5 årsaker til for tidlig aldring

juni 11, 2016

Kan tristhet og stress ta noen år av livet vårt? Ja. I tillegg til stillesittende livsstil og en usunn diett, kan sorg og stress føre til for tidlig aldring.

Ved flere anledninger har du sikkert møtt mennesker som ser langt yngre ut enn de faktisk er. Vi spør oss selv: «Hvordan gjør de det?». Vi glemmer ofte at den beste måte og se og følge deg ung på, er å ha en sunn livsstil. Det inkluderer mange faktorer som kosthold, trening, hudpleie, og fremfor alt, å kunne håndtere situasjoner som oppstår i vårt daglige liv.

Det er viktig å huske på at resultatene vil bil merkbare hvis du har usunne vaner. Hvis du ikke tar godt vare på deg selv både fysisk og psykisk, vil du faktisk fremskynde aldringsprosessen. Det vil både påvirke ditt utseende og helse.

I denne artikkelen vil vi snakke om de vanligste årsakene til for tidlig aldring.

Mistrivsel

Å ha god psykisk helse kan ha svært positiv effekt på vår fysiske utseende. Hvis vi lever våre daglige liv i dårlig humør eller har ingen åpenbare grunner til å føle oss lykkelig, vil bitterheten vi føler gjenspeiles i ansiktet. Over tid, vil vi se mye eldre ut enn det vi virkelig er. På en annen side, hvis vi har et positivt syn på livet, og klarer å være lykkelige, vil det sakte ned aldringsprosessen.

Stress

2-stress

Stress er en tilstand som blir mer og mer vanlig nå til dags. Det er en av de viktigste årsakene til for tidlig aldring. Noen av de mest synlige effektene av stress er håravfall, rynker og andre tegn som får oss til å se eldre ut. Derfor er det best å prøve å unngå situasjoner som utløser stress. Situasjoner som stresser oss fortjener ikke, i de fleste tilfellene, så mye energi vi bruker på å løse eller bekymre oss. Ved å la ting gå litt av seg selv, har vi en bedre sjanse til å finne en effektiv løsning på stressende situasjoner. Vi vil også unngå mange negative effekter, som for tidlig aldring.

Mangel på mosjon

Mosjon får oss til å føle oss mer levende, mer ungdommelig. Det gir oss også et friskere utseende. Regelmessig trening har mange helsemessige fordeler: det hindrer fedme, forbedrer blodsirkulasjon, og øker lungekapasitet. Det hjelper også med å holde huden ung.

Usunt kosthold

3-fast-food

Måltider som er næringsfattige, og som inneholder mye fett gjør kroppen vår ingen tjeneste. Slikt kosthold kan ha alvorlige, negative konsekvenser for vår helse og utseende. For å opprettholde et ungdommelig utseende, er det viktig å ha et kosthold rikt på frukt og grønnsaker, magert kjøtt. Det er også viktig å drikke den anbefalte mengden vann hver dag. Et kosthold som inneholder sunn mat vil holde oss yngre lenger.

Ikke nok hvile

Å få den nødvendige mengden søvn hver natt, er viktig for celleregenerering og gjenoppretting av kroppens energinivå. Begge faktorene hjelper oss å bli sunnere og sterkere. Kroppen trenger minst åtte timer søvn. Hvis du sover mindre, øker risikoen for aldringsprosessen.

Vi håper at du har hatt glede av å lese denne artikkelen!

FRA NETTET