7 vaner som støtter regenerering av hjerneceller

I motsetning til det man trodde for mange år siden, er det mulig for nevroner å regenerere. Imidlertid gjør de det tregere enn resten av kroppens celler. Hvordan favorisere denne prosessen?
7 vaner som støtter regenerering av hjerneceller

Siste oppdatering: 13 oktober, 2021

Midt i den daglige rutinen tar vi noen ganger til oss visse vaner som påvirker kroppen og sinnet. Dette forårsaker negative konsekvenser for organer som hjernen, som forårsaker nevrontap. Men selv om det virker utenkelig, er det visse tiltak som kan hjelpe til med å støtte regenerering av hjerneceller og dermed forbedre mental helse.

Hvis du er vant til å hoppe over frokost, spise sent eller leve et stillesittende og stressende liv, bidrar du sannsynligvis til tap av hjerneceller. Noen ganger kan bare det å få mindre enn 7 timers søvn om dagen påføre hjernen din en skade, selv om du ikke legger merke til det.

Daglige vaner for regenerering av hjerneceller

For å få et sunnere liv, må du ta vare på kropp og sinn med gode vaner. Med en liten endring vil du merke en stor forskjell. Vet du hva du skal gjøre? Vi presenterer deg noen alternativer.

1. Trening

Trening hjelper deg i regenerering av hjerneceller

Du har sikkert hørt mange ganger at du må holde deg frisk gjennom fysisk trening. Og det er faktisk sant! Dette vil ikke bare tjene til å forbedre utseendet ditt – viktigst av alt, vil det bidra til å forbedre helsen din.

Det å trene regelmessig vil hjelpe med å oksygenere hjernen og kroppens celler. Ankomsten av mer oksygen til hjernen takket være fysisk aktivitet bidrar til regenerering av hjerneceller, og forhindrer dermed hjerneforringelse, som forklart i en studie publisert av Behavioral Brain Research.

I tillegg øker trening produksjonen av endorfiner. Disse hormonene bidrar til å forbedre humøret og redusere stress, en av årsakene til degenerasjon, ifølge forskning publisert av Cellular Signaling.

2. Hold tankene i form

Det er viktig at hjernen også er i stand til å produsere nye nevroner. For å oppnå dette, utfør aktiviteter som fremmer styrking og utvikling av nevroner.

Noen alternativer inkluderer gåter, kryssord eller sudoku-løsning, lære et nytt språk, analysering og mye lesing. Disse og andre aktiviteter vil sette hjernen din i aksjon og utfordre dine mentale evner.

3. Ha sex oftere

Ja, sex kan også hjelpe i regenerering av hjerneceller. På grunn av mengden endorfiner som produseres under samleie, reduseres stressnivået, som forklart i en studie publisert i tidsskriftet Sexual Medicine.

Som i forrige punkt, bidrar dette til å forhindre død av nevroner. Når det gjelder dannelsen av nye, er det ikke nok bevis for å bekrefte dette forholdet ennå, men de første studiene som er utført har gitt lovende resultater. Flere av disse foreløpige undersøkelsene legger til at takket være sex forbedres funksjonen til hippocampus og dermed hjernens kognitive funksjon.

4. Spis omega 3

Forbruket av omega 3-fettsyrer støtter ikke bare funksjonen til det kardiovaskulære systemet, men er også bra for hjernen. Ifølge forskning publisert av tidsskriftet Interciencia, er det et grunnleggende næringsstoff for hjernens helse, så det kan forbedre ferdigheter som konsentrasjon og hukommelse og forbedre humøret.

I tillegg til å fremme utviklingen av nye nevroner, kan omega 3 også bremse døden til eksisterende nevroner. Av denne grunn vil det være gunstig for helsen din å inkludere mat som er rik på omega 3 i kostholdet ditt.

5. Spis gurkemeie

En studie publisert av Current Medicinal Chemistry skriver at gurkemeie har antioksidanter, antiinflammatoriske og nevrobeskyttende egenskaper. Dermed blir det en annen positiv mat for å fremme regenerering av hjerneceller.

Som beskrevet i forskning publisert i Medisan, inneholder gurkemeie en forbindelse som kalles aromatisk gurkemeie, som stimulerer dannelsen av nerveceller.

På sin side bekrefter en studie publisert av Neural Regeneration Research at curcumin, en annen sammensetning av krydderet, forhindrer oppsamling av beta-amyloidplakk, nært knyttet til tilstedeværelsen av Alzheimers.

6. Meditasjon for å fremme hjernecelleregenerering

Meditasjon reduserer hjernespenning og stress. Fordelene med denne praksisen for mental helse er velkjente, så ikke nøl med å bruke litt tid på å meditere.

Meditasjon bidrar til å forbedre hukommelse, konsentrasjon og oppmerksomhet, noe som øker kognitive evner. Å holde hjernen stressfri er en fin måte å ta vare på helsen til nevroner og forhindre tap av dem.

7. Drikk grønn te

Grønn te er en drink med flere helsemessige fordeler. En av dem er at den har antioksidantegenskaper som hemmer oksidativt stress, som beskrevet i forskning publisert i tidsskriftet Chinese Medicine. På denne måten settes en brems på virkningen av frie radikaler, som forårsaker skade på kroppens forskjellige celler.

Ta vare på hjernens helse med daglige handlinger

Til syvende og sist er det mulig å ha god mental helse hvis du følger disse enkle vanene. Du må bare være konstant og disiplinert, unngå å stresse deg for mye og ikke bruke giftige stoffer som alkohol, tobakk eller rusmidler. En stillesittende livsstil er også skadelig for din generelle helse, så vær aktiv for hjernen din!

Selv om regenereringen av hjerneceller er tregere enn degenerasjonen, er det verdt å arbeide for å opprettholde god mental helse. Dette vil i mange tilfeller hjelpe deg med å forhindre degenerative hjernesykdommer.

Det kan interessere deg ...
Ting du kan forvente under rehabilitering etter hjerneslag
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Ting du kan forvente under rehabilitering etter hjerneslag

Hjerneslag er den viktigste årsaken til funksjonshemming hos voksne i utviklede land, så rehabilitering etter hjerneslag er viktig.