3 dietter for vekttap som ikke setter helsen i fare

02 mars, 2020
Selv om noen dietter bidrar til vekttap uten å påvirke helsen, er det best å se an hvert tilfelle individuelt i samråd med ernæringsfysiolog. På denne måten er det mulig å få til en diett skreddersydd for hver persons behov. Les videre for å oppdage tre sunne dietter for vekttap.

De fleste populære dietter er ikke bærekraftige på mellomlang eller lang sikt og er skadelige for helsen. Derfor har vi bestemt oss for å dele tre dietter for vekttap som garantert er bærekraftige og sunne. 

Oppdag dem nedenfor!

Dietter for vekttap som ikke setter helsen i fare

Riktig ernæring er grunnleggende for å oppnå en sunn og balansert vekt. Med tanke på dette er det best å følge en diett som sikrer inntak av alle matgrupper. Videre, ifølge en studie publisert i Journal of Research in Medical Sciences, er det passende å redusere kaloriinntaket.

Uansett kan hver persons næringsmessige og energimessige krav variere i henhold til alder, livsstil og helsetilstand. Derfor, selv om de diettene for vekttap vi deler nedenfor ikke skal sette helsen din i fare, er det best å oppsøke en ernæringsfysiolog for å hjelpe deg med å velge en diett som passer dine behov.

Du burde definitivt lese denne artikkelen: Ti ting som vil motivere deg til å følge middelhavskosten

1. Den ketogene dietten

Selv om denne dietten tidligere var kontroversiell, er det nå ansett som et av de beste alternativene for vekttap. Den er til og med støttet av en undersøkelse publisert i International Journal of Environmental Research and Public Health. 

Mekanismen er enkel: Kutt ut så mange karbohydrater som mulig. Denne typen diett innskrenker ikke kvantitet, kun en matgruppe. Det faktum at den ikke tvinger mennesker til å begrense inntaket, gjør den mer bærekraftig

Dette kostholdet er vanskelig å overvåke de første ukene, ettersom du kan lide av et lite abstinenssymptom når du slutter å spise sukker. Når denne effekten avtar, og dietten blir godt planlagt, er det imidlertid relativt enkelt å følge den.

Det er trygt for helsen din på mellomlang og lang sikt, så lenge du ikke går over det anbefalte proteininntaket på 0,8 g/kroppskilo. Noen modifikasjoner kan være enklere å følge, som å kun begrense karbohydrater etter et visst klokkeslett.

Mange dietter for vekttap kan være skadelige for helsen.

Den ketogene dietten sikter etter å redusere karbohydrater til et minimum. Derfor er det nå en av de mest anerkjente dietter for vekttap.

2. Dietter for vekttap: Periodisk faste

Dette innebærer å veksle mellom perioder med faste (minst 16 timer) og andre perioder der matinntak er tillatt. Ifølge en anmeldelse publisert i Annual Review of Nutrition er det helsefrembringende på mellomlang og lang sikt, ettersom det fremmer vekttap og kan forbedre metabolsk helse.

Det har en veldig høy vedlikeholdsrate grunnet det hormonelle systemet som regulerer “sulthormonet” (ghrelin) kort etter at man våkner. En nyttig strategi er å drikke kaffe eller te på tom mage for å føle seg mettere og gjøre periodisk faste mer utholdelig. 

Periodisk faste kan bli kombinert med en ketogen diett eller karbohydratbegrensning etter et visst tidspunkt for å maksimere resultater. Selv om det finnes forskjellige protokoller, er den minst restriktive og den som virker best 16:8, som betyr at man hopper over frokost eller middag. Mer aggressive typer inkluderer én dag faste hver andre til tredje dag.

Du burde også lese: Den ketogene dietten: Fordelene og ulempene

3. Atlanterhavsdietten

Denne dietten er en versjon av Middelhavsdietten. Den fremhever inntaket av fisk over kjøtt, ifølge en studie publisert i BMC Public Health. Den anser imidlertid ikke brød som et essensielt tilbehør eller vin som “sunn mat”.

Det er en vanlig diett i nordiske land og sikrer riktige nivåer av vitamin D grunnet inntaket av fet fisk og meieriprodukter. Grønnsaker er et grunnleggende element og karbohydrater er ikke basen av matpyramiden. Selv om olje og nøtter hovedsakelig blir brukt som fettkilder, er det også fordelaktig å inkludere avokado.

Det er positivt å kombinere denne dietten med periodisk faste for å forbedre vekttapsresultatene. Atlanterhavsdietten er ansett som hjertevennlig. Det er grunnleggende å sikre inntak av varierte frukter og grønnsaker og variere typen fisk (prioriter fet fisk over hvit fisk).

Dietter for vekttap: Atlanterhavsdietten.

Fordelene med denne dietten er at det er en versjon av den tradisjonelle middelhavsdietten. Derfor er den oftere enklere å innlemme og følge.

Les også: Vellykkede dietter og hva de har til felles

Hva er det beste valget blant dietter for vekttap?

Når det kommer til disse tre diettene for vekttap, er den vanskeligste å følge mest sannsynlig den ketogene dietten. I mange land spiser folk brød sammen med maten og inntaket av karbohydrater er veldig vanlig. Derfor kan det føre til en innledende avvisning å innskrenke inntaket av dette. I løpet av de første dagene er det dessuten vanlig å oppleve visse episoder av utmattelse frem til man bli vant med ketosen.

Derfor kan atlanterhavsdietten være den mest praktiske og komfortable. Den er ganske lik middelhavsdietten, utenom det økte inntaket av fisk og det faktum at den ikke prioriterer korn. Samtidig reduserer den også inntaket av alkohol, noe som er en bevist strategi for vekttap.

Effektene blir forsterket dersom du også legger til periodisk faste. Mens det kan være aggressivt å faste i 24 timer for noen, kan det å hoppe over kun frokosten være en nyttig metode for å øke vekttapet. I alle fall burde du oppsøke en profesjonell før du begynner med noen av disse diettene. 

  • Paoli A., Ketogenic diet for obesity: friend or foe?. Int J Environ Res Public Health, 2014. 11(2): 2092-107.
  • Obert J., Pearlman M., Obert L., Chapin S., Popular weight loss strategies: a review of four weight loss techniques. Curr Gastroenterol Rep, 2017. 19(12): 61.
  • Calvo-Malvar Mdel M., Leis R., Benítez-Estévez AJ., Sánchez-Castro J., Gude F., A randomised, family-focused dietary intervention to evaluate the Atlantic diet: the GALIAT study protocol. BMC Public Health, 2016. 16(1): 820.
  • Soeliman FA, Azadbakht L. Weight loss maintenance: A review on dietary related strategies. J Res Med Sci. 2014;19(3):268–275.
  • Strychar I. Diet in the management of weight loss. CMAJ. 2006;174(1):56–63. doi:10.1503/cmaj.045037
  • Champagne CM, Broyles ST, Moran LD, et al. Dietary intakes associated with successful weight loss and maintenance during the Weight Loss Maintenance trial. J Am Diet Assoc. 2011;111(12):1826–1835. doi:10.1016/j.jada.2011.09.014