7 matvarer som er tillatt i et mykt kosthold

Formålet med maten tillatt i et mykt kosthold er å lette fordøyelsesprosessen. Samtidig er det viktig å sikre at kostholdet ditt gir deg de nødvendige næringsstoffene.
7 matvarer som er tillatt i et mykt kosthold

Skrevet av Okairy Zuñiga

Siste oppdatering: 25 august, 2022

Har legen din anbefalt at du skal spise et mykt kosthold, men du aner ikke hva du skal spise?

I denne artikkelen vil vi gi deg noen alternativer som er svært enkle å folkge, og som også vil være til stor hjelp for å håndtere ditt medisinske problem. Derfor vil vi lære deg hvilke matvarer som er tillatt i det myke kostholdet. Generelt sett bør du spise myk mat som ikke er for krydret og med lite fiber.

Vanligvis anbefales et mykt kosthold før og etter noen medisinske prosedyrer. Det er også ofte nødvendig når magen din har problemer med diaré, gass eller intoleranse av noe slag, ifølge eksperter.

Andre tilfeller der det anbefales er for å behandle gastroenteritt eller betennelser, men alltid etter å ha konsultert legen din.

Samlet sett er formålet med maten som er tillatt i det myke kostholdet å lette fordøyelsesprosessen. Samtidig gir den deg også de nødvendige næringsstoffene.

Les videre og legg merke til de beste matvarene å begynne med for denne kostholdsanbefalingen!

1. Kjøtt og kjøtterstatninger

Noen mennesker tror at kjøtt er ekskludert fra maten som er tillatt i det myke kostholdet. Dette er imidlertid helt feil! Realiteten er at du alltid trenger å innta nok protein, og det beste alternativet for dette er kjøtt.

Det du imidlertid bør ta i betraktning er at du må spise magert kjøtt tilberedt på enklest mulig måte.

  • Prøv å unngå alle slags dressinger, sauser, panering og stekte retter.
  • I mellomtiden kan du dra nytte av milde urter og andre naturlige erstatninger for smakstilsetning.
  • Matlaging bør gjøres dampet, i ovnen eller grillet og uten noen form for fett.

Produktene som er tillatt i denne typen diett er:

Vi tror du kan finne denne artikkelen interessant også: Tips for å inkludere kjøtt i et sunt kosthold

2. Frukt og juice

Andre matvarer som er tillatt i det myke kostholdet er frukt og juice. Disse juicene skal være helt naturlige og også så ferske som mulig, men uten fruktkjøtt.

Dette er fordi fruktkjøttet inneholder store mengder fiber, som gjør det vanskelig for magen å jobbe.

Når det gjelder epler og pærer, er det lurt å koke dem i litt vann for å myke dem opp. Forskning tyder på at pektinet i disse fruktene favoriserer tarmtransport. Du bør også unngå frø og skinn.

De beste alternativene er:

  • Bananer
  • Avokado
  • Ferskener
  • Pærer
  • Epler

3. Grønnsaker og grønt i et mykt kosthold

Grønnsaker er en av de beste matvarene som er tillatt i det myke kostholdet. På grunn av det store utvalget som er tilgjengelig, vil du enkelt finne alternativer som du liker.

  • Den beste måten å tilberede dem på er å koke eller dampe dem.
  • Det er imidlertid ikke tilrådelig å steke dem fordi det er vanskelig å fordøye dem på denne måten.
  • Du kan også tilberede juice eller smoothies, men det er best å sile dem før du inntar dem fordi de inneholder mye fiber.

De beste valgene av grønnsaker i denne typen diett er:

  • Poteter
  • Kål
  • Søtpoteter
  • Tomater uten skall
  • Gresskar

På den annen side anbefales også grønnsaker som gulrøtter og squash for inkludering i et mykt kosthold. De kan tilberedes i kremer eller mos og er det ideelle valget til fisk og hvitt kjøtt.

Unngå stekte eller fete grønnsaker for enhver pris under hele dietten din.

4. Korn: Mat tillatt i et mykt kosthold

Arroz.
Når du spiser korn som en del av et mykt kosthold, anbefales det at de tilberedes til det punktet hvor de er veldig, veldig myke.

Selv om fiber kan være vanskelig å behandle, er dette matvarer som er tillatt i det myke kostholdet. Vi anbefaler bare at kornsorter tilberedes til et punkt hvor de er veldig, veldig myke.

I dette tilfellet anbefales det at du velger vanlig pasta og hvit ris. Disse er lettere å tilberede og fordøye og vil også få deg til å føle deg mett i mindre porsjoner.

