8 matvarer som renser blodårene

· juli 23, 2016
I tillegg til å være rik på vitamin C og fiber, inneholder tomater lykopen, som hindrer kolesterol i å feste seg til veggene i blodårene dine.

Mat spiller en viktig rolle i alles liv, og de beslutningene du tar kan føre til forskjellen mellom god og dårlig helse.

I dag er diagnosene for kardiovaskulær sykdom økende, og enda mer alarmerende er det faktum at mange av disse nyere tilfellene er knyttet til maten vi spiser.

Et kosthold som inneholder mye mettet fett, sukker og karbohydrater kan direkte påvirke sirkulasjonen og kardiovaskulær helse fordi det på kort og mellomlang sikt hever kolesterolnivået, forårsaker hindringer i arteriene og en rekke andre problemer.

Den gode nyheten er at når du gjør smarte matvalg vil kroppen din få alle de næringsstoffene den trenger for å opprettholde rene blodårer og redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.

I dagens artikkel vil vi dele de 8 beste matvarene for å senke kolesterolet og holde arteriene rene. Finn ut mer!

Liste over matvarer for rene blodårer

1. Hvitløk

hvitløk

Hvitløk er svært populært over hele verden takket være sine mange bruksområder på kjøkkenet, samt dens kjente smak den tilfører maten.

I tillegg har hvitløk også blitt brukt i århundrer på grunn av ernæringsmessige og helsemessige fordeler.

Som en viktig kilde til antioksidanter, hjelper hvitløk med å fjerne effekten av frie radikaler, samt hjelper med å redusere høyt kolesterol.

Den har også vist seg å bidra til å øke nivåene av det gode kolesterolet, mens den fortynner blodet for bedre sirkulasjonen og kontrollerer blodtrykket.

2. Olivenolje

Olivenolje inneholder essensielle fettsyrer som bidrar til å rense blodårene og reduserer kolesterolet, som minimerer risikoen for hjerteinfarkt.

Fordi den inneholder mest umettet fett, har olivenolje mindre risiko for dannelse av plakk i blodårene.

Dra nytte av denne utmerkede ingrediensen ved å bruke den til salater, supper, stuinger. Ta også en spiseskje av den hver dag.

3. Avokado

avokado

Denne deilige og allsidige grønne bløte grønnsaken har gode fordeler for kardiovaskulær helse, takket være dens høye innhold av essensielle fettsyrer, vitaminer og mineraler.

Moderat inntak av avokado kan ha en positiv effekt for å kontrollere kolesterolnivået, og den gir deg også det sunne fettet du trenger for optimal ytelse.

4. Gurkemeie

Gurkemeie er et krydder som ofte brukes i ulike retter, men har også blitt verdsatt gjennom århundrer takket være dets medisinske egenskaper.

Curcumin, den aktive forbindelsen i gurkemeie, er et viktig antioksidant som bekjemper de skadelige effektene av frie radikaler og beskytter cellene mot skader.

Polyfenoler reduserer også risikoen for hjerteinfarkt ved å forhindre skade på blodårene på grunn av hindringer.

5. Fet fisk

laks

Fet fisk er en av de beste kildene for omega 3-fettsyrer, som er avgjørende for kroppens funksjon og for å holde kolesterolnivået lavt.

I lengre tid har det blitt anbefalt at du spiser minst to porsjoner i uken av denne fisketypen for å beskytte ditt hjerte.

Denne type fisk inkluderer:

  • Laks
  • Tunfisk
  • Makrell
  • Ørret
  • Sardiner

6. Tomater

Ved bruk til stuinger, sauser, supper og mange andre deilige oppskrifter, er tomater en stor kilde til næringsstoffer og forbindelser som er avgjørende for kroppens funksjon.

Deres høye innhold av lykopen, et kraftig antioksidant, bidrar til å hindre at kolesterol fester seg til veggene i blodårene dine.

I tillegg inneholder tomater en betydelig mengde fiber, som hjelper kroppen med å fjerne overflødig fett.

De er også en kilde til vitamin C, som fungerer som et naturlig antioksidant og forbedrer stoffskiftet.

7. Havre

havregryn

Havregryn er en god kilde til fiber med få karbohydrater, og regnes som det mest komplette kornet takket være sitt ernæringsmessige verdi.

Havregryn er i stand til å absorbere opptil sju ganger sin egen vekt i vann, og kan redusere muligheten for kolesterol å feste seg til veggene i blodårene dine.

Takket være dette, kan spising av havregryn på en jevnlig basis hindre åreforkalkning og andre hjerteproblemer.

8. Epler

Å spise et eple om dagen kan med sikkerhet forbedre din generelle helse, spesielt når det kommer til ditt hjerte.

Epler inneholder pektin, en type fiber som binder seg til kolesterolet og som hindrer det i feste seg i blodårene dine.

Epler inneholder også flavonoider; dette er antioksidanter som kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer med opptil 50%.