5 tips for å gå ned i vekt i overgangsalderen med et sunt kosthold

Mange aspekter ved kostholdet kan bidra til at man kan gå ned i vekt i overgangsalderen. Disse vil ikke bare bidra til en bedre figur, men vil også være avgjørende for å opprettholde en god helse
5 tips for å gå ned i vekt i overgangsalderen med et sunt kosthold

Siste oppdatering: 25 august, 2022

Å gå ned i vekt i overgangsalderen er et behov som ikke bare dreier seg om det estetiske. Selv om det er normalt å bekymre seg for figuren i denne alderen, er det av helsemessige årsaker viktig å ligge på riktig vekt.

Kroppen og dens funksjoner går gjennom plutselige forandringer på grunn av hormonelle endringer i denne perioden. Derfor bremser stoffskiftet og det er en større tendens til ansamling av fett, væskeoppsamling og tap av muskelmasse.

For å motvirke alle disse effektene, er det viktig å forstå hvilken rolle kostholdet spiller. Selv om mange bagatelliserer dette er et godt kosthold avgjørende for å oppnå en sunn kroppsvekt, for dermed å forebygge sykdommer.

Hvordan kan man gå ned i vekt i overgangsalderen? Hvilke endringer må gjøres i kosten? Vi vet at dette er spørsmål som mange kvinner ønsker å finne svar på. Derfor vil vi dele noen tips med deg.

Sunt kosthold for å gå ned i vekt i overgangsalderen

Å følge et sunt kosthold er den beste måten å gå ned i vekt på i overgangsalderen. Selv om det er praktisk å innføre vaner som kosttilskudd, kan det å spise mat med høyt næringsinnhold optimalisere stoffskiftet og opprettholde et godt energiforbruk.

På grunn av endringene kroppen gjennomgår i denne perioden er det nødvendig å sikre riktig opptak av næringsstoffer. Det er faktisk noen spesielle krav til ernæring for å forhindre kroniske sykdommer som osteoporose og leddgikt.

Den gode nyheten er at det ikke er nødvendig med restriksjoner eller strenge dietter. Ved å kombinere sunne ingredienser kan du sette sammen et balansert og fullverdig kosthold for å kontrollere fett og kalorier.

Matvarer for å gå ned i vekt i overgangsalderen

Matvarer for vekttap

Hvis målet er å støtte de metabolske funksjonene for å gå ned i vekt i overgangsalderen, er det nyttig å inkludere noen fordelaktige matvarer i den daglige kosten:

  • Magert kjøtt (kylling, svinekjøtt eller kalkun)
  • Fisk og sjømat
  • Fullkorn (havre, ris, fullkornsbrød osv.)
  • Frukt og grønnsaker
  • Belgfrukter (bønner, linser, erter, soyabønner
  • Nøtter og frø
  • Sunt fett (olivenolje, avokado, solsikkeolje)

Tips til et kosthold for å gå ned i vekt i overgangsalderen

I tillegg til å passe på hvilke matvarer du spiser har vi en rekke tips du kan følge for å opprettholde et sunnere og mer effektivt kosthold.

1. Øk forbruket av proteiner

Matvarer med proteiner

Dette makronæringsstoffet bidrar til å opprettholde en slank kroppsmasse

Å innføre dette i den daglige kosten øker effekten av trening for å opprettholde muskelmassen. Samtidig fremmer det stoffskiftet og hjelper deg til å lettere gå ned i vekt.

Noen matvarer med proteiner er:

  • Magert kjøtt
  • Fisk og sjømat
  • Belgfrukter og nøtter
  • Egg og derivater
  • Meieriprodukter

2. Spis en balansert frokost

En av de største feilene kvinner i overgangsalderen gjør er å hoppe over frokosten i den tro at de “sparer kalorier”. Dette er langt fra gunstig for å gå ned i vekt. Dessuten fører det til svekket energi og større sannsynlighet for matrelatert angst.

En sunn og balansert frokost bør tilsvare 25% av det daglige inntaket av kalorier. Derfor må du ikke erstatte frokosten med en enkel kaffe, kjeks eller behandlet og prefabrikkert mat.

3. Øk forbruket av frukt og grønnsaker

Frukt og grønnsaker

Dette utvalget av matvarer er proppet med næringsstoffer og egenskaper
  • Det anbefales å konsumere fem til seks porsjoner om dagen for å kontrollere matrelatert angst, få energi og forbedre stoffskiftet.

4. Unngå mettet fett og sukker

Stoffskiftet jobber i lavere tempo etter overgangsalderen. For ikke å overbelaste funksjonene er det derfor viktig å begrense inntaket av mat med mettet fett og sukker.

  • Industriell mat, bakervarer og søtsaker bør ikke være en del av det daglige kostholdet. Det er viktig å lese etikettene for å ha kontroll på hva du spiser.

5. Øk forbruket av vann

Drikk vann

regulere temperaturen og forhindre energitap
  • Rikelig inntak av vann forlenger metthetsfølelsen mellom måltidene og forbedrer fordøyelsen. Derfor anbefales det å drikke mellom 6 og 8 glass om dagen,

Prøver du å gå ned i vekt i overgangsalderen? Er du bekymret for overvekt? Ikke nøl med å iverksette alle disse tipsene for å ta vare på deg selv i denne perioden.



  • Deer RR., Volpi E., Protein intake and muscle function in older adults. Curr Opin Clin Nutr Metab Care, 2015. 18 (3): 248-53.
  • Alissa EM., Ferns GA., Dietary fruits and vegetables and cardiovascular diseases risk. Crit Rev Food Sci Nutr, 2017. 57 (9): 1950-1962.