise. Noen sulter seg helt, mens andre eliminerer noen få matvarer.

Ulike studier har imidlertid konkludert med at den eneste måten å gå ned i vekt på er ved å følge en diett som inneholder tilstrekkelige deler av alle matvaregruppene. Du bør ikke begrense kostholdet ditt, men i stedet inkludere flere sunne matvarer.

Videre må du sørge for å endre matvanene dine. Ikke legg til mer fett, salt og sukker til matvarer som allerede inneholder mye av det.

Hvis du prøver å miste noen kilo – eller bare leve et sunnere liv, så er det veldig viktig å eliminere bearbeidet ferdigmat fra kostholdet ditt. De fleste er fulle av fruktose, natrium og transfett. (Du kan gjenkjenne dem ved deres flotte, fargerike, trykte pakker.)

Du bør spise mer frukt, korn og grønnsaker som mellommåltider i løpet av dagen, i stedet for å spise ferdigpakkede energibarer, sjetonger, brus, sport- og energidrikker, etc.

2. Råd fra en spesialist

råd for å gå ned i vekt

En annen feil som kan hindre vekttap, er å ikke få råd fra en spesialist. Det er lurt å gjøre dette for å få mer kunnskap om forbrenningen din og de spesifikke behovene du måtte ha.

Å gå til en pålitelig spesialist kan være til nytte for deg, da de kan hjelpe deg med å lage en handlingsplan i henhold til din nåværende vektsituasjon og dine fysiologiske forhold. De vil veilede deg slik at du kan sette deg realistiske mål, og etter hvert nå din ideelle vekt. Det handler ikke om målene som magasiner har fortalt deg om, men målene som tilhører deg.

Kort sagt, å gå til en spesialist kan være en av dine beste investeringer, da det vil spare deg for mye tid og energi – om det er fastlegen eller en ernæringsfysiolog.

3. Overdrevent alkoholinntak kan hindre deg i å gå ned i vekt

Hvor mange ganger har du bestemt deg for å slanke deg, uten å endre dårlige vaner? Du kan trene regelmessig og gjøre en innsats for å ha et sunt kosthold, men det er også viktig å drive med morsomme aktiviteter.

Ulike studier tyder på at alkoholholdige drikkevarer kan hindre deg i å gå ned vekt. For det første er alkohol fulle av tomme kalorier som ikke gir noen næringsstoffer til kroppen. Imidlertid akkumuleres de som sukker som omgjøres til fett.

For å gjøre saken verre, påvirker overdrevent inntak av alkohol også ytelsen. Det kan også skade hjernen og nervesystemet og forverre muskelvevet. Derfor er det viktig å nyte alkohol i moderasjon.

Les også: Må du kutte ut alkohol for å gå ned i vekt?

4. Lite trening kan hindre vekttap

Trening og alkohol

Medisinsk forskning understreker at trening er viktig for vekttap. Årsaken til det er enkelt: Kroppen vår må forbrenne mer kalorier enn den tar inn.

For å oppnå dette må du huske på at aktiviteten regulerer forbrenningen og at den tillater oss å miste overflødig fett. Videre er det mange aktiviteter du kan gjøre, det er bare et spørsmål om å finne noe du liker og trives med.

Ikke gå glipp av: Slik begynner du å trene igjen etter en lang pause

For å lette prosessen, inviter noen til å bygge en ny, sunn livsstil sammen med deg. Du vil oppdage at det er lettere å forbli aktiv i selskap med en god treningspartner!

  • Klempel, M. C., Bhutani, S., Fitzgibbon, M., Freels, S., & Varady, K. A. (2010). Dietary and physical activity adaptations to alternate day modified fasting: implications for optimal weight loss. Nutrition Journal. https://doi.org/10.1186/1475-2891-9-35
  • Speakman, J. R., & Mitchell, S. E. (2011). Caloric restriction. Molecular Aspects of Medicine. https://doi.org/10.1016/j.mam.2011.07.001
  • Weigle, D. S., Breen, P. A., Matthys, C. C., Callahan, H. S., Meeuws, K. E., Burden, V. R., & Purnell, J. Q. (2005). A high-protein diet induces sustained reductions in appetite, ad libitum caloric intake, and body weight despite compensatory changes in diurnal plasma leptin and ghrelin concentrations. American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1016/j.colsurfb.2010.07.059
  • Chaput, J. P., Klingenberg, L., Rosenkilde, M., Gilbert, J. A., Tremblay, A., & Sjödin, A. (2011). Physical activity plays an important role in body weight regulation. Journal of Obesity. https://doi.org/10.1155/2011/360257