5 grunner til å gjøre pushups hver dag

mars 17, 2016

Trening er en av de beste måtene å brenne en masse kalorier, gå ned i vekt, og å tone musklene dine på til du har figuren du ønsker.

Ikke alle øvelser involverer alle kroppens muskelgrupper, og i de fleste øvelsene du må kombinere en kardiovaskulær rutine med styrketrening for å jobbe med ulike deler av kroppen.

Heldigvis er pushups en av disse «alt i ett-øvelsene» som er til fordel for flere deler av kroppen uten at det krever at du legger til nye bevegelser til rutinene dine eller at du jobber hardere.

Selv om det fortsatt er en god idé å komplementere pushups med andre øvelser, vil det å utføre bare dem ha en stor innvirkning på formen din.

Styrker overkroppen din

Ved å gradvis øke antallet pushups du gjør hver dag, vil du bygge styrke i overkroppen.

Denne enkle øvelsen jobber med brystet og skuldrene, og hjelper deg med å utvikle en overkropp som er sterk og definert.

Tren magemusklene dine

2-slank-midje

Selv om pushups teknisk sett er en øvelse for overkroppen, trener de også andre muskelgrupper når de utføres på riktig måte. Når du holder magen rett mens du trener vil det bidra til å stabilisere ryggraden.

Dette i sin tur styrker og toner magen, uten at det er målrettet mot magemusklene spesielt.

Øk energinivået ditt

Selv om trening kan høres ut som den verste måten å lindre trøtthet eller svakhet, kan det å gjøre noen pushups faktisk gi deg en energiboost.

Denne bevegelsen forbedrer blodsirkulasjonen, genererer kroppsvarme, og utløser hormoner som gjør at hjernen din vil arbeide mer effektivt.

Det beste er at du kan gjøre pushups nesten hvor som helst, og at det alltid vil være tilgjengelig for deg som en rask oppladning uten å måtte ty til energidrikker eller piller.

Øk beintettheten

3-sterke-skuldre

Etter hvert som kroppen blir eldre, vil beintettheten din minske, noe som gjør dem mer utsatt for brudd. Vekttrening er en viktig del for å opprettholde sterke bein, og du får også denne fordelen av å gjøre pushups.

Når du utfører denne omfattende øvelsen jobber du med forskjellige muskelgrupper, i tillegg til håndleddene og albuene, som alle styrker beinene dine og reduserer risikoen for skade.

Øker stoffskiftet

Når du gjør en pushup må kroppen bruke flere forskjellige muskelgrupper samtidig. Dette gjør at hjertet må jobbe hardere for å pumpe blod, og du begynner å puste fortere.

Den samlede fordelen er en økning i stoffskiftet, som er en sentral komponent i vekttap og for å forbedre den generelle helsen din. Med bare en bevegelse vil du få dobbelt så mange fordeler, fordi det oppfyller rollen som både kondisjonstrening og styrketrening.

Hvordan gjør du pushups?

4-pushups

Nå som du har noen veldig gode grunner til å begynne å gjøre pushups hver dag, er du sikkert klar til å komme inn i rutinen.

Hvis du ønsker å bygge muskelmasse, forbrenne fett og forbedre din generelle form, ta hensyn til følgende tips for å være sikker på at du gjør det riktig.

  • Ligg på gulvet eller en yogamatte med ansiktet ned. Hold føttene sammen, og du skal føle kroppsvekten din på brystet.
  • Plasser håndflatene på gulvet ved siden av deg med skulderbreddes avstand.
  • Bøy tærne, slik at de berører bakken.
  • Dytt deg opp med armene, mens du støtter vekten din på hendene og tærne. Hodet skal forbli i en rett linje i forhold til hælene.
  • Rett ut armene og hold den ustrakte stillingen. Deretter bøyer du albuene og går tilbake til startposisjon.

I begynnelsen kan du gjøre så mange pushups som mulig, men ikke press deg selv for mye hvis du ikke er vant til bevegelsen. Så snart du føler at du trenger en pause, hvil deg litt, og begynn på nytt når du er klar.

Du kan gjøre flere sett med repetisjoner og øke det totale antallet etter hvert som kroppen justerer seg til det.

Det er en god idé å legge til én til to ekstra pushups per dag.

Til slutt vil du være i stand til å gjøre dem alle i ett sett uten å stoppe. Et enkelt mål for nybegynnere er å gjøre 12 pushups i løpet av tre dager, og begynne å øke derfra.

FRA NETTET