Du kan inkludere følgende korn i denne dietten med måte:

  • Kokt havregryn
  • hvit ris
  • Pasta
  • Nudler
  • Brød og kjeks som er laget med raffinert mel

5. Meieriprodukter

Du vil bli glad over å få vite at en av matgruppene som er tillatt i det myke kostholdet er meieri. Meieri kan fungere som et naturlig probiotika og i stor grad redusere ubehag i magen, ifølge mange studier.

Faktisk lar denne typen diett deg tilberede det meste av de andre matvarene som er nevnt her på en mer behagelig måte. Du kan for eksempel bruke melk til å tilberede havregryn eller ris til frokost.

  • Når du velger meieriprodukter, sørg for at de inneholder lite fett og laktose.
  • Noen alternativer er melk, vanlig ost, yoghurt og cottage cheese.

Siden denne ingrediensen er tillatt, kan du leke med flere alternativer og eksperimentere. Husk at du kan inkludere litt honning eller skånsomt krydder for å tilføre smak.

6. Desserter og bearbeidede produkter

Det er vanligvis ikke anbefalt å innta disse matvarene, men de er noen ganger tillatt i en myk diett.

  • Vi anbefaler imidlertid kun basisprodukter som gelatin eller kremer. Du bør imidlertid alltid være forsiktig med porsjonene dine.
  • Husk at de også kan påvirke andre aspekter av helsen din.

Det er viktig å unngå desserter og også produkter med kokos og frø . Disse matvarene er vanskelige for magen å behandle og syntetisere.

Det du kan spise er:

  • Gelatin
  • Småkaker uten nøtter eller frø
  • Iskrem
  • Brunt sukker
  • Gelé
  • Pudding og vaniljesaus

7. Urter og krydder

Urter
Visse urter og krydder kan være en del av et mykt kosthold når det inntas med måte.

Den siste av maten som er tillatt i det myke kostholdet vil tillate deg å legge til ekstra smak til det du spiser.

En av utfordringene av å følge et mykt kosthold, er ofte smakløsheten til enkelte matvarer. Prøv å dra nytte av den deilige smaken av urter, krydder og et snev av salt for å fikse dette.

Men krydderne du bør unngå er:

  • Nellik
  • Anis
  • Sterke urter
  • Pepperkorn
  • Rosmarin

Resten av krydderne og salt kan brukes. Bare husk å unngå utskeielser.

Hvilke matvarer bør unngås når du følger en myk diett?

Hovednøkkelen til et mykt kosthold er å unngå å spise for mye mat. Nyere publikasjoner sier at store porsjoner mat øker størrelsen på magen og forårsaker mer arbeidsbelastning til resten av organene.

På samme måte bør følgende matvarer unngås under den myke dietten:

  • Blomkål og brokkoli
  • Kaker, kremer og søte deiger
  • Pølser
  • Tørket frukt, nøtter og hele korn
  • Meieriprodukter kombinert med nøtter og frø
  • Brus og syltetøy
  • Krydrede produkter

Anbefalinger når du følger et mykt kosthold

I tillegg til å kjenne til matvarene som er tillatt i det myke kostholdet, er det viktig at du tar hensyn til visse tips når du overholder det.

Først av alt bør du unngå mat som inneholder rikelig med fiber eller fett, siden de øker arbeidet i mage-tarmkanalen. Du bør også unngå å spise innen to timer før du legger deg.

På den annen side er det nødvendig å spise små porsjoner mat oftere i løpet av dagen. Maten din bør tygges godt for å lette fordøyelsen. Hvis du tilfeldigvis fortsatt er i tvil om maten som er tillatt i det myke kostholdet, er det beste alternativet å konsultere en spesialist.

Det kan interessere deg ...
De sunneste frøene du kan inkludere i kostholdet ditt
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
De sunneste frøene du kan inkludere i kostholdet ditt

Frø gir mange fordeler for helse og skjønnhet. I denne artikkelen skal vi fortelle deg om noen av de sunneste frøene du bør ta med i kostholdet dit...



  • Salud, O. M. de la. (2013). Dieta, nutrición y prevención de enfermedades crónicas. Alimentacion Y Dieta, Consecuencias De Habitos Alimentarios Inadecuados Pdf. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2
  • Martínez, M. I., Hernández, M. D., Ojeda, M., Mena, R., Alegre, A., & Alfonso, J. L. (2009). Desarrollo de un programa de educación nutricional y valoración del cambio de hábitos alimentarios saludables en una población de estudiantes de Enseñanza Secundaria Obligatoria. Nutricion Hospitalaria. https://doi.org/10.1213/ANE.0b013e3182110f9f
  • Izaga, M. A., Pablo, A. M. R., Alday, L. A., Apalauza, E. P., Beti, I. S., & Ochoa, E. R. (2006). Calidad de la dieta, sobrepeso y obesidad en estudiantes universitarios. Nutricion Hospitalaria. https://doi.org/10.1021/ac971375e